Comentariile sunt închise pentru MO9. Legea cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, publicată

MO9. Legea cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, publicată
16.08.2018 | JURIDICE MOLDOVA

În Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 295-308 din 10.08.2018 a fost publicată Legea cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate nr. 142 din 19.07.2018 (în vigoare 10.11.2018).

Legea nr.142/2018 are scopul de a facilita şi a eficientiza schimbul de date şi interoperabilitatea în cadrul sectorului public, precum şi între sectorul public şi cel privat, în vederea creşterii calităţii serviciilor publice prestate, a creării noilor servicii publice electronice şi a asigurării securităţii informaţionale.

Platforma de interoperabilitate va facilita schimbul electronic de date, în timp real, între autorităţile administraţiei publice, sporind eficienţa şi calitatea furnizării serviciilor publice, excluzând necesitatea de a solicita datele de la cetăţeni şi mediul de business în formă de certificate, rapoarte, etc., precum şi va contribui la executarea eficientă (în aspect de cost-beneficiu) a sarcinilor şi atribuţiilor legale ale autorităţilor publice.

Potrivit Notei informative, o asemenea platformă de interoperabilitate a fost instituită ca proiect-pilot în temeiul prevederilor pct.l din Hotărârea Guvernului „Cu privire la pilotarea platformei de interoperabilitate” nr. 404 din 02.06.2014 , în calitate de soluţie tehnică pentru asigurarea schimbului de date dintre sistemele informaţionale proprietate a statutului.

Astfel, platforma de interoperabilitate a fost deja testată cu succes pentru asigurarea schimbului de date între mai multe instituţii simultan în perioada 2014-2018 (perioada de pilotare a platformei de interoperabilitate a fost stabilită până la data de 31.12.2018) şi a demonstrat fezabilitatea soluţiei, posibilitatea aplicării cu succes a acesteia ca platformă unică de schimb de date, diminuarea semnificativă a cheltuielilor instituţionale şi costurilor de schimb de date, înlăturarea barierelor de ordin organizatoric şi juridic în asigurarea schimbului de date.

Principalele avantaje privind efectuarea schimbului de date între instituţiile publice prin intermediul Platformei de interoperabilitate, sunt următoarele:

  • îmbunătăţirea calităţii şi preciziei datelor;
  • diminuarea timpului/duratei prestării serviciilor;
  • posibilitatea accesării datelor în timp real: timp redus şi actualitatea datelor;
  • diminuarea numărului de documente confirmative necesare pentru solicitarea serviciilor publice;
  • automatizarea proceselor în cursul prestării serviciilor publice;
  • optimizarea proceselor administrative din instituţie;
  • eliminarea/diminuarea cazurilor de prezentare a documentelor falsificate sau a datelor false;
  • diminuarea/eliminarea riscurilor de corupţie în prestarea serviciilor publice;
  • asigurarea unui nivel mai înalt de protecţie a datelor cu caracter personal, prin accesul autorizat şi jumalizat la datele cu caracter personal;
  • diminuarea numărului de relaţii juridice şi tehnice în raport cu alte instituţii în contextul efectuării schimbului de date.

Legea nr.142/2018 crează baza juridico-normativă necesară pentru instituirea/funcţionarea în continuare a platformei de interoperabilitate şi extinderea ei pentru toţi potenţialii beneficiari.

Printre cele mai importante prevederi ale Legii nr.142/2018 (denumită în continuare „Legea”), pot fi menţionate următoarele:

