Monitorul Oficial al Republicii Moldova
 
Comentariile sunt închise pentru MO9. Legea nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor, modificată

MO9. Legea nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor, modificată
21.09.2018 | JURIDICE MOLDOVA

În Monitorul Oficial al Republicii Moldova Nr. 358-364 din 21.09.2018 a fost publicată Legea pentru modificarea Legii nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor, nr. 158 din 26.07.2018 (în vigoare 21.10.2018).

Potrivit Notei informative, modificările operate prin Legea nr. 158/2018 au următoarele scopuri:
1. determinarea clară a modalităţii de constituire a Comisiei de licenţiere a activităţii notariale, a Colegiului disciplinar şi Comisiei de etică, întru asigurarea continuităţii funcţionării acestora;
2. atribuirea Ministerului Justiţiei a unor competenţe suplimentare în cazul constatării unor situaţii de blocare a funcţionării organului profesional;
3. determinarea unei singure reglementări care stabileşte conduita şi normele morale, standardele etice şi profesionale ce definesc activitatea notarilor şi anume, Codul de etică al notarilor, excluzînd dublarea acestor norme în Codul deontologic al notarilor;
4. asigurarea accesului cetăţenilor la actele din arhiva notarului a cărui activitate se suspendă sau a încetat.

În continuare vă prezentăm modificările operate prin Legea nr.158/2018 (art. I), transpuse în textul Legii nr. 69/2016 (unde textul tăiat constituie textul de până la modificare care se substituie sau se abrogă, iar textul de culoare roşie constituie textul în varianta modificată/completată):


Articolul 9. Incompatibilităţi şi restricţii în activitatea de notar
(1) Activitatea de notar este incompatibilă cu orice altă activitate sau funcţie remunerată, cu excepţia:
[…] e) funcţiei elective sau funcţiei de demnitate publică, pe durata mandatului;
[…] (4) În conformitate cu Codul deontologic de etică al notarilor se permite difuzarea informaţiilor cu caracter general, care au drept scop informarea cetăţenilor privind activitatea notarială.


Articolul 11. Obligaţiile notarului
Notarul are următoarele obligaţii:
[…] g1) să preia, în conformitate cu ordinul ministrului justiției, arhiva activității notarului a cărui activitate se suspendă sau încetează;
[…] k) să îndeplinească alte obligaţii stabilite prin lege şi Codul deontologic de etică al notarilor.


Articolul 18. Drepturile şi obligaţiile notarului stagiar
[…] (2) Notarul stagiar este obligat:
a) să respecte legislaţia, prevederile Codului deontologic de etică al notarilor, programul de stagiu şi cerinţele contractului de efectuare a stagiului; […]


