În Monitorul Oficial al Republicii Moldova Nr. 358-364 din 21.09.2018 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 777/2018 pentru aprobarea Regulamentelor-tip privind organizarea şi desfăşurarea activităţii în domeniul jocurilor de noroc ce constituie monopol de stat, ce va pune în funcțiune art. 14 din Legea nr. 291/2016 cu privire la organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc.
Aceasta include 4 Regulamente și anume:
- Regulamentul-tip privind organizarea și desfășurarea loteriilor;
- Regulamentul-tip privind organizarea funcționării sălilor de joc cu automate de joc cu cîștiguri bănești;
- Regulamentul-tip privind organizarea și desfășurarea pariurilor pentru competițiile/evenimentele sportive;
- Regulamentul-tip privind organizarea jocurilor de noroc prin intermediul rețelelor de comunicații electronice.
1. Regulamentul-tip privind organizarea și desfășurarea loteriilor stabilește cerințele pentru organizarea și desfășurarea loteriilor pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta conține reglementări cu privire la drepturile, obligațiile și interdicțiile organizatorului jocurilor de noroc, precum și ale jucătorului, impozitare, cerințele față de mijloacele (utilajele) de joc, circulația mijloacelor de joc de bază ș.a.
Punctul 8 din acest Regulament reglementează modul de organizare și desfășurare a loteriilor și anume:
1) În Republica Moldova, activitatea de organizare și desfășurare a loteriilor reprezintă monopol de stat și se realizează de către S.A. „Loteria Națională a Moldovei”.
2) Loteria se desfășoară de către organizatorul loteriei în strictă conformitate cu condițiile aprobate. Pe întreg teritoriu al Republicii Moldova se permite organizarea și desfășurarea (inclusiv prin aplicarea sistemului electronic de loterii) a următoarelor tipuri de loterii:
a) în funcţie de varietate: cifrică; clasică; momentană;
b) după metoda desfăşurării: cu tiraje; fără tiraje;
c) după modul de formare a fondului de cîştiguri: în bani; în obiecte; combinate.
[…]
4) Activitatea de organizare și desfășurare a altor tipuri de loterii decît cele menționate la subpct. 2) este interzisă. […]
7) Punctele de vînzare a biletelor de loterie sînt amplasate cu notificarea prealabilă a autorităților publice locale de către organizator. Mijloacele de joc specifice pentru loteria momentană se distribuie liber prin intermediul unităților comerciale.
8) Vînzarea mijloacelor de joc specifice pentru orice tip de loterie se efectuează numai în baza principiului liberului consimţămînt al participanţilor la joc.
9) Preţul unui mijloc de joc specific pentru orice tip de loterie nu poate fi mai mic de 2 lei, iar cîştigul acordat nu poate fi mai mic decît preţul acestuia.
10) Modificarea formei, a preţului sau a altor date esenţiale ale mijlocului de joc specific se interzice pînă la realizarea integrală a tirajului respectiv.
Punctul 16 din acest Regulament reglementează valorea și formele garanției financiare și anume:
1) Garanţia financiară constituie instrumentul financiar care garantează cîștigătorilor exercitarea corespunzătoare a dreptului de cîștig.
2) Garanţia financiară se efectuează sub următoarele forme:
a) încheierea contractului de asigurare cu compania de asigurări în condiţii care să asigure protecţia drepturilor jucătorilor la primirea cîştigurilor în bani;
b) acordarea garanţiei bancare în condiţii care să asigure protecţia drepturilor jucătorilor la primirea cîştigurilor în bani;
c) vărsarea sumei respective pe contul bancar, cu rambursarea ulterioară a acestei sume împreună cu dobînda după expirarea termenului de valabilitate a licenţei (dacă această sumă nu a fost folosită în corespundere cu condiţiile loteriei);
d) gajarea imobilului care constituie proprietatea organizatorului jocurilor de noroc.
3) La desfăşurarea loteriilor în bani, garanţia financiară se stabileşte în următoarele mărimi:
a) pînă la 25% din fondul de cîştiguri al loteriei fără tiraje, cu excepţia acelei părţi care se plăteşte jucătorului imediat la punctul de vînzare a biletelor de loterie;
b) pînă la 25% din fondul de cîştiguri al loteriei cu tiraje, cu excepţia acelei părţi care se plătește jucătorului la punctul de vînzare la care sînt primite mizele pentru participare la loterie.
