MELNIC | BERCU Legal Advisors își menține angajamentul de a oferi informații juridice esențiale pentru dezvoltarea mediului de afaceri din Republica Moldova. În prezenta ediție, vă prezentăm principalele modificări legislative adoptate în luna aprilie 2025 și impactul acestora asupra activității antreprenoriale.
Monitorul Oficial Nr. 215-222 din 08.05.2025
Hotărârea Băncii Naționale a Moldovei Nr. 99 din 02.05.2025 cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la eliberarea avizului, înregistrarea şi notificarea activităţii organizaţiilor de creditare nebancară, precum şi cerinţele privind transparenţa structurii de proprietate a acestora
/în vigoare 08.06.2025/
Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei instituie un nou cadru normativ care reglementează exhaustiv procesul de eliberare a avizului, înregistrarea, notificarea activității organizațiilor de creditare nebancară (OCN), precum și cerințele privind transparența structurii de proprietate a acestora. Actul normativ vine să înlocuiască reglementările anterioare ale Comisiei Naționale a Pieței Financiare și marchează transferul definitiv de competențe în domeniu către BNM, în conformitate cu Legea de modificare nr. 214/2023 (asigurarea transferului de atribuții).
Regulamentul detaliază toate etapele necesare în vederea constituirii, reorganizării, suspendării sau lichidării unei OCN, prevăzând în mod expres obligația obținerii unui aviz prealabil din partea Băncii Naționale înainte de înregistrarea oficială la organul înregistrării de stat. Este reglementată și situația în care o entitate comercială existentă își modifică statutul pentru a activa în domeniul creditării nebancare, precum și reversul – retragerea din acest domeniu.
Pentru a fi înregistrată în Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate (ROCNA), OCN trebuie să transmită către BNM un dosar complet, însoțit de dovada înregistrării la autoritatea competentă și, în cazul societăților pe acțiuni, de documentele privind acțiunile plasate. În mod suplimentar, se reglementează în detaliu cazurile de notificare obligatorie a Băncii Naționale – reluarea activității, modificarea structurii organizatorice, schimbările din registrul de stat sau în actele de constituire. Se stabilesc procedurile pentru suspendarea sau radierea din ROCNA, precum și consecințele juridice aferente.
Un element esențial al regulamentului este accentul pus pe transparența structurii de proprietate. OCN este obligată să declare permanent datele privind deținătorii și beneficiarii efectivi, iar orice modificare a acestor informații trebuie notificată Băncii Naționale în termen de 3 zile lucrătoare de la data înștiințării interne. În paralel, BNM are autoritatea de a solicita informații suplimentare oricând, în vederea verificării respectării cerințelor legale privind onorabilitatea și adecvarea deținătorilor și administratorilor.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 212-214 din 06.05.2025
Hotărârea Guvernului Nr. 253 din 29.04.2025 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la implementarea de proiecte comune în domeniul energiei electrice din surse regenerabile cu una sau mai multe părți contractante a Tratatul de constituire a Comunității Energetice, state membre ale Uniunii Europene sau țări terțe
/în vigoare 06.05.2025/
Prin această hotărâre, executivul aprobă un cadru normativ detaliat care reglementează implementarea proiectelor comune de producere a energiei electrice din surse regenerabile în colaborare cu alte părți contractante ale Tratatului de constituire a Comunității Energetice, state membre ale Uniunii Europene sau țări terțe.
Regulamentul transpune prevederile articolelor 8–12 ale Directivei (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, în forma adaptată la cadrul juridic al Comunității Energetice, asigurând astfel alinierea legislației naționale la standardele europene în materie de cooperare transfrontalieră în sectorul energetic. În acest sens, se urmărește facilitarea colaborării internaționale prin dezvoltarea unor mecanisme clare, transparente și echitabile care să permită partajarea beneficiilor din energia regenerabilă produsă, fie pe teritoriul Republicii Moldova, fie pe teritoriul altor state partenere.
