Site icon JMD

Comunitatea de afaceri din Republica Moldova va beneficia de asistență în comerț – Platforma Eastern Partnership Trade Helpdesk

Uniunea Europeană și Centrul de Comerț Internațional (ITC), în parteneriat cu Ministerul Economiei al Republicii Moldova au lansat platforma EaP Trade Helpdesk, fiind una de asistență în comerț a Parteneriatului Estic (PaE), pentru comunitatea de afaceri din țara noastră, se arată într-un comunicat.

Prin intermediul noii platforme EaP Trade Helpdesk (eap.tradehelpdesk.org/ro pentru limba română și eap.tradehelpdesk.org/ru pentru limba rusă), actorii publici și privați vor avea acces la informații comerciale, ușor de utilizat care să contribuie la intensificarea comerțului între țările din regiunea Parteneriatului Estic cu cele din UE.

Platforma va ghida utilizatorii prin cele trei etape ale procesului de analiză a comerțului:

– Identificarea celor mai promițătoare piețe și produse pentru comerț în regiunea Parteneriatului Estic și UE.

– Furnizarea unei imagini de ansamblu asupra condițiilor de acces pe piață și conectarea acestora cu partenerii relevanți din țara lor sau de pe piața de destinație.

– Permiterea utilizatorilor, prin intermediul Centrului de Asistență integrat în platformă, să-și exprime dubiile și să obțină sprijin din partea unei rețele de experți naționali coordonați de Ministerul Economiei al Republicii Moldova, Camera de Comerț și Industrie și Serviciul Vamal al Republicii Moldova.

,,Îndată ce platforma va fi definitivată, drept un spațiu informațional eficient pentru agenții economici și toate părțile interesate antrenate în comerțul internațional, întreprinderile din statele membre ale Parteneriatului Estic, inclusiv Republica Moldova vor avea acces sporit la informații comerciale, veridice și transparente privind regiunea PaE și UE. De asemenea, centrul de asistență online va permite întreprinderilor să raporteze probleme legate de export și import și să obțină soluții practice de la autoritățile responsabile’’ a menționat Secretarul de stat, Ministerul Economiei, Vadim Gumene.

Lansarea este complementată de o săptămână de formare extinsă pentru oficialii Guvernului Republicii Moldova și organizațiile de suport în afacere. Formarea le va permite să dezvolte noi portofolii comerciale care deservesc întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova, ce constituie cel mai mare procent din toate întreprinderile din economia de afaceri.

Prezent la eveniment, Consilierul pe probleme de Comerț, Delegatia UE în Moldova, Vasile Plamadeala a precizat că: ,,Utilizarea platformei Trade Helpdesk va favoriza valorificarea tuturor oportunităților și potențialului de export neutilizat și identificarea noilor piețe și produse pentru comerț în regiunea Parteneriatului Estic și în UE, oferind în același sens și un acces mai bun și mai ușor la piața UE pentru a beneficia în continuare de oportunitățile AA (Acordul de Asociere) și DCFTA (Zona de liber schimb aprofundat și cuprinzător)‘‘.

UE este cea mai mare piață de export pentru produsele moldovenești, cu potențialul de a crește cu 20% mai mult în următorii cinci ani. Acest lucru s-ar putea traduce într-un export suplimentar de 1,12 miliarde de euro.

,,UE împreună cu Parteneriatul Estic reprezintă mai mult de jumătate din comerțul Moldovei. Dar acest comerț este relativ concentrat, atât în ceea ce privește produsele, cât și destinațiile, lăsând neexplorate posibilitățile de diversificare în majoritatea țărilor UE și a altor țări din Parteneriatul Estic. Prin explorarea acestor oportunități, în următorii cinci ani, comerțul Republicii Moldova cu UE poate crește cu 20% mai mult sau cu 1,12 miliarde de euro”a venit cu precizări specialistul principal în Domeniul Informației despre Comerț, International Trade Centre (ITC), Christophe Durand.

Platforma lansată EaP Trade Helpdesk prezintă o imagine de ansamblu a noilor posibilități de piață, atât pentru produsele consacrate, cât și pentru cele mai puțin cunoscute, exportate nu doar în Parteneriatul Estic, ci și în UE.

Platforma conține informații detaliate privind cerințele de acces pentru piețele existente și nou identificate, oferă surse de cunoștințe și permite utilizatorilor să transmită întrebări rețelei naționale de experți tehnici prin intermediul Centrului de Asistență.

După o perioadă de la lansarea platformei, se vor efectua sondaje în urma feedback-ului companiilor moldovenești în privința mediului de afaceri, precum și activități de dezvoltare a datelor privind comerțul cu servicii.

Exit mobile version