Începând cu data de 15 august 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări la Codul fiscal, aprobate prin Legea nr. 214/2024 pentru modificarea unor acte normative, ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală.
Serviciul Fiscal de Stat informează despre principalele modificări privind politica fiscală pentru 2024.
Modificări ce vizează impozitul pe venit
1)Modalitatea de impozitare a veniturilor persoanelor fizice obținute de la predarea deșeurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora
Începând cu 15 august 2024, veniturile persoanelor fizice obținute de la predarea deșeurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora se vor impozita prin reținerea impozitului pe venit la sursa de plată, de către agentul economic, în mărime de 12%.
2)Regimul fiscal al agenților economici care desfășoară activități în domeniul comercializării deșeurilor de metale feroase şi neferoase
A fost abrogat capitolul 73 „Regimul fiscal al agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul comercializării deşeurilor de metale feroase şi neferoase” din titlul II al Codului fiscal. Prevederile respective au intrat în vigoare la data de 15 august 2024, dar se pun în aplicare începând cu 1 ianuarie 2024.
3)Regimul fiscal aferent veniturilor persoanelor fizice obținute din VMS
Începând cu 15 august 2024, veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente valorilor mobiliare de stat și/sau aferente obligațiunilor emise de autoritățile administrației publice locale vor constitui sursă de venituri neimpozabile și nu se vor impozita prin reținere finală a impozitului pe venit de către Ministerul Finanțelor sau dealerii primari.
4)Introducerea noilor surse de venituri neimpozabile
Începând cu 15 august 2024, în venitul brut nu se includ următoarele tipuri de venit:
veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă și cărora li se aplică mecanismul de contorizare netă/facturare netă conform Legii nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
venitul obținut de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică în urma primirii cu titlu gratuit:
- a. a liniilor și a stațiilor electrice, conform Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică;
- b. a instalațiilor de gaze naturale, conform Legii nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale;
- c. a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice, conform Legii nr. 92/2014 cu privire la energia termică și promovarea cogenerării.”
5)Ajustarea prevederilor art.21 alin. (6) din Codul fiscal
Începând cu 15 august 2024, agentul economic va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale doar pentru tranzacțiile economice cu fondatorii persoane fizice sau alte persoane fizice interdependente care nu desfășoară activitate de întreprinzător, realizate la un preț mai mic decât prețul de piață.
Totodată, agentul economic nu va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale, conform art.21 alin. (6) din Codul fiscal, aferent tranzacțiilor pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului la stabilirea prețului, precum și pentru care au fost aplicate prevederile art.19 din Codul fiscal.
6)Reglementarea condițiilor pentru acordarea plăților din capitalul de stimulare către salariați
Societatea are dreptul să formeze, prin decizie unanimă a asociaţilor, un capital de stimulare pentru a-i stimula şi interesa în activităţi eficiente, participări active, iniţiative de creaţie în favoarea societăţii pe beneficiarii (salariaţii angajaţi) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- a. au statut de rezident conform art.5 pct.5) lit.a) din Codul fiscal nr.1163/1997;
- b. sunt angajaţi în cadrul societăţii de cel puţin 12 luni depline la data acordării plăţilor;
- c. suma achitată fiecărui salariat nu depăşeşte 100% din cuantumul anual al salariului primit de către acesta în anul din care se formează capitalul de stimulare;
- d. cuantumul capitalului de stimulare nu depăşeşte 25% din profitul net.
Este important de menționat că la alin.(5) al aceluiași articol, care prevede că plăţile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an, nu au fost efectuate careva modificări.
Respectiv, tratamentul fiscal al plăților din capitalul de stimulare rămâne același, urmând a fi reținut impozitul pe venit la sursa de plată în mărime de 6%, conform art.901 alin.(31) din Codul fiscal.
Modificări ce vizează taxa pe valoare adăugată și accize
1)Neobiectele impozabile
Se califică ca neobiect al impunerii cu TVA decontarea costurilor sau a veniturilor suplimentare provenite din echilibrarea sistemului, conform pct.707 din Regulile pieţei energiei electrice, aprobate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.
În acest sens, punctul 707 din Regulile pieţei energiei electrice, aprobat prin Hotărârea ANRE nr.283/2020, specifică că venitul sau costul suplimentar provenit din echilibrarea sistemului electroenergetic care revine lunar fiecărei părți responsabile de echilibrare/responsabil al grupului de echilibrare se determină în baza aportului acesteia în fiecare interval de dispecerizare la reducerea dezechilibrului sistemului electroenergetic, respectiv la agravarea dezechilibrului sistemului electroenergetic.
