Dintre prevederile principale ale proiectului, menționăm:
- Organul de urmărire penală este obligat să informeze, în termen de cel mult
48 de ore, Ministerul Justiției și Uniunea Națională a executorilor judecătorești despre
aplicarea în privința executorului judecătoresc sau a executorului judecătoresc asistent a
măsurilor preventive sub formă de arest sau arest la domiciliu, dispunerea anunțării în
căutare a acestora, despre ridicarea documentelor aferente activității profesionale a
executorului judecătoresc sau executorului judecătoresc asistent. Actuala redacție prevede că „În cazul reţinerii executorului judecătoresc sau al pornirii urmăririi lui penale, organul care a efectuat aceste măsuri este obligat să informeze Ministerul Justiţiei şi Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti în decursul a 6 ore.” - Legea se completează cu capitolul II1 care reglementează executorul judecătoresc asistent;
- Titlul capitolului IV va avea următorul cuprins: „ABSENȚA EXECUTORULUI JUDECĂTORESC DE LA BIROU, SUSPENDAREA ŞI ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII EXECUTORULUI JUDECĂTORESC”.
- Se completează cu articolul 181 care reglementează absența executorului judecătoresc de la birou;
- Articolul 21: alineatul (1) se completează cu propoziția: „Răspunderea disciplinară a executorului judecătoresc nu exclude răpunderea civilă, contravențională și penală a acestuia.”;
- Se adaugă prevederi privind Supravegherea și reglementarea activității profesionale a executorului judecătoresc de către Ministerului Justiției și Uniuniea Naționale a
Executorilor Judecătorești, conform atribuțiilor stabilite de lege sau Statut. - Legea se completează cu articolul 331 care reglementează Conduita profesională a executorilor judecătorești.
- Legea se completează cu articolul 441 care reglementează Comisia de etică profesională.
Proiectul de lege complet poate fi găsit aici iar nota informatică aici.