Necesitatea elaborării acestui proiect normativ derivă din progresele realizate și, în același timp, din deficiențele persistente în sectorul energetic național. Deși obiectivul pentru anul 2020 privind ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut a fost depășit – atingând 23,57% față de ținta de 17% –, aportul energiei regenerabile în electricitate și transporturi rămâne modest. Noul obiectiv, stabilit prin decizia Consiliului Ministerial al Comunității Energetice, vizează atingerea unei cote de 27% până în anul 2030. În acest context, cooperarea internațională devine o soluție strategică pentru eficientizarea costurilor și accelerarea tranziției energetice.
În ceea ce privește mediul, implementarea proiectelor comune în domeniul energiei din surse regenerabile contribuie substanțial la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în conformitate cu angajamentele Republicii Moldova de a atinge până în 2030 o reducere cu 70% a emisiilor, comparativ cu nivelul din 1990, și chiar cu 88% în cazul sprijinului internațional adecvat.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 226-228 din 13.05.2025
Legea comunicaţiilor electronice nr. 72 din 10.04.2025
/în vigoare 01.01.2026/
Obiectivul central al actului normativ este consolidarea unei piețe interne funcționale, concurențiale și sigure în domeniul comunicațiilor electronice, cu accent pe instalarea și utilizarea rețelelor de foarte mare capacitate, interoperabilitatea serviciilor, accesibilitatea pentru toți utilizatorii – inclusiv cei cu dizabilități – și asigurarea unor standarde ridicate de calitate și securitate în furnizarea serviciilor.
Legea prevede expres că nu reglementează conținutul informațiilor transmise prin rețelele electronice și nici activitățile comunicațiilor speciale destinate apărării și ordinii publice, care rămân sub incidența altor acte normative. De asemenea, stabilește o distincție clară între cadrul general al comunicațiilor și regimul specific al serviciilor de roaming, introducând norme de protecție împotriva utilizării neautorizate a numerelor naționale în rețelele altor state.
Un capitol distinct al legii este dedicat siguranței rețelelor și serviciilor, subliniind obligațiile furnizorilor de a asigura securitatea și integritatea acestora. Prin definirea noțiunii de incident de securitate și prin menționarea explicită a obligației de a proteja datele cu caracter personal, legea instituie o conexiune directă cu cerințele legislative privind protecția datelor și confidențialitatea comunicațiilor.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 215-222 art. 259 din 08.05.2025
Legea privind reglementarea serviciilor de roaming dintre Republica Moldova şi statele membre ale Uniunii Europene nr. 81 din 17.04.2025
/în vigoare 08.05.2025/
Legea privind reglementarea serviciilor de roaming dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană stabilește cadrul juridic național pentru eliminarea barierelor tarifare și tehnice în furnizarea serviciilor de roaming în rețelele publice mobile, între Republica Moldova și statele membre ale Uniunii Europene. Actul normativ are ca scop integrarea pieței comunicațiilor electronice din Republica Moldova în spațiul digital european, asigurând beneficii concrete pentru utilizatorii finali, în special prin acces la tarife echitabile, transparență și protecție împotriva abuzurilor.
Legea se aplică atât serviciilor cu amănuntul, cât și celor cu ridicata, impunând obligații simetrice furnizorilor de pe ambele maluri ale parteneriatului. Clienții serviciilor de roaming din Republica Moldova care călătoresc în Uniunea Europeană trebuie să beneficieze de servicii de apeluri, SMS și date la aceleași prețuri ca în țară, în condițiile în care există reciprocitate. În același mod, utilizatorii europeni care vizitează Republica Moldova trebuie să beneficieze de condiții tarifare comparabile cu cele aplicate în propriul stat membru.
La nivel de servicii cu amănuntul, legea interzice perceperea oricărei suprataxe pentru serviciile reglementate în roaming (apeluri, SMS, date), sub condiția respectării unei politici de utilizare rezonabilă, elaborată și monitorizată de Agenție. În cazuri justificate, dacă sustenabilitatea economică a modelului tarifar este afectată, furnizorii pot solicita aplicarea unor suprataxe, cu respectarea unei proceduri administrative clare și supuse autorizării.