2)Lista mărfurilor pentru care se aplică scutirea de TVA fără drept de deducere și de accize
Lista mărfurilor pentru care se aplică scutirea de TVA fără drept de deducere și de accize la importul de către persoane juridice în scopuri necomerciale este restrânsă. Pentru produsele alcoolice, tutunul și produsele din tutun, parfumuri și apă de toaletă, precum și pentru a loturile care nu poartă caracter ocazional (specificate la art.220 din Codul vamal nr.95/2021) indiferent de faptul dacă valoarea intrinsecă a acestor produse nu va depăși limita neimpozabilă de 100 euro, urmează a fi impozabile cu TVA și accize.
3)Importul și/sau livrarea pe teritoriul țării a mărfurilor/ serviciilor destinate realizării contractelor de stat se scutesc de TVA cu drept de deducere și de accize
În conformitate cu completările efectuate, importul și/sau livrarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor/ serviciilor destinate realizării contractelor de stat încheiate se scutește de TVA cu drept de deducere, precum și de accize.
Noțiunea de contract de stat este prevăzută în Legea privind tratatele internaționale nr. 595/1999 – acord încheiat de organul responsabil în numele statului, al Guvernului, al ministerelor, al altor autorități administrative centrale sau al altor instituții abilitate ale statului cu alt stat, guvern, cu o organizație internațională, respectiv, cu instituțiile financiare străine fondate de acestea care nu au calitatea de subiect de drept internațional, în domeniul economic, comercial, financiar și în alte domenii și care nu este guvernat de normele dreptului internațional public.
Lista contractelor de stat, precum și modul de aplicare a scutirii de TVA cu drept de deducere și de scutire a accizelor la livrarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor/serviciilor destinate realizării acestor contracte urmează să fie stabilită de Guvern.
4)Termenele obligației fiscale în cazul importurilor de mărfuri
Pentru mărfurile importate, termenul obligației fiscale se consideră data declarării mărfurilor la punctele vamale sau, în cazul prevăzut la art.113 alin.(1) şi (2) din Codul vamal nr.95/2021, data prelungirii termenului de plată, iar data achitării – data depunerii de către importator (declarant) sau de către un terţ a mijloacelor bănești la casieria organului vamal sau la contul unic trezorerial, confirmată printr-un extras din contul bancar şi/sau contul de plăți.
Modificări ce vizează taxele locale
1)Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
A fost expusă în redacție nouă norma care reglementează subiecții impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei), în scopul aducerii în concordanță cu normele care reglementează obiectul impunerii și baza impozabilă aferente taxei.
2)Subiecții și obiectele impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare
Au fost aduse în concordanță normele care vizează subiecții și obiectele impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare cu baza impozabilă aferentă taxei. La fel, concretizarea bazei impozabile aferente taxei pentru dispozitivele publicitare ca ”suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie”.
3)Taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă
A fost extins termenul – limită de înmânare de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriilor a avizelor de plată aferente taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă, pentru perioada fiscală 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2023, până la 1 octombrie 2024, precum a fost extins și termenul-limită de achitare a obligațiilor fiscale aferente acestei perioade – până la 25 octombrie 2024.
Alte modificări
1)Termenul de prescripție pentru determinarea venitului impozabil estimat
De menționat că până la data de 15 august 2024, dacă în procesul aplicării metodelor indirecte de estimare pentru o perioadă fiscală concretă, Serviciul Fiscal de Stat stabilea legături cauzale cu alte perioade fiscale, acesta era în drept să examineze perioadele fiscale care începeau cu data de 1 ianuarie 2012.
Începând cu 15 august 2024, în cazul în care în procesul aplicării metodelor indirecte de estimare la persoanele fizice pentru o perioadă fiscală concretă se stabilesc legături cauzale cu alte perioade fiscale sau la solicitarea scrisă a contribuabilului supus controlului, Serviciul Fiscal de Stat poate extinde perioada supusă controlului, care nu va depăși 6 ani de la ultima dată stabilită pentru prezentarea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit.
2)Termenul de prescripţie pentru determinarea obligațiilor fiscale
Până la data de 15 august 2024, Codul fiscal nu reglementa termenul maximal de prescripție pentru determinarea obligaţiilor fiscale, acesta putând fi extins dacă darea de seamă fiscală care stabilea obligaţia fiscală conținea informaţii ce induceau în eroare sau reflecta fapte ce constituiau infracțiuni ori nu fusese prezentată.
Începând cu 15 august 2024, potrivit art. 264 alin. (3), Serviciul Fiscal de Stat poate extinde perioada respectivă, dar care nu va depăși 6 ani de la ultima dată stabilită pentru prezentarea dării de seamă fiscale, în cazul în care contribuabilul nu a prezentat darea de seamă fiscală sau în cazul în care solicită restituirea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislației fiscale, urmează a fi restituite.
Aflaţi mai mult despre accize, Codul fiscal al Republicii Moldova, Codul vamal, drept fiscal, import, legislatie fiscala, modificări legislative, obligație fiscală, SFS, taxe, TVA, venituri