Monitorul Oficial al Republicii Moldova
 
Comentariile sunt închise pentru MO9. Legea privind achiziţiile publice, republicată

MO9. Legea privind achiziţiile publice, republicată
16.11.2018 | JURIDICE MOLDOVA

Irina DIGORI

În Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 424-429 din 16.11.2018 a fost republicată Legea privind achiziţiile publice, nr. 131 din 03.07.2015.

Legea privind achiziţiile publice, nr. 131 din 03.07.2015 – republicată (cu o nouă numerotare a elementelor acesteia) conţine modificările şi completările aduse acesteia în perioada anilor 2016-2018, inclusiv cele operate prin Legea pentru modificarea Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, nr. 169 din 26.07.2018 (în vigoare 01.10.2018), publicată în MO al RM nr. 321-332 din 24.08.2018.

Modificările intrate în vigoare la 01.10.2018 transpun elementele de bază ale Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice  (ținând cont de faptul abrogării Directivei 2004/18/CE).

Printre cele mai importante modificări operate prin Legea nr.169/2018, pot fi menţionate următoarele:
1. Este stabilit un cadru regulator mai complex în domeniul achizițiilor publice, dar și mai aplicabil, deoarece oferă claritate mai multor noțiuni și concepte.
2. Sunt dezvoltate mecanismele existente în legislație privind achizițiile publice și sunt instituite alte mecanisme noi în vederea simplificării procesului de achiziții publice.
3. Este facilitată comunicarea electronică în sistemul de achiziție, prin stabilirea unor instrumente electronice. Ca rezultat, se urmărește eficientizarea organizării și desfășurării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice. În acest context, este introdus și conceptul DUAE (Documentul Unic de Achiziţii European), furnizat în format electronic prin utilizarea formatului standard stabilit de Comisia Europeană și care constă în declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic (în locul certificatelor eliberate de către autorităţile publice sau de către terţi) cu privire la îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie.
Această inovație la nivel național, urmărește simplificarea și totodată eficientizarea procesului de achiziții publice, care va substitui prezentarea documentelor de calificare a operatorilor economici până la deschiderea ofertelor, cu post-calificarea, care presupune că autoritatea contractantă va solicita toate actele necesare de la ofertantul câștigător.
Totodată, în situația în care autoritatea contractantă are posibilitatea de a obține documentele justificative sau alte probe în sprijinul informaţiilor declarate în DUAE de către operatorii economici în mod direct și gratuit, prin accesarea unei baze de date, prezentarea ulterioară a acestora de către operatorii economici nu va fi obligatorie. A se vedea: art. 20 „Documentul unic de achiziţii european”.
4. Sunt introduse unele concepte noi în ceea ce privește criteriile de atribuire în domeniul achizițiilor publice, care au la bază eficiența achiziției pe termen lung, îmbinând aspectele de calitate și de cost. Astfel, conform redacției de până la modificarea Legii nr. 131/2015, criteriul de atribuire putea fi oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic sau preţul cel mai scăzut. În redacția actuală a Legii nr. 131/2015, criteriile de atribuire a contractului de achiziţii publice sunt: preţul cel mai scăzut, costul cel mai scăzut, cel mai bun raport calitate-preţ și cel mai bun raport calitate-cost. A se vedea: art. 26 „Criterii de atribuire a contractului de achiziţii publice”.
5. Este dezvoltat conceptul de achiziții durabile, prin includerea termenului ciclul de viață – „toate etapele consecutive și/sau interconectate, inclusiv cercetarea și dezvoltarea care urmează a fi efectuate, producția, comercializarea și condițiile acesteia, transportul, utilizarea și întreținerea, pe durata existenței unui bun sau a unei lucrări ori a prestării unui serviciu, de la achiziția materiilor prime sau generarea resurselor pînă la eliminare, curățarea amplasamentului și încheierea serviciului sau a utilizării”, care este utilizat în scopul aplicării criteriilor de atribuire în baza evaluării rentabilității. A se vedea: art. 1 „Noţiuni principale”, art. 26 „Criterii de atribuire a contractului de achiziţii publice” ș.a.
6. Este prevăzut dreptul autorității contractante, înainte de iniţierea procedurii de atribuire, de a organiza consultări ale pieţei în vederea pregătirii achiziţiei, prin raportare la obiectul contractului de achiziţii publice, şi pentru a informa operatorii economici cu privire la planurile de achiziţie şi cerinţele avute în vedere în legătură cu acestea, făcând cunoscut acest lucru prin intermediul Buletinului achiziţiilor publice, precum şi prin orice alte mijloace. În cadrul acestor consultări, autoritatea contractantă are dreptul de a invita experţi independenţi, autorităţi publice sau operatori economici, inclusiv organizaţii reprezentative ale acestora. Autoritatea contractantă are dreptul de a utiliza sau implementa opiniile, sugestiile sau recomandările primite în cadrul consultărilor pentru pregătirea achiziţiei şi pentru organizarea şi desfăşurarea procedurii de atribuire, cu condiţia ca utilizarea sau implementarea acestor opinii, sugestii sau recomandări să nu aibă ca efect denaturarea concurenţei şi/sau încălcarea principiilor nediscriminării şi transparenţei. A se vedea: art. 38 „Consultarea pieței”.
7. În vederea susținerii întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), este instituit dreptul autorității contractate de a recurge la atribuirea pe loturi a contractelor de achiziţie publică şi a acordurilor-cadru şi de a stabili dacă ofertele pot fi depuse pentru unul, pentru mai multe sau pentru toate loturile, și totodată, în cazul în care pot fi depuse oferte pentru mai multe sau pentru toate loturile, să limiteze numărul de loturi care pot fi atribuite aceluiaşi ofertant. A se vedea: art. 39 „Împărțirea pe loturi”.
8. Stabilirea unor noi tipuri de proceduri de achiziție – achiziție în cazul serviciilor sociale şi altor servicii specifice, parteneriat pentru inovare; precum și a unor noi tehnici şi instrumente specifice de atribuire – catalogul electronic. Aceste modalități de realizare a achiziților publice au drept scop reglementarea unor proceduri mai particulare a achizițiilor publice, iar cataloagele electronice vin să faciliteze achizițiile electronice. A se vedea: art. 46 „Procedurile de achiziţie publică”.

Pentru mai multe detalii, consultaţi Legea pentru modificarea Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, nr. 169 din 26.07.2018.

Autor: Irina DIGORI


Aflaţi mai mult despre , , ,



Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.