Articolul 24. Comisia de licenţiere
(1) Comisia de licenţiere se formează prin ordinul ministrului justiţiei şi este compusă din 7 persoane: 3 membri aleşi de Camera Notarială, 3 membri aleşi de Ministerul Justiţiei şi un membru reprezentant al societăţii civile, selectat prin concurs de către Ministerul Justiţiei după consultarea Camerei Notariale. Procedura de selectare a membrilor Comisiei de licenţiere este stabilită printr-un regulament aprobat prin ordinul ministrului justiţiei după consultarea Camerei Notariale.
(1) Comisia de licențiere se formează prin ordinul ministrului justiției și este compusă din 7 membri: 3 membri aleși de către Adunarea Generală a Notarilor, 4 membri desemnați de către Ministerul Justiției, dintre care un reprezentant din rîndul societății civile selectat prin concurs de către Ministerul Justiției. Procedura de selectare prin concurs a membrului Comisiei de licențiere din rîndul societății civile este stabilită în regulamentul aprobat prin ordinul ministrului justiției, după consultarea Camerei Notariale. Dacă, în termen de 30 de zile de la solicitarea ministrului justiției, Adunarea Generală a Notarilor nu a ales membrii în Comisia de licențiere, aceștia sînt numiți de ministrul justiției, în rezultatul concursului organizat de către Ministerul Justiției.
(2) Pînă la aprobarea candidaturilor membrilor Comisiei de licenţiere, ministrul justiţiei are dreptul să trimită spre reexaminare propunerile înaintate, împreună cu o recomandare motivată, în termen de 15 zile de la data la care acestea i-au fost transmise.
(2) Ministrul justiției poate respinge candidaturile alese de către Adunarea Generală a Notarilor. Refuzul motivat se expediază Consiliului Camerei Notariale în termen de 15 zile de la data la care acestea i-au fost propuse.
(3) Consiliul Camerei Notariale supune votului candidaturile neacceptate de către ministrul justiţiei. Aceleaşi candidaturi pot fi înaintate în mod repetat în cazul în care Consiliul Camerei Notariale le aprobă din nou, în unanimitate.
(3) În cazul în care Consiliul Camerei Notariale supune votului repetat candidaturile respinse de către ministrul justiției și acestea sînt aprobate din nou cu votul a 2/3 dintre membrii Consiliului, ministrul justiției este obligat să le accepte.
(4) Prin ordin al ministrului justiţiei, în condiţiile stabilite la alin.(1), vor fi desemnaţi conform ordinii și procedurii stabilite la alin. (1), sînt numiți şi cei 7 membri supleanţi ai Comisiei de licenţiere.
(5) Dintre membrii Comisiei de licenţiere se alege preşedintele Comisiei cu votul secret al majorităţii membrilor acesteia. În lipsa preşedintelui, funcţiile acestuia sînt exercitate de un alt membru al Comisiei de licenţiere, numit de preşedinte.
(5) Președintele și vicepreședintele Comisiei de licențiere sînt aleși prin vot secret de către majoritatea membrilor acesteia. În lipsa președintelui, funcțiile acestuia sînt exercitate de către vicepreședinte.
[…] (8) Un membru al Comisiei de licenţiere sau un membru supleant al acesteia care lipseşte nemotivat de la 2 şedinţe consecutive este exclus prin ordinul ministrului justiției din Comisie şi înlocuit cu un alt membru supleant.


Articolul 25. Modul de luare a deciziilor
[…] (4) Calitatea de membru al Comisiei de licenţiere este incompatibilă cu calitatea de membru în alte comisii profesionale ale notarilor sau cu cea de membru al Colegiului disciplinar.
(4) Calitatea de membru al Comisiei de licențiere este incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului Camerei Notariale, al Comisiei de etică și al Colegiului disciplinar. […] 


Articolul 26. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale
[…] (2) Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale conţine: […]
d) codul numeric personal al titularului;
d) numărul de identificare de stat (IDNP); […]


Articolul 29. Evidenţa notarilor
[…] (4) În Registrul de stat al unităţilor de drept şi în Registrul de stat al notarilor se înregistrează următoarele date despre notari:
[…] d) numărul de înregistrare al notarului în Registrul de stat al notarilor şi IDNO-ul codul fiscal al notarului;[…] 


Articolul 36. Arhiva activităţii notariale
[…] (2) Persoanele care desfăşoară activitatea notarială, după caz, Camera Notarială acumulează, ţin evidenţa, utilizează, păstrează şi predau arhiva activităţii notariale în condiţiile prevăzute de legislaţie, de asemenea sînt obligate să asigure integritatea actelor notariale, a documentelor şi registrelor actelor notariale care se păstrează în arhivă.
[…] (4) Notarul, după caz, Camera Notarială poate ţine arhiva activităţii notariale şi în format digital.
[…] (7) Modul de păstrare, pregătire, evidenţă şi predare a actelor notariale se stabileşte , precum și termenul și condițiile de predare a arhivei activității notariale către Camera Notarială se stabilesc printr-un regulament aprobat de ministrul justiţiei după consultarea Camerei Notariale.[…] 