  1. Principiile fundamentale ale schimbului de date şi interoperabilităţii (a se vedea art. 4 din Lege):
  • gratuitatea datelor (a se vedea şi alin. (4) al art. 6 din Lege);
  • disponibilitatea datelor;
  • legalitatea schimbului de date;
  • autenticitatea datelor;
  • responsabilitate partajată (a se vedea şi alin. (2) şi (3) ale art. 12 din Lege);
  1. Schimbul de date între instituţii exclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate: potrivit alin. (3) al art. 6 din Lege, participanţii publici sunt obligaţi să efectueze schimbul de date prin intermediul platformei de interoperabilitate şi să asigure condiţiile tehnice necesare realizării schimbului de date. Raţionamentele care stau la baza acestei prevederi constau în faptul că efectuarea schimbului de date între instituţii prin platforma unică asigură un model ordonat de interoperabilitate, reguli transparente de integrare şi utilizare, cerinţe rigide de securitate şi protecţie a datelor, standarde uniforme aplicabile tuturor participanţilor la schimbul de date etc.;
  2. Prioritizarea schimbului de date electronic: Legea propune asigurarea cu prioritate a schimbului de date în mod electronic direct de la sursa de date între participanţii la schimbul de date, pentru excluderea circulaţiei pe hârtie (în calitate de documente, certificate, etc.) şi intermedierii cu participarea cetăţenilor. Mai mult decât atât, potrivit alin. (9) al art. 6 din Lege, furnizorul de date este în drept sa refuze orice solicitare de schimb de date în afara platformei de interoperabilitate dacă el sau deţinătorul platformei de interoperabilitate pune la dispoziţia consumatorului de date o interfaţă de schimb de date prin intermediul platformei de interoperabilitate, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.2 alin.(4).
  3. Adaptarea datelor: Potrivit alin.(1) al art. 9 din Lege, în procesul schimbului de date, platforma de interoperabilitate poate adapta datele în conformitate cu necesităţile şi particularităţile de consum ale participanţilor la schimbul de date. Reieşind din noţiunea stabilită în conţinutul art. 3 din Lege, adaptarea datelor reprezintă un procedeu tehnologic de transformare şi/sau formatare a datelor, fără denaturarea acestora, cu scopul eficientizării procesului de schimb şi/sau de prelucrare a datelor. Potrivit Notei informative, această metodă va contribui esenţial la schimbul de date fără necesitatea de modificare a sistemelor informaţionale existente, va reduce substanţial din costurile de implementare şi efectiv va face posibilă interoperabilitatea unor sisteme informaţionale diferite ca parametri, caracteristici şi specific de funcţionare.
  4. Introducerea Catalogului semantic (a se vedea art. 10 din Lege): Se instituie Catalogul semantic în calitate de sursă de active semantice şi de seturi de date pentru a fi utilizate la schimbul de date. Catalogul va fi utilizat inclusiv pentru uniformizarea formatului datelor pentru viitoarele ajustări sau dezvoltări de sisteme informaţionale în domeniul public şi asigurării unei abordări, interpretări univoce a datelor de către participanţi.
  5. Autoritatea competentă pentru asigurarea schimbului de date şi interoperabilităţii este desemnată Instituţia Publică “Agenţia de Guvernare Electronică”.
  6. Controlul respectării cerinţelor Legii se efectuează de către Instituţia Publică “Agenţia de Guvernare Electronică” de comun acord cu Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.
  7. Legea se aplică participanţilor publici la schimbul de date, respectiv autorităţilor şi instituţiilor publice, inclusiv autorităţilor administrative autonome, autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului şi structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţilor administrative din subordine, inclusiv serviciilor publice desconcentrate şi celor aflate în subordine, precum şi instituţiilor publice în care ministerul, Cancelaria de Stat sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi persoanelor juridice de drept privat care, în numele autorităţilor şi instituţiilor publice, gestionează sau deţin sisteme informaţionale de stat.Legea se aplică de asemenea persoanelor juridice de drept privat, inclusiv notarilor, executorilor judecătoreşti, registratorilor, avocaţilor, administratorilor autorizaţi, experţilor judiciari, interpreţilor şi traducătorilor, mediatorilor şi altor persoane autorizate potrivit legislaţiei în vigoare, în măsura în care acestea deţin sisteme informaţionale, dispun de date ce prezintă interes pentru autorităţile şi instituţiile publice sau pentru alte persoane fizice şi persoane juridice de drept privat şi îşi manifestă disponibilitatea şi intenţia de a participa la schimbul de date, precum şi persoanelor fizice în condiţiile în care acestea sunt consumatori de date.
  8. Participanţii la schimbul de date pot avea simultan rol de furnizor şi de consumator de date, fapt prevăzut de alin.(8) al art. 6 din Lege.

Pentru mai multe detalii, consultaţi Legea cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate nr. 142 din 19.07.2018.

UPDATE 17.08.2018
În Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 309-320 din 17.08.2018 a fost publicată Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 143 din 19.07.2018
 (în vigoare 10.11.2018, cu excepţia prevederilor art. IV şi art. VI punctul 5).

Legea nr.143/2018 modifică şi completează unele acte legislative în corespundere cu Legea cu privire la schimbul de date şi interoperabiltate nr. 142 din 19.07.2018.

Astfel, în următoarele acte legislative se introduc referinţe la platforma de interoperabilitate (spre exemplu: introducerea sintagmei „ prin intermediul platformei de interoperabilitate” ) şi la legislația cu privire la schimbul de date și interoperabilitate (spre exemplu: introducerea sintagmei „în conformitate cu legislația în vigoare cu privire la schimbul de date și interoperabilitate”):

  1. Legea cu privire la secretul comercial nr. 171/1994
  2. Legea cadastrului bunurilor imobile nr. 1543/1998
  3. Legea privind accesul la informație nr. 982/2000
  4. Codul vamal al Republicii Moldova nr. 1149/2000
  5. Legea cu privire la informatizare și la resursele informaționale de stat nr. 467/2003
  6. Legea cu privire la registre nr. 71/2007
  7. Legea privind statutul ofițerului de informații și securitate nr. 170/2007
  8. Legea privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali nr. 220/2007
  9. Legea privind protecția datelor cu caracter personal nr. 133/2011
  10. Legea privind activitatea specială de investigații nr. 59/2012
  11. Legea cu privire la reutilizarea informațiilor din sectorul public nr. 305/2012
  12. Legea cu privire la organizarea activității notarilor nr. 69/2016.

O importantă modificare se operează prin punctul 5 al art. VI din Legea nr.143/2018, care prevede că la alin. (1) al art. 25 din Legea cu privire la registre nr. 71/2007, textul „și/sau manuală” se exclude:
„[…] Articolul 25. Formele de ţinere a registrelor
(1) Registrele de stat se ţin în formă electronică şi/sau manuală. […]”.
Această modificare intră în vigoare în termen de 36 de luni de la data intrării în vigoare a Legii privind schimbul de date și interoperabilitatea (10.11.2021).

Pentru mai multe detalii, consultaţi Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 143 din 19.07.2018.

Autor: Irina DIGORI

 


Aflaţi mai mult despre , , ,



Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.