Un aspect esențial este obligația furnizorilor de a informa utilizatorii în timp real, prin mijloace electronice, despre accesul gratuit la serviciile de urgență, inclusiv prin numărul unic 112, precum și despre aplicațiile de alertare publică disponibile în statele vizitate.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 233-236 art. 277 din 16.05.2025
Hotărârea Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de efectuare a înscrierii în registrul bunurilor imobile nr. 201 din 16.04.2025
/în vigoare 16.06.2025/
Hotărârea Guvernului aprobă un cadru normativ detaliat care reglementează integral procedura de înscriere a bunurilor imobile și a drepturilor aferente în registrul bunurilor imobile, consolidând un sistem unic, cronologic și obligatoriu de evidență a proprietății funciare în Republica Moldova. Regulamentul se distinge prin abordarea sa cuprinzătoare, structura juridico-tehnică a Registrului și integrarea unor proceduri moderne de lucru cu documentele, inclusiv în format electronic.
Spre deosebire de alte reglementări anterioare, acest Regulament introduce detalii riguroase privind identitatea și calitatea procesuală a persoanelor care pot depune cererea de înregistrare, inclusiv: părinți, tutori, moștenitori, administratori autorizați, notari, executori, avocați, creditori urmăritori și chiar minorii în anumite condiții. Se evidențiază flexibilitatea accesului la procedură, dar în paralel se impune o exigență înaltă privind actele justificative, forma lor juridică, lipsa modificărilor neautorizate și obligativitatea individualizării bunului.
O inovație notabilă constă în utilizarea platformei de dezvoltare a serviciilor electronice (PDSE) pentru depunerea cererilor de înregistrare de către notari, consolidând digitalizarea procedurii și interoperabilitatea cu registrele publice. Totodată, se instituie pentru prima dată în dreptul moldovenesc o procedură coerentă și exhaustivă de înregistrare primară masivă, realizată fără solicitarea titularilor, în baza măsurărilor cadastrale contractate de autorități. Această procedură urmărește integrarea completă a fondului funciar în circuitul juridic, inclusiv cu recuperarea datelor din arhivele istorice și registrele tehnice.
În privința verificării cererii, se consacră obligația registratorului de a analiza documentele în raport cu legislația aplicabilă, registrele de stat și planurile cadastrale, cu un termen de soluționare de 10 zile lucrătoare, extensibil justificat până la 40 de zile. În cazul refuzului, decizia trebuie să fie motivată juridic, cu indicarea exactă a temeiurilor și a căilor de contestare.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 237-240 art. 281 din 19.05.2025
Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Planului naţional de dezvoltare pentru anii 2026-2028 nr. 238 din 29.04.2025
/în vigoare 19.06.2025/
Planul Național de Dezvoltare pentru anii 2026–2028 (PND) stabilește direcțiile strategice de acțiune ale Guvernului pentru următoarea perioadă trienală și asigură continuitatea operaționalizării Strategiei naționale de dezvoltare „Moldova Europeană 2030”. Elaborarea sa are loc în contextul angajamentelor asumate de Republica Moldova în procesul de aderare la Uniunea Europeană și în strânsă corelare cu documentele programatice naționale și europene.
PND 2026–2028 acoperă 108 acțiuni de reformă și 267 de proiecte de dezvoltare, dintre care 35% sunt inițiative noi, iar restul contribuie la consolidarea proiectelor demarate în ciclurile anterioare. Reformele sunt organizate în jurul a 10 obiective generale, iar implementarea este susținută de un mecanism digital modern de management al proiectelor, prin platforma națională www.project.gov.md, care facilitează monitorizarea și coordonarea unitară a intervențiilor guvernamentale.
Finanțarea estimată pentru întreaga durată de viață a proiectelor incluse în plan se ridică la peste 164 miliarde de lei, cu o acoperire parțială: circa 10% din bugetul de stat, 36% din asistență externă, iar 46% din surse neidentificate, pentru care se va apela la parteneri de dezvoltare prin Platforma de Parteneriat pentru Moldova.
