Finanțarea campaniei electorale în circumscripțiile uninominale Nr. 49, 50 și 51 – Deprivare senzorială. Reductio ad absurdum.

509 views
Poză preluată de pe https://www.stateofdigital.com/brand-blindness-still-exist-digital-world/

“Omul nu este dușmanul omului decât printr-un sistem greșit de guvernare.”

Thomas Paine.

Deprivarea senzorială este un procedeu prin care se restricționează funcţionarea unuia sau mai multor simţuri, pe rând sau simultan. În doze limitate, are un efect benefic, ajută la autocunoaștere, meditație, relaxare. Pe de altă parte, adusă în extreme, devine o practică de tratament inuman și degradant [1]. Spre exemplu, când cineva ne-ar limita să auzim, vorbim, dormim o perioadă lungă de timp sau să ne finanțăm campania electorală în genere (la această deprivare vom reveni mai jos).

Să vedeți că acest procedeu, doar că sub altă formă, mai nou, este legal și aplicabil în privința finanțării campaniei electorale pentru circumscripțiile uninominale peste hotarele Republicii Moldova.

Alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 încununează o nouă odisee politică pentru spațiul mioritic – sistemul de vot mixt (proporţional şi majoritar) într-o circumscripţie naţională şi în circumscripţii uninominale. Cu alte cuvinte (cu mai puțin patos și aer caraghios grav, observate des când cineva prezintă avantajele acestui sistem) – este o listă națională (cum a fost până acum, aproape), la care se adaugă 51 de circumscripții uninominale a căror frontiere au fost creionate după reguli, înțelese doar de cei ce le-au inventat. Poate-și brevetează invenția.

Candidații (independenți sau membri de partid) pot candida în una din aceste circumscripții uninominale. Alegătorii vor vota 2 liste: aleg răul mai mic de pe lista națională, după care răul mai mic de pe lista care va fi în circumscripția lor uninominală (lista circumscripțiilor este aici).

Din aceste 51 circumscripții uninominale, 3 sunt peste hotarele Republicii Moldova – Nr. 49 (la est de Republica Moldova), nr. 50 (la vest de Republica Moldova), Nr. 51 (SUA, Canada). Să înceapă veselia! Să vedeți ce intenții fantasmogorice au avut de fapt inițiatorii odiseii, din moment ce a pune adversarul cu fața la pământ a devenit o metodă standard.

Mai pe scurt, art. 41 alin. (3) lit. c) din Codul Electoral prevede că este interzisă finanţarea ori susţinerea materială sub orice formă, directă şi/sau indirectă a campaniilor electorale/concurenților electorali de către, atenție, persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova din veniturile obţinute în afara ţării.

STOP. Poftim? Să le luăm pe rând.

  1. Aceste 3 circumscripții menționate mai sus, au fost consituite aproape cu o vocație mesianică de a face auzită vocea diasporei. Cel puțin, așa s-a vrut să rămână în creuzetul istoriei.
  2. Respectiv, cei care candidează în aceste 3 circumscripții, ar trebui, măcar teoretic, să se preocupe mai ales de grijile și nevoile cetățenilor (indiferent de faptul dacă au sau nu pașaport expirat, salutări Curții Constituționale cu această ocazie, să ne trăiți sănătoși) Republicii Moldova, stabiliți peste hotarele Republicii Moldova.
  3. Într-un univers paralel (nu în universul nostru, unde 8 secții de votare din SUA, spre exemplu, sunt situate în apropierea bisericilor baptiste), interesele cetățenilor aflați peste hotare, ar fi reprezentate cel mai bine de un cetățean, care la fel a trăit cot la cot cu diaspora o perioadă suficientă pentru a renunța la resentimentele țâfnoase, fără zel prozelitic ca a celor care schimbă partidele mai des decât se schimbă anotimpurile.
  4. Dacă premisele de mai sus rezistă, atunci cum ar putea un candidat independent să-și finanțeze campania electorală în aceste circumscripții? Cum un candidat, care a trăit X ani în Franța sau Canada, ar putea să-și finanțeze campania pe care o desfășoară la vest sau în Canada? De ce cetățenii Republicii Moldova stabiliți de X ani peste hotare, nu pot susține financiar un candidat care le-ar reprezenta interesele în viitorul Parlament?
  5. Care este rostul limitării finanțării campaniei în circumscripțiile uninominale Nr. 49-51, de către cetățenii Republicii Moldova care au obținut venituri în afara țării?
  6. Raison d’etat? Oh, vă rog, Armand Jean du Plessis aka Richelieu, s-ar întoarce în mormânt dacă ar afla cum a fost schimonosită formula lui care a adus glorie Franței și uitare Sfântului împărat romano-german.
  7. Impenetrabili la influențele străine? Foarte straniu, din moment ce peste 20% din PIB este format din remitențe. Într-un fel sau altul, campaniile partidelor din Moldova tot sunt finanțate indirect din remitențe, că doar cineva achită facturi, cumpără produse, achită impozite în buget. Din banii cui vă formați bugetele electorale? Inclusiv din banii veniți de peste hotare, doar că ei nu vin direct pe conturile voastre.
  8. Ceea ce pare un reductio ad absurdum, este de fapt un exact rezumat al gândirii actualilor guvernanți, care au proiectat sistemul mixt. 
  9. Această deprivare a cetățenilor Republicii Moldova, de posibilitatea finanțării concurenților electorali din veniturile obținute în afara țării, accentuează sciziunea dintre declarațiile și intențiile reale ale clasei politice actuale. Exploatarea fervorii diasporei este un alt truc ieftin și scârbos, limitat de mecanisme aparent legale, dar degradante. Puterea fără legimitate tentează la încercarea forțelor.

Semnat de Marcus Aurelius

[1] p. 96 și 168 din Decizia CtEDO în cazul Irlanda c. Regatului Unit