Articolul 40. Absenţa notarului de la birou
(1) Notarul poate absenta de la birou în următoarele cazuri:
[…] j) boală fizică sau psihică, ce îl împiedică să îşi exercite funcţia în mod corespunzător, în condiţiile stabilite de regulamentul aprobat prin ordinul ministrului justiţiei după consultarea Camerei Notariale; […]


Articolul 41. Suspendarea activităţii notarului
(1) Activitatea notarului se suspendă în următoarele cazuri:
[…] c) depunerea unei cereri în acest sens pe motiv de concediu pentru îngrijirea copilului cu vîrsta de pînă la 6 ani 4 ani;
[…] (6) După înştiinţarea privind ordinul de suspendare a activităţii sale, notarul este obligat, în termen de 3 zile, să-şi  transmită ştampila şi legitimaţia de notar spre păstrare provizorie la Camera Notarială, iar în termen de o lună, să transmită arhiva activităţii notariale spre păstrare la Camera Notarială spre păstrare provizorie unui notar care își desfășoară activitatea în același teritoriu, cu acordul prealabil al acestuia. În lipsa acordului, arhiva activității notariale se transmite spre păstrare provizorie notarului desemnat prin ordinul ministrului justiției. Modalitatea de transmitere a ştampilei se stabileşte printr-un regulament aprobat de Consiliul Camerei Notariale.
(61) În cazul în care Camera Notarială se află în imposibilitate să preia spre păstrare provizorie ștampila și legitimația de notar, acestea se transmit Ministerului Justiției.
[…] (8) Notarul este obligat să-şi reia activitatea în termen de 30 de zile de la decăderea motivelor care au cauzat suspendarea, în baza unei cereri adresate ministrului justiţiei. La reînvestirea notarului cu împuterniciri trebuie respectate aceleaşi cerinţe ca şi la învestirea sa , cu excepția condiției prevăzute la art. 28 alin. (2) lit. a), care va fi îndeplinită în termen de 3 zile de la reînvestire. În decurs de 7 zile de la depunerea cererii, ministrul justiţiei emite un ordin privind reînvestirea notarului cu împuterniciri. După emiterea ordinului, la cererea scrisă a notarului, Camera Notarială sau, după caz, Ministerul Justiției îi restituie ştampila şi legitimaţia de notar.


Articolul 42. Încetarea activităţii notarului
[…] (6) Din momentul în care i s-a adus la cunoştinţă ordinul privind încetarea activităţii sale, notarul nu are dreptul să îndeplinească acte şi acţiuni notariale şi este obligat: în termen de 15 zile – să prezinte la Ministerul Justiţiei dovada ce confirmă distrugerea ştampilei, în termen de 3 zile – să predea legitimaţia de notar, iar în termen de 1 lună – să predea arhiva activităţii notariale ordonată conform legislaţiei să transmită arhiva activității notariale ordonată, conform legislației, spre păstrare altui notar desemnat prin ordinul ministrului justiției sau, în condițiile stabilite în regulamentul aprobat de ministrul justiției, Camerei Notariale.
(7) În cazul încetării activităţii notarului în condiţiile prevăzute la alin.(1) lit.b) şi c) din prezentul articol, ştampila se predă pentru a fi distrusă, iar arhiva activităţii notariale se ridică de către o comisie, formată prin ordinul ministrului justiției, și se transmite spre păstrare altui notar desemnat prin ordinul ministrului justiției, în termenele stabilite la alin.(6) din prezentul articol, conform procedurii stabilite la art.36.


