Ai procurat un produs dar, ajungând acasă, ai înțeles că nu-ți convine ca caracteristici sau nu-l poți utiliza complet întru realizarea scopului, pentru care a fost achiziționat? Legiuitorul a prevăzut un remediu pentru tine, ca consumator aflat într-o asemenea situație.
Cadrul legal de bază în domeniul protecției consumatorilor, la general, și în ipostaza enunțată, în particular, îl constituie Legea nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor, și anume art. 19.
Așadar, în conformitate cu art. 19 alin. (1) Legea nr. 105/2003, „Consumatorul este în drept să ceară vânzătorului în unitatea de comerţ de unde a fost procurat, în termen de 14 zile, înlocuirea unui produs nealimentar de calitate corespunzătoare cu un produs similar celui procurat dacă acest produs nu-i convine ca formă, gabarite, model, mărime, culoare sau dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei din alte cauze, cu efectuarea, în cazul diferenţei de preţ, a recalculului corespunzător.”
Astfel, legiuitorul prevede expres posibilitatea consumatorului de a cere înlocuirea produsului nealimentar cu unul similar celui procurat, cu întrunirea cumulativă a câtorva condiții.
- Locul – consumatorul este în drept să ceară înlocuirea produsului nealimentar de calitate corespunzătoare la vânzătorul și în unitatea de comerţ de unde a produsul a fost procurat (19 alin. (1));
- Produs de calitate corespunzătoare – consumatorul, care cere înlocuirea produsului, trebuie să aibă o motivare obiectivă pentru înlocuirea bunului, după cum sunt redate de către legiuitor: să nu-i convină consumatorului ca formă, gabarite, model, mărime, culoare sau ca acesta că nu-l poată utiliza conform destinaţiei din alte cauze (19 alin. (1));
- Termenul – înlocuirea produsului nealimentar de calitate corespunzătoare cu unul similar poate fi solicitată în termen de 14 zile calendaristice din momentul achiziționării produsului (19 alin. (1));
- Starea produsului – produsul, înlocuirea căruia se cere, trebuie să nu fie utilizat și să nu-și piardă calităţile de consum (să conțină toate etichetele, ambalajul) ((19 alin. (3));
- Probe – consumatorul urmează să prezinte probe că produsul nealimentar de calitate corespunzătoare, înlocuirea căruia se solicită, a fost cumpărat anume de la vânzătorul respectiv și în unitatea de comerț respectivă. Drept probe poate servi bonul de casă sau alt document ce justifică achiziționarea produsului (ex. certificat de garanție).
Este important de a scoate în evidență faptul că legiuitorul nu-i oferă consumatorului opțiuni alternative. Înlocuirea produsului cu unul similar celui procurat este garanția de bază de care beneficiază consumatorul, iar restituirea contravalorii acestuia va putea fi solicitată doar în cazul în care produsul necesar pentru înlocuire lipsește. (art. 19 alin. (2))
În cazul în care există o diferență de preț dintre produsul procurat și cel, cu care se înlocuiește acesta, se efectuează recalculul corespunzător.
Dacă consumatorul întrunește condițiile evidențiate mai sus, acesta urmează să depună o cerere către vânzătorului în unitatea de comerț unde a fost procurat produsul, iar vânzătorul urmează să o execute. În caz contrar, consumatorul poate sesiza autoritățile competente, pentru a beneficia, pe-deplin, de drepturile sale.
Totuși, este strict necesar de a menționa că nu toate produsele nealimentare de capitate necorespunzătoare pot fi înlocuite în condițiile menționate ți analizate mai sus. Legea nr. 105/2003 prevede expres, în Anexă, o Listă a produselor nealimentare de calitate necorespunzătoare, ce nu pot fi înlocuite cu un produs similar. Acestea sunt, după cum urmează:
1. Articole de bijuterie (articole din metale preţioase, cu pietre scumpe, din metale preţioase şi montate cu pietre semipreţioase şi sintetice, pietre preţioase şlefuite).
2. Confecţii şi articole din tricot (articole de lenjerie de corp, lenjerie de pat, articole de ciorăpărie).
3. Articole de igienă individuală (periuţe de dinţi, piepteni, agrafe, bigudiuri, pensete, aparate de ras manuale sau electrice şi alte articole destinate îngrijirii corpului).
4.Articole de parfumerie şi cosmetică.
5. Mărfuri textile (ţesături din bumbac şi tip bumbac, in şi tip in, lînă şi tip lînă, mătase şi tip mătase, panglici, bandă de bordură etc.).
6. Cabluri (conducte electrice, cabluri, şnururi).
7. Materiale de construcţie şi de finisare, alte mărfuri comercializate la metraj (linoleum, peliculă, mochetă etc.).
8. Produse şi materiale din mase polimerice ce au contact cu produsele alimentare, inclusiv cele jetabile (veselă şi accesorii pentru servitul mesei şi bucătărie), ambalaje, articole pentru păstrarea şi transportarea alimentelor (canistre, bidoane, butelii, butoaie).
9. Produse chimice de uz casnic, pesticide şi preparate agrochimice.
10. Mobilă de menire socială (garnituri şi seturi).
11. Autoturisme şi articole moto-velo, remorci şi agregate, mijloace mobile pentru mica mecanizare a lucrărilor agricole, nave pentru plimbări şi alte mijloace de transport naval de menire socială.
12. Mărfuri tehnice complexe de uz casnic pentru care sînt stabilite termene de garanţie (aparate electrocasnice, aparate radioelectronice, aparate de calcul şi multiplicare, articole foto-chino, aparate de telefon (fixe şi mobile) şi de faximil, instrumente muzicale electrice, echipamente şi utilaje ce funcţionează cu gaze şi dispozitivele acestora).
13. Articole pentru profilaxia şi tratamentul unor boli în condiţii de domiciliu (articole pentru ocrotirea sănătăţii publice şi pentru igienă din metal, cauciuc, textile şi alte materiale, instrumente, dispozitive şi aparate medicale, remedii pentru igiena cavităţii bucale, lentile pentru ochelari, articole pentru îngrijirea copiilor, preparate farmaceutice).
14. Jucării.
Așadar, chiar dacă consumatorul, ce a procurat produsul nealimentar de calitate corespunzătoare, întrunește toate condițiile stipulate în art. 19 alin. (1)-(3), acesta nu va putea înlocui produsul respectiv, în cazul în care bunul se regăsește în Anexa la Legea nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor.
Cunoaște-ți drepturile de consumator și valorifică-le pe deplin, pentru că un consumator bine informat este unul protejat!
Aflaţi mai mult despre Ecaterina Vornicescu, protecția consumatorilor