Planul stabilește ținte clare de impact și rezultat, cu valori de referință și obiective măsurabile pentru fiecare domeniu, de la reducerea ratei accidentelor rutiere și mortalității infantile, până la extinderea suprafețelor împădurite, sporirea ponderii turismului în PIB și creșterea participării cetățenilor la viața culturală. Guvernarea eficientă, digitalizarea administrației și reformarea procesului decizional public constituie dimensiuni centrale, în paralel cu eforturile pentru reducerea disparităților regionale și consolidarea infrastructurii critice.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 253-256 art. 291 din 26.05.2025
Legea privind acţiunile în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor
/în vigoare 26.05.2026/
Legea privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor stabilește un cadru juridic complet și specific pentru înaintarea, de către entități calificate, a acțiunilor colective împotriva comercianților ale căror practici au cauzat sau pot cauza prejudicii consumatorilor.
Sunt reglementate acțiunile în reprezentare de natură națională și transfrontalieră, fără a afecta alte drepturi reparatorii prevăzute în legislația generală sau normele de drept internațional privat. Entitățile calificate pot fi desemnate ca atare de către autoritățile competente, pe baza unor criterii stricte de eligibilitate și transparență, iar Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării are rolul de autoritate coordonatoare. Aceste entități, inclusiv cele provenite din alte state membre UE, pot acționa în instanțele naționale pentru apărarea colectivă a consumatorilor, atât pentru încetarea practicilor ilicite, cât și pentru obținerea de remedieri.
Pentru măsurile de încetare, legea prevede posibilitatea dispunerii unor măsuri provizorii sau definitive, inclusiv obligația de publicare a hotărârilor judecătorești sau a declarațiilor de rectificare. Aceste acțiuni pot fi înaintate fără consimțământul individual al consumatorilor, nefiind necesară dovedirea prejudiciului concret sau a intenției comerciantului. În schimb, pentru măsurile reparatorii, este necesar consimțământul explicit și individual al fiecărui consumator, exprimat în formă scrisă, inclusiv electronică.
Legea prevede obligații clare de informare și transparență pentru entitățile calificate, inclusiv prin publicarea pe site-ul propriu a informațiilor referitoare la acțiunile întreprinse, precum și prin comunicarea cu autoritățile naționale și Comisia Europeană. Se instituie o bază de date electronică națională, accesibilă publicului, care va cuprinde informații despre entitățile calificate și acțiunile în reprezentare. Totodată, este prevăzută întocmirea anuală a unui raport public privind activitatea acestor entități.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 249-252 art. 303 din 23.05.2025
Hotărârea Guvernului cu privire la instituirea Sistemului informaţional de monitorizare a calităţii benzinei şi motorinei
/în vigoare 23.05.2025/
Hotărârea Guvernului privind Sistemul Informațional pentru Monitorizarea Calității Benzinei și Motorinei stabilește cadrul de operare, integrare și securitate pentru un sistem informatic dedicat supravegherii pieței produselor petroliere. Scopul principal al acestuia este de a asigura transparența și eficiența în monitorizarea calității combustibililor și aplicarea reglementărilor specifice. SI MCBM se integrează cu multiple platforme și resurse informaționale guvernamentale, inclusiv platforma de interoperabilitate MConnect, pentru a facilita schimbul automatizat de date între diverse registre și sisteme, cum ar fi Registrul de stat al controalelor, Registrul unităților de drept și Registrul ANRE.
Sistemul beneficiază de infrastructura MCloud, platforma tehnologică guvernamentală comună, care asigură găzduirea și scalabilitatea acestuia, și implementează soluții de securitate cibernetică pentru protejarea datelor și prevenirii accesului neautorizat. În plus, sistemul este conceput pentru a răspunde cerințelor de integrare cu alte servicii electronice guvernamentale, precum semnătura electronică și serviciile de autentificare, control al accesului și jurnalizare.