Articolul 43. Camera Notarială
[…] (2) Camera Notarială funcţionează în condiţiile legii şi ale statutului său, adoptat aprobat de Adunarea Generală a Notarilor şi îi include pe toţi notarii care activează în Republica Moldova.
(3) Camera Notarială are statut de persoană juridică de drept public, dispune de patrimoniu şi buget proprii şi îşi are sediul în municipiul Chişinău.
(3) Camera Notarială este o organizație profesională, înființată în temeiul prezentei legi, cu personalitate juridică, cu patrimoniu și buget proprii. […] 


Articolul 45. Competenţele Camerei Notariale
În activitatea sa, Camera Notarială are următoarele competenţe:
[…] k) organizează păstrarea arhivei notariale pe suport de hîrtie şi în format digital, în conformitate cu regulamentul aprobat de ministrul justiției;[…]


Articolul 47. Adunarea Generală a Notarilor
[…] (4) Adunarea Generală a Notarilor este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 50% din numărul total al notarilor. În cazul în care două adunări generale consecutive nu sînt deliberative, a treia se va considera deliberativă dacă la ea participă cel puţin 1/3 din numărul total al notarilor.
(4) Adunarea Generală a Notarilor este deliberativă dacă la ea participă cel puțin 50% din numărul notarilor care exercită activitate notarială. În cazul în care Adunarea Generală a Notarilor nu a fost deliberativă, Consiliul Camerei Notariale convoacă repetat Adunarea Generală a Notarilor în cel mult 15 zile, care va fi considerată deliberativă indiferent de numărul notarilor prezenți.
[…] (6) Adunarea Generală a Notarilor are următoarele atribuţii:
a) adoptă aprobă şi modifică Statutul Camerei Notariale şi Codul de etică al notarilor;
[…] c) alege preşedintele Camerei Notariale dintre membrii Consiliului Camerei şi îl revocă;
[…] (7) Deciziile Adunării Generale a Notarilor sînt adoptate cu votul majorităţii notarilor prezenţi, cu excepţia deciziilor pe subiectele indicate la alin.(6) lit.a), b), c) şi f), care se adoptă cu votul a cel puţin 50% din numărul total de notari. Deciziile privind alegerea şi revocarea membrilor comisiilor, ai Colegiului disciplinar, a preşedintelui Camerei Notariale şi membrilor Consiliului Camerei se adoptă prin vot secret.
(7) Deciziile Adunării Generale a Notarilor sînt adoptate cu votul majorității notarilor prezenți, cu excepția deciziilor pe subiectele indicate la alin. (6) lit. a) și b), care se adoptă cu votul a cel puțin 2/3 din numărul notarilor prezenți. Deciziile privind alegerea și revocarea membrilor Comisiei de licențiere, ai Consiliului Camerei Notariale, ai Colegiului disciplinar și a membrilor Comisiei de etică se adoptă prin vot secret.
(8) Dacă la următoarea şedinţă a Adunării Generale a Notarilor, ca urmare a votării repetate, nu se obţine o majoritate calificativă pentru adoptarea deciziilor pe subiectele indicate la alin.(6) lit.a), b) şi f), acestea se consideră adoptate cu votul majorităţii celor prezenţi.
(8) Dacă pentru adoptarea deciziilor pe subiectele indicate la alin. (6) lit. a) și b) nu s-a obținut o majoritate calificativă, la următoarea ședința a Adunării Generale a Notarilor acestea se consideră adoptate cu votul majorității celor prezenți.


Articolul 48. Consiliul Camerei Notariale
(1) Organul executiv al Camerei Notariale este Consiliul Camerei Notariale, constituit din 7 notari, aleşi pe un termen de 4 ani. Preşedintele Camerei Notariale este de drept şi preşedintele Consiliului Camerei Notariale.
(11) Dacă, în termen de 30 de zile de la data expirării mandatului membrului Consiliului Camerei Notariale sau de la data încetării mandatului acestuia din diferite motive, Adunarea Generală a Notarilor nu a ales un nou membru al Consiliului Camerei Notariale, acesta este numit din rîndul notarilor, de către ministrul justiției.
(12) Calitatea de membru al Consiliului Camerei Notariale este incompatibilă cu calitatea de membru în Comisia de licențiere, Comisia de etică și Colegiul disciplinar. […]


Articolul 49. Competenţele Consiliului Camerei Notariale
Consiliul Camerei Notariale are următoarele competenţe: […]
p) alege președintele Camerei Notariale dintre membrii săi și îl revocă;
q) emite opinii consultative;
r) exercită alte atribuții stabilite de lege sau de statutul Camerei Notariale.


