Programul de retehnologizare și eficiență energetică a IMM-urilor
31.05.2022 | JURIDICE MOLDOVA

Sporirea competitivității și productivității companiilor din Republica Moldova prin înlocuirea echipamentelor existente cu cele moderne, utilizarea soluțiilor tehnologice inovatoare, inclusiv echipamente, software și alte servicii sunt scopurile implementării Programului de retehnologizare și eficiență energetică a IMM-urilor, ce urmează a fi gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM).

Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Programului a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor generali din 27 mai, fiind considerat pregătit pentru inițierea procedurii de avizare/expertizare și consultare publică.

Astfel, Programul are ca obiective sporirea gradului de performanță a întreprinderilor mici și mijlocii, înlocuirea echipamentelor/utilajelor tehnice ineficiente cu soluții tehnologice moderne și optimizarea costurilor de producere prin implementarea măsurilor de eficiență energetică.

O condiție importantă pentru participarea la Program este ca fondatorii întreprinderii să fie cetățeni ai RM și să dețină cel puțin 75% din proprietatea întreprinderii/afacerii. Totodată, solicitanții trebuie să corespundă următoarelor criterii de eligibilitate:
  • își desfășoară activitatea antreprenorială pe teritoriul RM;
  • activează minim 24 de luni până la data aplicării la Program și au întocmit și prezentat la Biroul Național de Statistică situațiile financiare pentru ultimii 2 ani de activitate;
  • nu au restanțe față de bugetul public național la data aplicării la Program.

Prioritate în cadrul Programului se va acorda afacerilor care sunt dezvoltate în domeniile industriei prelucrătoare, zootehniei, agroturismului, solicitanților care vor demonstra o evoluție pozitivă a indicatorilor economici în ultimii 2 ani de activitate și celor care își propun eficientizarea și optimizarea consumului de gaze și energie electrică prin înlocuirea echipamentului cu unul de ultimă generație, mai eficient energetic, sau instalarea de surse alternative de energie.

Pentru a participa la Program, fiecare solicitant va depune un formular de aplicare, iar perioada de înscriere și depunere a dosarului va fi anunțată pe paginile web oficiale ale Ministerului Economiei și ODIMM.

Programul este format din trei componente ce includ: informarea și promovarea, nemijlocit suportul financiar nerambursabil și activități de monitorizare.

Astfel, suportul financiar va reprezenta o componentă nerambursabilă în mărime de 50% din valoarea proiectului investițional, dar care nu va depăși suma de 2 mil. lei per beneficiar. Resursele financiare vor fi acordate pentru automatizarea procesului de producție; robotizarea acestei; modernizarea liniilor tehnologice existente; soluții IT pentru gestionarea liniilor de producție și sistem de învățare (inteligența artificială) pentru optimizarea producției.

Grantul va fi transferat direct către beneficiar în două tranșe:
  • I – în cuantum de 50% din valoarea aprobată a suportului, care va fi transferată după prezentarea setului complet de acte ce confirmă investirea contribuției proprii;
  • II – 50% din valoarea aprobată a grantului ce va fi transferată după implementarea proiectului investițional, cu condiția prezentării setului complet de acte confirmative.

În nota proiectului se menționează că implementarea unui program de sprijin tehnologic pentru ÎMM în țările Uniunii Europene a demonstrat că întreprinderile cu adaptare tehnologică mai dezvoltată au avut o rată de creștere cu 15% mai mare decât cele neadaptate. Totodată, ÎMM-urile care adoptă soluții tehnologice și mijloace digitale au acumulat cu 22% mai multe venituri și au creat de 2 ori mai multe locuri de muncă.

Bugetul total al Programului poate fi aprobat în sumă de 50 mil. lei anual, iar termenul de implementare – 36 de luni, cu posibilitatea de a fi extins în baza mijloacelor financiare suplimentare disponibile.




Lasă un răspuns

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.