4) La desfăşurarea loteriilor combinate, garanţia financiară se aplică părţii băneşti din fondul total de cîştiguri.
5) Agenția Servicii Publice este în drept să stabilească obligația de furnizare a garanției financiare, mărimea acesteia și condițiile speciale de depunere a garanției financiare, în funcție de specificul desfășurării loteriei concrete.
2. Regulamentul-tip privind organizarea funcționării sălilor de joc cu automate de joc cu cîștiguri bănești stabilește cerințele pentru organizarea funcționării sălilor de joc cu automate de joc cu cîștiguri bănești pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta conține reglementări cu privire la drepturile, obligațiile și interdicțiile organizatorului jocurilor de noroc, precum și ale jucătorului, exploatarea și cerințele față de automatele de joc cu câștiguri bănești, evidență contabilă ș.a.
Punctul 7 din acest Regulament reglementează circulația mijloacelor de joc de bază și anume:
1) Organizatorul jocurilor de noroc care constituie monopol de stat, precum și producătorul/distribuitorul mijloacelor de joc/utilajului de joc sînt obligați, în decurs de 15 zile lucrătoare de la data producerii efectelor juridice proprii ale actului juridic în baza căruia au obținut mijloacele de joc de bază, să le declare la autoritatea competentă pentru introducerea acestora în Registrul mijloacelor de joc de bază. […]
Punctul 8 din acest Regulament reglementează cerințele față de sala de joc cu automate de joc cu câștiguri bănești și anume:
1) Sala de joc cu automate de joc cu cîştiguri băneşti reprezintă o încăpere separată, izolată de privirile de dinafară, special amenajată, amplasată într-o construcție capitală, în care sînt instalate minimum:
a) pentru municipii – 20 de automate de joc cu cîştiguri băneşti;
b) pentru localităţile în afara municipiilor – 10 automate de joc cu cîştiguri băneşti.
2) Organizarea funcţionării sălii de joc cu automate de joc cu cîştiguri băneşti cuprinde totalitatea activităţilor desfăşurate de către organizator îndreptate spre exploatarea automatelor de joc instalate în sălile de joc cu automate de joc cu cîștiguri bănești şi reprezintă o activitate din domeniul jocurilor de noroc. […]
7) Este interzisă amplasarea sălilor de joc cu automate de joc cu cîștiguri bănești în următoarele tipuri de încăperi:
a) în clădirile (construcțiile) în care se află instituții de învățămînt de orice nivel sau care aparțin acestora;
b) în clădirile (construcțiile) în care se află instituții religioase și de cult, obiecte cu destinație culturală, inclusiv săli artistice, biblioteci, muzee, teatre, galerii de expoziții;
c) în clădirile (construcțiile) întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor medicale;
d) în clădirile (construcțiile) în care se află autorități ale administrației publice de orice nivel sau instituții de stat;
e) în clădirile (construcțiile) în care sînt amplasate centre distractive specializate pentru copii;
f) în clădirile rezidențiale, blocuri locative, la stațiile de transport public, în gări, treceri subterane, pe teritoriul pieţelor, în construcții provizorii (gherete), precum şi în rază de 200 de metri de la oricare intrare în obiectele menţionate la lit. a), c) și e).
Punctul 10 din acest Regulament reglementează condițiile de plată a câștigurilor (ce sunt identice în toate Regulamentele, cu excepția celui privind organizarea și desfășurarea loteriilor) și anume:
1) Cîștigul poate fi eliberat numai persoanei care prezintă actul de identitate și mijloacele de joc specifice care confirmă cîștigul.
2) Pentru primirea cîştigului, jucătorul urmează să prezinte mijloacele specifice de joc în termen de 14 zile calendaristice de la data anunţării rezultatelor jocului de noroc, dacă în regulile de desfășurare a acestuia nu este stabilit un termen mai mare, termen în care cheltuielile de păstrare şi conservare a cîștigului îi sînt atribuite organizatorului jocurilor de noroc.
3) Prezentarea mijlocului de joc specific peste termenul stabilit la subpct. 2), dar în decurs de 3 luni de la anunțarea rezultatelor jocului presupune dreptul organizatorului de a pretinde de la jucător achitarea cheltuielilor de păstrare și conservare a cîștigului (jucătorul nu are dreptul la dobînzi pentru cîștigul ridicat).