În ceea ce privește securitatea informațională, Hotărârea prevede măsuri complexe pentru prevenirea riscurilor cibernetice și protejarea datelor sensibile, inclusiv politici de criptare, protecție antivirus și soluții pentru backup și recuperare a datelor în caz de incidente. Astfel, SI MCBM se asigură că informațiile stocate și prelucrate sunt protejate, iar accesul la sistem se face doar pe baza unui control riguros al accesului, având în vedere necesitatea unui cadru legislativ coerent, inclusiv reglementările privind protecția datelor personale. Implementarea acestui sistem are ca obiectiv nu doar monitorizarea calității combustibililor, ci și creșterea eficienței administrative și garantarea unui mediu de afaceri transparent și conform reglementărilor naționale și internaționale.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 249-252 art. 302 din 23.05.2025
Hotărârea Guvernului privind Registrul de stat în domeniul construcţiilor nr. 288 din 14.05.2025
/în vigoare 23.06.2025/
În cadrul Hotărârii sunt stabilite proceduri detaliate pentru desfășurarea activităților în domeniul urbanismului și construcțiilor. Conform hotărârii, persoanele juridice care intenționează să desfășoare activități în acest domeniu sunt obligate să notifice Inspectoratul, în scopul înregistrării lor oficiale în RSDC. Notificarea trebuie făcută cel puțin cu 10 zile lucrătoare înainte de începerea activității și poate fi transmisă fie prin poșta electronică, semnată cu semnătura electronică, fie prin poștă, semnată olograf.
În momentul punerii în funcțiune a RSDC, dar nu mai târziu de 30 ianuarie 2028, este interzisă desfășurarea activităților în domeniul urbanismului și construcțiilor fără notificarea și înregistrarea persoanelor juridice în sistemul RSDC. Notificarea este necesară o singură dată, fără a fi necesară pentru fiecare construcție sau ansamblu de lucrări. Totuși, notificarea trebuie repetată în cazul extinderii activităților sau suspendării unor activități.
Persoanele juridice trebuie să declare, pe propria răspundere, că îndeplinesc cerințele legale stipulate de Codul urbanismului și construcțiilor. Dacă notificarea conține informații falsificate sau eronate, aceasta va fi considerată nulă, iar Inspectoratul va informa persoana juridică despre nulitatea notificării. Inspectoratul va analiza notificarea și va înregistra persoana juridică în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acesteia. În cazul în care notificarea este incompletă, Inspectoratul poate solicita documente suplimentare, iar dacă acestea nu sunt prezentate în termenul prevăzut (20 de zile lucrătoare), înregistrarea va fi anulată.
Înregistrarea în RSDC este valabilă pe termen nelimitat și este gratuită, cu condiția respectării continue a cerințelor prevăzute de legislația în vigoare. Modificările în activitățile desfășurate de persoana juridică vor fi comunicate prin notificări suplimentare, iar suspendarea sau radierea persoanei juridice din RSDC se poate face prin intermediul controlului de stat, fără a fi necesară adresarea în instanța de judecată. În cazul suspendării, persoana juridică nu va putea desfășura activități în domeniul construcțiilor până la remedierea situației. De asemenea, persoanelor radiate li se vor retrage autorizațiile emise în cadrul regimului de autorizare.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 245-248 art. 288 din 22.05.2025
Hotărârea Guvernului cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informaţional „Registrul garanţiilor reale mobiliare”
/în vigoare 22.06.2025/
Hotărârea detaliază funcționalitățile, documentele și structura organizatorică ale Sistemului Informatic de Garanții Reale Mobiliare (SI RGRM), care are rolul de a gestiona și automatiza procesele legate de garanțiile reale mobiliare (GRM). În ceea ce privește funcționalitățile, SI RGRM include operațiuni complexe de gestionare a garanțiilor, cum ar fi înregistrarea, modificarea și executarea acestora, precum și servicii electronice care permit accesul la datele GRM și emiterea documentelor corespunzătoare. De asemenea, sistemul va include funcționalități de facturare și procesare a plăților, generarea rapoartelor statistice și integrarea cu alte sisteme guvernamentale pentru schimbul de date.
