Site icon JMD

Argument juridic privind candidatul apartinic la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova

Dr. hab. Alexandru Arseni

*Acest mesaj a fost transmis prin intermediul domnului prof. dr. hab. Alexandru Arseni, deputat în cadrul Parlamentului de primă legislatură, votant și semnatar al Declarației de Independență.

Noi, un grup de juristi, deputaţi ai primului Parlament democratic, semnatari a Declaraţiei de Independenţă a Republicii Moldova

ÎNGRIJORAŢI de situaţia catastrofală în care a ajuns statul Republica Moldova şi populaţia lui,

CONŞTIENŢI într-un stat de drept şi democratic

exercitarea puterii de stat are loc în baza principiului separaţiei puterilor în stat, fiecare instituţie antrenată în acest proces avându-şi locul clar determinat, abilitat cu funcţiile şi atribuţiile corespunzătoare

– puterea legislativă este exercitată de Parlament – organ reprezentativ suprem al poporului; în competiţia electorală dobândirea şi exercitarea suveranităţii naţionale prin reprezentare revine partidelor politice, în baza principiului pluralismului politic (art. 5, alin. (1) din Constituţie stabileşte că „Democraţia (puterea poporului) în Republica Moldova se exercită în condiţiile pluralismului politic, care este incompatibil cu dictatura şi cu totalitarismul”);
– partidele politice contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor şi, în condiţiile legii, participă la alegeri (art. 41, alin. (1) din Constituţie); funcţia de bază a alegerilor este de a reprezenta în Parlament „fotografia” opţională a corpului electoral în raport cu programele şi listele de partid încadrate în cursa pentru obţinerea mandatului şi exercitarea puterii legislative;
– pe această cale legală şi legitimă Parlamentul deţine reprezentanţa naţională, iar partidele care au accedat în parlament în baza mandatului de deputat formează fracţiuni parlamentare, reprezentând interesele alegătorilor şi a formării organelor politico-etatice;
– în acest proces „lupta” de idei, concepţii este inevitabilă şi oportună pentru a genera soluţii de interes general;
– puterea executivă în regimurile politice semiprezidenţiale, cum este cazul Republicii Moldova, este bicefală, exercitată de două instituţii distincte cu funcţii şi atribuţii clar determinate, precum şi a modului de constituire;
– Preşedintele Republicii Moldova reprezintă statul şi este garantul suveranităţii, independenţei naţionale, al unităţii şi integrităţii teritoriale a ţării; prin funcţia sa sunt clar stipulate două funcţii a) de reprezentare şi b) de garant (art.77, alin.(2) din Constituţie);
– analiza altor prevederi constituţionale invocă încă o funcţie destul de semnificativă, cu profunde semnificaţii practice atât pentru parlament, Guvern, cât şi pentru societate în ansamblu – funcţia de mediere; tocmai această funcţie impune din punct de vedere atât ştiinţific, cât şi practic ca această instituţie unipersonală să fie exercitată de o persoană apartinică, dar competentă;
– după consultarea fracţiunilor parlamentare, Preşedintele Republicii Moldova desemnează un candidat pentru funcţia de Prim-ministru (art. 85, alin. (1) din Constituţie) şi stabileşte că „în cazul imposibilităţii formării Guvernului sau a blocării procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni, Preşedintele Republicii Moldova după consultarea fracţiunilor parlamentare poate să dizolve Parlamentul”.

FACEM APEL

  1. Către toate partidele al căror interse constau în prosperitatea poporului nostru și crearea unui stat cu adevărat european, să se pătrundă de gravitatea situaţiei la care a ajuns statul Republica Moldova şi societatea noastră, să pună interesul naţional mai presus decât interesele personale sau de partid şi să se constituie în cel mai scurt timp într-o singură entitate social-politică distinctă, iniţial cu un organ colectiv de conducere, în care, alături de actualii fruntaşi de partid, să se regăsească şi persoane meritorii din întreaga societate.
  2. Să se lanseze în alegerile prezidenţiale cu un singur candidat – o personalitate marcantă din Republica Moldova, capabilă să ţină piept unei electorale acerbe şi, mai apoi, să devină un garant şi un factor de stabilitate pentru realizarea Declaraţiilor de Suveranitate şi de Independenţă ale Republici Moldova.
Exit mobile version