Articolul 50. Preşedintele Camerei Notariale
(1) Preşedintele Camerei Notariale se alege pe un termen de 2 ani şi nu poate deţine mai mult de două mandate consecutiv.
(11) Dacă, în termen de 30 de zile de la data expirării mandatului președintelui Camerei Notariale sau de la data încetării mandatului acestuia din diferite motive, Consiliul Camerei Notariale nu a ales un nou președinte al Camerei Notariale, acesta este numit dintre membrii Consiliului Camerei Notariale, de către ministrul justiției.
[…] (4) În absenţa preşedintelui Camerei Notariale, funcţiile acestuia sînt exercitate de către unul din membrii Consiliului Camerei Notariale, ales de către membrii Consiliului.
(4) Dacă funcția de președinte al Camerei Notariale este vacantă sau dacă președintele Camerei Notariale este demis ori dacă se află în imposibilitate temporară de a-și exercita atribuțiile, interimatul este asigurat de către unul dintre membrii Consiliului Camerei Notariale, ales de către membrii Consiliului prin vot secret.


Articolul 52. Comisia de etică
(1) Camera Notarială instituie Comisia de etică, care are drept scop examinarea cazurilor de încălcare a Codului de etică al notarilor şi constatarea abaterilor de la etica profesională. Comisia de etică este formată din 7 membri aleşi de către Adunarea Generală a Notarilor pe un termen de 4 ani, doi dintre aceştia fiind reprezentanţi ai societăţii civile.
(11) Dacă, în termen de 30 de zile de la data expirării mandatului membrului Comisiei de etică sau de la data încetării mandatului acestuia din diferite motive, nu a fost ales un nou membru al Comisiei de etică, acesta este numit de către ministrul justiției.
(12) Calitatea de membru al Comisiei de etică este incompatibilă cu calitatea de membru în Comisia de licențiere, Consiliul Camerei Notariale și Colegiul disciplinar. […] 


Articolul 57. Condiţiile asigurării obligatorii de răspundere profesională a notarului
(1) Suma asigurată se stabileşte prin acordul comun al părţilor contractului de asigurare, însă nu poate fi mai mică decît suma minimă asigurată stabilită de Adunarea Generală a Notarilor Consiliul Camerei Notariale. […] 


Articolul 62. Controlul profesional administrativ
(1) Controlul profesional administrativ periodic al activităţii notarului se exercită de către Corpul de control şi are în vedere:
[…] c) respectarea obligaţiilor profesionale legale, statutare şi deontologice de etică ale notarilor. […] 


Articolul 64. Temeiurile de răspundere disciplinară a notarului
Notarul poartă răspundere disciplinară pentru: […]
q) încălcarea prevederilor Codului deontologic al notarilor; […]