Organizațional, structura SI RGRM include diverse entități, cum ar fi Ministerul Justiției, autoritățile administrative și registratorii (notari, bănci, societăți de registru, etc.), care vor interacționa cu sistemul. De asemenea, sunt descrise procesele de administrare tehnică și operativă a sistemului, inclusiv monitorizarea și diagnosticarea problemelor, securitatea informațională și procedurile automate de întreținere a sistemului.
Documentele tehnologice relevante pentru exploatarea SI RGRM sunt legate de jurnalizarea evenimentelor de business și raportarea performanței, esențiale pentru menținerea funcționării corecte și sigure a sistemului. În ceea ce privește spațiul informațional al SI RGRM, sunt stabilite obiectele informaționale principale, cum ar fi utilizatorii autorizați, garanțiile reale mobiliare și documentele asociate, care vor fi gestionate în sistem prin coduri de identificare unice.
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 241-244 art. 286 din 20.05.2025
Hotărârea Guvernului cu privire la aprobarea Programului de dezvoltare a domeniului controlului de stat pentru anii 2025-2028
/în vigoare 20.06.2025/
Hotărârea vizează un program amplu de reformă a sistemului de control de stat în Republica Moldova, având drept scop îmbunătățirea eficienței, transparenței și coerenței procesului de control, în concordanță cu standardele internaționale și cerințele legale naționale. Programul se bazează pe mai multe obiective strategice, incluzând dezvoltarea unui cadru normativ consolidat și aplicarea uniformă a acestuia, care să protejeze interesul public și să garanteze respectarea legii. De asemenea, un alt obiectiv esențial este crearea unor organe de control performante, conforme principiilor de bună guvernanță, capabile să asigure integritate și transparență, iar acest proces va include modernizarea și profesionalizarea inspectorilor, consolidând capacitățile instituționale prin utilizarea tehnologiilor avansate.
Un alt aspect central al programului este îmbunătățirea coordonării și supravegherii controalelor, promovând parteneriate active între sectorul public și cel privat. Acesta include o mai bună colaborare cu mediul de afaceri pentru a asigura un climat economic favorabil și pentru a sprijini conformarea voluntară. În acest context, se preconizează realizarea unui sistem centralizat de control, care să asigure transparență și eficiență. Totodată, se subliniază importanța unei analize detaliate a costurilor, estimându-se că pentru perioada 2025-2028 vor fi necesare aproximativ 44,67 milioane de lei pentru implementarea programului. Din această sumă, 37% sunt alocate din bugetul de stat, 33% din asistența externă, iar restul reprezintă costuri neacoperite.
Costurile sunt detaliate pe ani, iar în 2025 sunt estimate la aproximativ 3,6 milioane de lei, cu o creștere semnificativă în 2026 (aproape 23,6 milioane de lei), urmată de sume mai mici pentru anii 2027 și 2028. Programul va beneficia de sprijin din partea partenerilor internaționali, cum ar fi Banca Mondială, care va contribui cu 14,7 milioane de lei, dintre care o mare parte va fi utilizată pentru dezvoltarea unui sistem informațional avansat și formarea profesională a inspectorilor.
Pentru asigurarea transparenței și eficienței implementării, programul prevede proceduri de monitorizare anuală, în cadrul cărora autoritățile vor raporta progresele și vor evalua realizarea obiectivelor stabilite. Rapoartele vor fi transmise Cancelariei de Stat, iar evaluările vor contribui la ajustarea activităților în funcție de eventualele deficiențe identificate. O evaluare finală va analiza impactul Programului asupra sectorului public și privat, iar rezultatele vor fi publicate pe site-ul oficial al Cancelariei. De asemenea, procesul va include consultări periodice cu toate părțile implicate, precum și evaluări bazate pe feedback-ul primit de la grupurile de interes, inclusiv mediul de afaceri, organizațiile de societate civilă și altele.