Site icon JMD

Proiectul cu privire la învățământul dual, aprobat în prima lectură

Joi, 7 aprilie 2022, Parlamentul Republicii Moldova a aprobat în prima lectură proiectul de lege cu privire la învățământul dual, potrivit unui comunicat.

Scopul inițiativei legislative constă în reglementarea învățământului dual ca formă de organizare a învățământului profesional tehnic.

În acest sens, inițiativa legislativă propusă definește o serie de noțiuni și include norme detaliate privind procedura de organizare a învățământului dual.

De asemenea, sunt reglementate statutul și activitățile actorilor implicați în implementarea  programelor de formare profesională  prin învățământul dual. Menționăm aici Guvernul, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Economiei, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova,  instituțiile de învățământ  profesional tehnic, agenții economici, etc.

În aceeași ordine de idei, sunt reglementate obligațiile  și drepturile elevilor, în special dreptul la remunerație de formare profesională, plătită de unitate, valoarea căreia nu poate fi mai mică decât un salariul minim în sectorul real.

Totodată, noua lege propune elaborarea unui mecanism de compensare, din bugetul de stat, a cheltuielilor agenților economici implicați în învățământul dual. Valoarea compensației ar putea constituie cel mult 50 la sută din cheltuielile suportate de agenți economici pentru organizarea și realizarea învățământului dual.

Conform proiectului, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, va asigura activitatea de suport și monitorizare a învățământului dual, instituind în acest scop o Comisie. Comisia va fi responsabilă și de verificarea conformității instituțiilor care vor participa în procesul de formare profesională prin învățământ dual.

La fel, în competența Camerei de Comerț și Industrie va fi întocmirea și gestionarea Registrului unităților în învățământul dual.

Învățământul dual propune instruirea teoretică în cadrul unei instituții de învățământ profesional tehnic și instruirea practică în cadrul unei unități economice, în vederea obținerii cunoștințelor și deprinderilor practice necesare calificării profesionale, conform Cadrului Național al Calificărilor din Republica Moldova.

De menționat că, în prezent sunt cca 1000 de elevi înmatriculați la studii în cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic la programe de formare profesională prin învățământ dual.

Proiectul a fost susținut cu votul a 56 de deputați și urmează a fi supus examinării în ședința în plen a Legislativului, pentru lectura a doua.

Exit mobile version