Articolul 67. Colegiul disciplinar
(1) Colegiul disciplinar are drept scop examinarea cazurilor privind tragerea la răspundere disciplinară a notarilor.
(2) Colegiul disciplinar este format prin ordinul ministrului justiţiei din 7 membri: 3 membri desemnaţi de Camera Notarială, 3 membri desemnaţi de Ministerul Justiţiei şi un reprezentant al societăţii civile, selectat prin concurs de către Ministerul Justiţiei după consultarea Camerei Notariale. Procedura de selectare a membrilor Colegiului disciplinar este stabilită printr-un regulament aprobat prin ordinul ministrului justiţiei după consultarea Camerei Notariale.
(2) Colegiul disciplinar se formează prin ordinul ministrului justiției și este compus din 7 membri: 3 membri aleși de către Adunarea Generală a Notarilor, 4 membri desemnați de către Ministerul Justiției, dintre care un reprezentant din rîndul societății civile selectat prin concurs de către Ministerul Justiției. Procedura de selectare prin concurs a membrului Colegiului disciplinar din rîndul societății civile este stabilită în regulamentul aprobat prin ordinul ministrului justiției, după consultarea Camerei Notariale. Dacă, în termen de 30 de zile de la solicitarea ministrului justiției, Adunarea Generală a Notarilor nu a ales membrii în Colegiul discipliar, aceștia sînt numiți de ministrul justiției, în rezultatul concursului organizat de către Ministerul Justiției.
(3) Prin ordinul ministrului justiţiei sînt numiţi membrii Colegiului disciplinar.
(3) Prin ordinul ministrului justiției, conform ordinii și procedurii stabilite la alin. (2), sînt numiți și cei 7 membri supleanți ai Colegiului disciplinar.
(4) Pînă la aprobarea candidaturilor membrilor Colegiului disciplinar, ministrul justiţiei are dreptul să trimită spre reexaminare candidaturile înaintate de către Consiliul Camerei Notariale, împreună cu o recomandare motivată, în termen de 15 zile de la data la care acestea i-au fost propuse.
(4) Ministrul justiției poate respinge candidaturile alese de către Adunarea Generală a Notarilor. Refuzul motivat se expediază Consiliului Camerei Notariale în termen de 15 zile de la data la care acestea i-au fost propuse.
(5) Consiliul Camerei Notariale supune votului candidaturile neacceptate de către ministrul justiţiei. Pot fi înaintate aceleaşi candidaturi în cazul în care Consiliul Camerei Notariale le aprobă din nou, în unanimitate.
(5) În cazul în care Consiliul Camerei Notariale supune votului repetat candidaturile respinse de către ministrul justiției și acestea sînt aprobate din nou cu votul a 2/3 dintre membrii Consiliului, ministrul justiției este obligat să le accepte.
(6) Prin ordin al ministrului justiţiei sînt numiţi şi cei 7 membri supleanţi ai Colegiului disciplinar care sînt desemnaţi prin aceeaşi procedură ca şi membrii de bază.
(6) Calitatea de membru al Colegiului disciplinar este incompatibilă cu calitatea de membru în Comisia de licențiere, Consiliul Camerei Notariale și Comisia de etică.
(7) Preşedintele Colegiului disciplinar este ales din rîndul membrilor Colegiului. În lipsa preşedintelui Colegiului disciplinar, funcţiile acestuia sînt exercitate de un alt membru al Colegiului, numit de preşedinte.
(7) Președintele și vicepreședintele Colegiului disciplinar sînt aleși prin vot secret de către majoritatea membrilor acestuia. În lipsa președintelui, funcțiile acestuia sînt exercitate de către vicepreședinte.
(8) Preşedintele, membrii sau, după caz, membrii supleanţi ai Colegiului disciplinar beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a treia parte (1/3) din salariul mediu pe economie, dar nu mai mult decît pentru 3 şedinţe pe lună, achitate din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiției de la bugetul de stat[…] 


Articolul 68. Modul de luare a deciziilor
[…] (3) Calitatea de membru al Colegiului disciplinar este incompatibilă cu cea de membru al organelor Camerei Notariale sau al Comisiei de licenţiere. […] 


Totodată, art. II din Legea nr. 158/2018 dispune următoarele:Dacă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Camera Notarială, constituită în temeiul Legii nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor, nu va alege/numi membrii în cadrul organelor sale, în cadrul Comisiei de licențiere și al Colegiului disciplinar, aceștia vor fi numiți de către ministrul justiției.”

Autor: Irina DIGORI
Foto cover: www.notar-steding.com


Aflaţi mai mult despre , , , , ,



Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.