4) Organizatorul este obligat să achite cîştigul la locul şi în termenul indicat în regulile de desfășurare a jocului de noroc, iar în cazul imposibilităţii achitării cîştigului, organizatorul înmînează jucătorului un act ce conţine denumirea organizatorului, codul IDNO, suma cîştigului ce urmează a fi ridicată, data şi locul unde va fi înmînat cîştigul, semnătura factorului de decizie al organizatorului şi ştampila acestuia.
5) Termenul de achitare a cîştigului nu poate depăşi, de la momentul prezentării mijlocului specific de joc pentru primirea cîştigului:
a) 5 zile lucrătoare – pentru cîştigurile de pînă la 10000 de lei;
b) 30 de zile lucrătoare – pentru sumele de la 10000 de lei pînă la 150000 de lei;
c) 45 de zile lucrătoare – pentru sumele de la 150000 de lei pînă la 300000 de lei;
d) 90 de zile lucrătoare – pentru sumele ce depăşesc 300000 de lei.
6) Organizatorul nu va achita cîştigurile în baza mijlocului de joc specific ce confirmă dreptul de participare la joc şi de ridicare a cîştigului a cărui autenticitate nu poate fi verificată.
7) În cazul pierderii de către jucător sau al deteriorării din vina acestuia a mijlocului de joc specific ori a altui document sau obiect ce confirmă dreptul de a participa la joc şi de a primi cîştigul, organizatorul nu are obligația de a satisface pretenţiile înaintate de către jucător.
8) După trei luni de la data anunţării rezultatelor jocului, cîştigurile pentru care nu au fost prezentate mijloacele de joc specifice trec în proprietatea organizatorului.
3. Regulamentul-tip privind organizarea și desfășurarea pariurilor pentru competițiile/evenimentele sportive stabilește cerințele pentru organizarea și desfășurarea pariurilor pentru competițiile/ evenimentele sportive pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta la fel conține reglementări cu privire la drepturile, obligațiile și interdicțiile organizatorului jocurilor de noroc, precum și jucătorului, circulația mijloacelor de joc de bază, evidență contabilă ș.a.
Punctul 8 din acest Regulament reglementează modul de organizare și desfășurare a pariurilor pentru competițiile/evenimentele sportive și anume:
1) În Republica Moldova, activitatea de organizare și desfășurare a pariurilor pentru competițiile/evenimentele sportive constituie monopol de stat și este realizată de S.A. „Loteria Națională a Moldovei”.
2) Pariurile se clasifică în următoarele categorii:
a) pariuri mutuale (totalizator), în cadrul cărora cîştigul se distribuie jucătorilor proporţional cu numărul variantelor cîştigătoare deţinute de fiecare dintre aceştia, organizatorul fiind implicat doar în procesul de colectare a mizelor şi de distribuire a cîştigurilor potrivit regulilor de desfășurare a pariului. Cîştigul, în cazul pariului mutual, depinde de volumul total al mizelor, precum şi de numărul jucătorilor cîştigători;
b) pariuri în cotă fixă (bookmaker), în cadrul cărora organizatorul este cel ce stabileşte, pe baza unor criterii proprii, şi aduce la cunoştinţa jucătorilor cotele de multiplicare a mizei în cazul în care variantele jucate sînt declarate cîştigătoare în conformitate cu regulile de desfășurare a pariului. […]
4) Organizatorului i se interzice orice reţinere a oricărui comision din cîştig, cu excepția impozitelor.
5) Locurile de primire a mizelor trebuie să fie dotate cu mijloacele de joc auxiliare folosite la organizarea şi desfăşurarea pariurilor, care constituie dispozitive electronice cu ajutorul cărora sînt primite mizele.
6) Mijloacele de joc auxiliare folosite pentru primirea mizelor trebuie să fie dotate cu dispozitive tehnice pentru a fi conectate la sistemul de monitorizare on-line de stat. Aceste dispozitive electronice trebuie să corespundă prevederilor actelor normative, aprobate de către Guvern, cu privire la aplicarea mașinilor de casă și control cu memorie fiscală pentru efectuarea decontărilor în numerar, să fie dotate cu program informatic pentru înregistrarea mizelor la competițiile/evenimentele sportive şi să fie conectate la sistemul informatic central al organizatorului aflat pe teritoriul Republicii Moldova. Aceste terminale îndeplinesc şi funcţia maşinii de casă şi control, iar folosirea altor maşini de casă şi control nu este necesară şi obligatorie.
