Agenția de Investiții, în colaborare cu Agenția Proprietății Publice (APP), a lansat oficial Ghidul Privatizării 2025 – un document menit să ofere claritate și transparență în procesul de achiziționare a bunurilor publice. Ghidul descrie în mod accesibil pașii procedurali, cadrul legislativ și metodele disponibile pentru privatizare, inclusiv licitațiile comerciale, concursurile de investiții și tranzacțiile pe piața bursieră.
Versiunea actualizată a ghidului vine în contextul noilor oportunități investiționale oferite în 2025, printre care se regăsesc active strategice precum Hotelul Zarea și Fabrica de Sticlă. Reprezentanții celor două agenții au subliniat importanța acestui proces pentru revitalizarea economiei naționale și pentru atragerea capitalului privat, inclusiv din partea investitorilor străini.
„Prin acest nou ghid, oferim investitorilor un cadru clar pentru a înțelege oportunitățile și responsabilitățile din procesul de privatizare,” a menționat Natalia Bejan, directoare a Agenției de Investiții. La rândul său, Roman Cojuhari, directorul general al APP, a evidențiat potențialul economic semnificativ al activelor scoase la vânzare.
Ghidul Privatizării 2025, alături de un Handbook pentru Licitații, sunt disponibile gratuit în limba engleză și pot fi descărcate online pe pagina APP.
Proceduri clare și multiple forme de privatizare disponibile
Ghidul explică detaliat cele trei metode prin care activele publice pot fi privatizate: licitație, concurs comercial sau de investiții, proiect individual, transfer direct de active. Fiecare metodă este reglementată de acte normative specifice, cum ar fi Legea nr. 121/2007 , Hotărârea Guvernului nr. 136/2009, Hotărârea Guvernului nr. 919/2008, precum și alte. Licitațiile se desfășoară inclusiv pe platforma de tranzacționare MTF-Bond, gestionată de Bursa de Valori a Moldovei (BVM), iar prețul de pornire este stabilit de evaluatori autorizați.
Principalele metode
Privatizarea activelor publice din Republica Moldova se realizează, în principal, prin două metode reglementate: licitații publice și concursuri publice de investiții. Aceste proceduri sunt detaliate într-un calendar complex, cu termene și cerințe clare pentru participanți în ghid.
Licitațiile publice presupun vânzarea activelor către cel mai mare ofertant, conform unor condiții de vânzare prestabilite. Un element important este prețul minim, care trebuie stabilit în avans. În cazul lipsei de participanți, se aplică mecanismul licitației descrescătoare. Participanții trebuie să achite o taxă de participare de cel puțin 600 MDL, nerambursabilă, și un depozit de 10% din prețul inițial, rambursabil în termen de 10 zile în cazul eșecului în licitație.
Concursurile publice, utilizate pentru pentru vânzarea întreprinderilor mai mari sau mai complexe, în cazul cărora nu se așteaptă o participare largă din partea publicului.
Disponibilitatea întreprinderii spre vânzare va fi anunțată public, iar părțile interesate pot fi precalificate, dacă vânzătorul dorește să stabilească din timp capacitatea financiară a acestora sau să examineze planurile lor operaționale ori investiționale. Ofertanții pot fi obligați să negocieze acordul de transfer înainte de depunerea ofertelor și să anexeze la ofertă o copie semnată a acordului.
În acest mod, vânzătorul evită riscul unei negocieri ulterioare pe teme care nu au fost abordate în documentația concursului.
Participanții trebuie să achite o garanție de participare de minimum 200.000 MDL. Ofertanții trebuie să demonstreze capacitatea de investiție și să garanteze prin documente că pot realiza cel puțin 25% din volumul investițional.
Depunerea ofertelor trebuie realizată cu cel puțin o zi înainte de licitație, iar toate documentele (precum situații financiare recente și extrase din registrele comerciale) trebuie prezentate în limba română. Pentru concursuri, termenul este de până la 30 de zile după anunț, iar în cazul licitațiilor — între 15–30 de zile înainte.
Contractele de privatizare trebuie semnate în termen de 7 zile după plata prețului, iar rezultatele sunt făcute publice în maximum 10 zile. De asemenea, dacă licitația eșuează de două ori consecutiv, activul poate fi transferat la preț descrescător.
Contractul de privatizare
Esența contractului: Contractul de privatizare este documentul principal care reglementează relația juridică dintre stat (sau unitatea teritorială), în calitate de vânzător, și cumpărătorul non-statal. Acesta se întocmește în formă scrisă și se semnează de către reprezentanții autorizați ai ambelor părți. În funcție de natura activului supus privatizării, unele contracte necesită formalități suplimentare precum notarizarea și înregistrarea în registre publice. De exemplu, în cazul acțiunilor în societăți cu răspundere limitată, al bunurilor imobile sau al întreprinderilor de stat (SOEs) vândute ca entități în funcțiune, contractul trebuie înregistrat în Registrul persoanelor juridice sau în Registrul bunurilor imobile, în lipsa cărora transferul dreptului de proprietate nu este considerat valid.
Condiții de plată: De asemenea, prețul activelor trebuie achitat integral prin transfer bancar, în MDL pentru rezidenți sau în altă valută indicată pentru investitorii străini. Plata poate fi efectuată și în rate, dacă este specificat expres în documentația de privatizare (ca exemplu pentru SOEs și MOEs). Până la achitarea integrală a sumei, cumpărătorului îi este interzis să vândă, gajeze sau transfere activele ori obligațiile aferente. Pe lângă preț, contractele pot impune și angajamente nefinanciare, cum ar fi investiții ulterioare sau menținerea anumitor standarde sociale sau de mediu, stabilite individual pentru fiecare caz.
Forma contractului: Totodată, legea nu interzice în mod expres încheierea electronică a contractelor de privatizare, cu condiția utilizării unei semnături electronice avansate și calificate. Totuși, în practică, această formă nu este utilizată, iar pentru contractele care necesită formă notarială și înregistrare, forma electronică nu este permisă.
Obligațiile statului: În cadrul contractelor de privatizare, statul, în calitate de vânzător, își asumă mai multe obligații esențiale, în special pentru etapa de după finalizarea procesului de privatizare. În primul rând, statul garantează titlul de proprietate obținut de cumpărător în baza contractului de privatizare, iar legalitatea procesului este prezumată — cu excepția activelor din Transnistria, unde nu se garantează valabilitatea titlului. De asemenea, statul este responsabil de crearea unui climat investițional favorabil. Nu în ultimul rând, autoritățile sprijină entitățile privatizate prin măsuri de susținere a IMM-urilor apărute în procesul de privatizare, inclusiv prin oferirea de asistență tehnică pentru implementarea planurilor de afaceri.
Accesibilitatea investitorilor internaționali
Procesul de privatizare este aliniat cu reglementările internaționale, iar Ghidul este disponibil în limba engleză, reflectând deschiderea față de investitorii străini. Totodată, este oferit un Handbook pentru Licitații, care detaliază etapele tranzacțiilor și cerințele legale, în special în cazul bunurilor aflate în proprietatea publică a statului. Este menționat și rolul Agenției Proprietății Publice ca autoritate responsabilă pentru procesul de vânzare, în colaborare cu Agenția de Investiții, care promovează oportunitățile disponibile.
Pentru informații detaliate, se recomandă consultarea ghidului în versiunea sa originală.
Aflaţi mai mult despre #APP, #bunuri publice, #economie, #Ghidul Privatizării 2025, #Privatizare, Agenția de Investiții, Agenția Proprietății Publice, investiții