7) Sistemul informatic central al organizatorului trebuie să deţină interfaţă care să ofere Serviciului Fiscal de Stat posibilitatea de a se conecta la acesta permanent în scopul verificării vînzărilor organizatorului.
8) Deţinerea interfeţei prevăzute la subpct. 8) exclude obligaţia utilizării mașinii de casă şi control pentru această activitate.
9) Fondul de cîştiguri la desfăşurarea pariurilor prevăzute la subpct. 2) lit. a) trebuie să constituie cel puţin 65% din suma totală a mizelor acceptate anual.
Punctul 9 din acest Regulament reglementează folosirea rezultatelor competiţiilor sportive, altor competiţii şi acţiuni la desfăşurarea pariurilor și anume pentru desfăşurarea pariurilor nemijlocit la locul desfăşurării competiţiilor sportive şi la alte competiţii şi acţiuni este necesar acordul organizatorilor competiţiilor şi acţiunilor de a folosi rezultatele lor.
Punctul 11 din acest Regulament reglementează restricțiile speciale privind participarea la pariuri și anume:
1) Se interzice participarea la pariuri:
a) fondatorilor (membrilor, acționarilor/asociaților), conducătorilor organizatorului de pariuri la agenții de pariuri și totalizatoare;
b) persoanelor care pot deține informații despre rezultatele evenimentului (în cazul în care participanții sau organizatorii evenimentului au convenit în prealabil asupra rezultatului evenimentului respectiv, care nu este încă cunoscut organizatorului de pariuri la agenții de pariuri și totalizatoare în momentul primirii mizei de la persoanele menționate în acest punct);
c) persoanelor care au posibilitatea de a influența asupra rezultatului evenimentului, participanților la eveniment sau asupra mărimii achitării cîștigurilor. […]
4. Regulamentul-tip privind organizarea jocurilor de noroc prin intermediul rețelelor de comunicații electronice stabilește cerințele pentru organizarea jocurilor de noroc prin intermediul rețelelor de comunicații electronice pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta la fel conține reglementări cu privire la drepturile, obligațiile și interdicțiile organizatorului jocurilor de noroc, precum și jucătorului, impozitare, supraveghere și control ș.a.
Punctul 8 din acest Regulament reglementează modul de organizare și desfășurare a jocurilor de noroc prin intermediul sistemelor de comunicații electronice și anume:
1) Jocurile de noroc organizate prin intermediul rețelelor de comunicaţii electronice constituie monopol de stat și se desfășoară numai de către agentul economic cu capital de stat împuternicit să desfășoare jocuri de noroc ce constituie monopol de stat. […]
3) Agenţia Servicii Publice poate elabora cerinţe specifice de desfăşurare a jocurilor de noroc prin intermediul rețelelor de comunicaţii electronice. […]
Punctul 10 din acest Regulament prevede careva cerințe specifice față de organizatorul jocurilor de noroc desfăşurate prin intermediul rețelelor de comunicaţii electronice și anume:
a) să asigure conectarea permanentă, în timp real, cu platformele de joc utilizate, prin conexiuni securizate;
b) să dispună de o platformă de joc accesibilă jucătorilor prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă, care să asigure corectitudinea, integritatea, siguranţa, transparenţa şi confidenţialitatea activităţilor şi a funcţiilor exercitate;
c) să arhiveze toate tranzacţiile financiare efectuate între organizatorul de jocuri de noroc şi jucător în ambele sensuri şi să păstreze bazele de date respective pe o perioadă de cinci ani;
d) să îşi onoreze în termen obligaţiile de plată către bugetul de stat.
Comun pentru toate cele 4 Regulamente este faptul că Agenția Servicii Publice coordonează și înregistrează regulile de desfășurare a jocurilor de noroc elaborate de organizator și ține evidența registrelor jocurilor de noroc.
Autor: Pavel Spătari
Aflaţi mai mult despre gambling, Guvern, jocuri de noroc, MO9, Pavel SPĂTARI