MELNIC | BERCU Legal Advisors își menține angajamentul de a oferi informații juridice esențiale pentru dezvoltarea mediului de afaceri din Republica Moldova. În prezenta ediție, vă prezentăm principalele modificări legislative adoptate în luna ianuarie 2025 și impactul acestora asupra activității antreprenoriale.
I. Monitorul Oficial Nr. 1-4 din 3 ianuarie 2025 (link)
- Legea privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii și libertatea de a furniza servicii nr. 282, 5 decembrie 2024
Noul cadru legal privind libertatea de stabilire și libertatea de a furniza servicii, transpune integral Directiva 2006/123 CE a Parlamentului European și a Consiliului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieței interne și are drept scop excluderea barierelor care îi împiedică pe prestatorii de servicii, în special întreprinderile mici și mijlocii, să profite de toate avantajele pieței interne a Uniunii Europene.
Astfel, noul act normativ, va fi utilizat pentru reevaluarea întregului sistem de acte permisive din Republica Moldova. Autorii documentului au propus înființarea, în baza sistemelor electronice naționale, cu asigurarea interoperabilității, a Ghișeului Unic Electronic, care va reprezenta un punct unic de contact pentru prestatorii de servicii nerezidenți. Acesta va fi administrat de Agenția de Guvernare Electronică.
Acest lucru va oferi societăților din Republica Moldova oportunitatea de a beneficia de piața Uniunii Europene, care are în jur de 450 de milioane de consumatori, fără impunerea unor condiții care ar comporta cheltuieli iminente. Totodată, până la 1 ianuarie 2028, Guvernul va aproba cadrul normativ necesar implementării prevederilor legale, iar autoritățile competente vor analiza legislația și vor opera modificările necesare.
Potrivit art. 39, Legea va intra în vigoare la data intrării în vigoare a Tratatului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
- Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Regulamentului cu privire la efectuarea auditului energetic de către întreprinderile mari nr. 829 din 11.12.2024
/ în vigoare din 03.02.2025 /
Hotărârea aprobă Regulamentul de efectuare a auditului energetic de către întreprinderile mari, în baza prevederilor Legii nr.139/2018 cu privire la eficiența energetică („Legea nr.139/2018”). Noul act normativ stabilește criteriile de definire a întreprinderilor mari, introducând praguri cumulate privind numărul mediu de angajați (peste 249), cifra de afaceri/activele totale (peste 100 milioane lei) și consumul anual de energie (peste 1000 tep). Pe această bază, Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) întocmește și actualizează, anual, lista societăților obligate să efectueze auditul energetic o dată la patru ani.
Regulamentul detaliază obligațiile întreprinderilor mari în raport cu procesul de audit energetic, inclusiv contractarea de auditori energetici acreditați, suportarea costurilor aferente și transmiterea către CNED a rapoartelor de audit, precum și a planurilor de acțiuni ce vizează măsurile de eficientizare a consumului de resurse energetice. Pentru societățile care implementează un sistem de management energetic (ISO 50001) sau de mediu (ISO 14001), cuprinzând cerințe de audit energetic, legea prevede scutirea de la efectuarea auditului conform Regulamentului, atâta timp cât se menține certificarea validă.
În eventualitatea neprezentării raportului de audit energetic, Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică poate aplica sancțiuni financiare în conformitate cu Legea nr.139/2018, însă plata acestora nu îi exonerează pe operatori de îndeplinirea obligației legale de auditare. Totodată, Guvernul și Ministerul Energiei vor analiza opțiuni de sprijin financiar și scheme de ajutor de stat pentru societățile obligate la audit, încurajând atât respectarea standardelor de eficiență, cât și implementarea măsurilor recomandate pentru reducerea consumului de energie. Pe termen mediu și lung, noile reglementări urmăresc creșterea competitivității economice, reducerea costurilor energetice și diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
II. Monitorul Oficial Nr. 5-7 din 10 ianuarie 2025 (link)
Legea pentru modificarea unor acte normative nr. 302 din 19.12.2024
/ în vigoare din 10.02.2025 /
Noua Lege modifică (1) Legea nr.291/2016 cu privire la organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc, (2) Codul Contravențional 218/2008 și (3) Codul serviciilor media audiovizuale nr.174/2018, oferind o soluție pentru a permite o publicitate mai flexibilă, dar și responsabilă, care să informeze publicul asupra riscurilor asociate jocurilor de noroc. Astfel, publicitatea pentru jocurile de noroc nu va mai fi interzisă în totalitate.
Autorii proiectului au susținut, că restricțiile totale privind publicitatea jocurilor de noroc, impuse în 2022, au creat dificultăți în aplicarea acestora, în special în ceea ce privește promovarea pariurilor sportive. Astfel, Potrivit actului, publicitatea pentru jocurile de noroc va fi permisă în intervalul orar 22:00 – 07:00 și va putea să apare în programele audiovizuale care reflectă evenimentele sportive difuzate în direct de canalele de televiziune cu acoperire națională.
De asemenea, publicitatea va include mențiuni obligatorii referitoare la impactul negativ al jocurilor de noroc, iar cel puțin 20% din materialul publicitar va trebui să evidențieze acest impact. Publicitatea în publicațiile periodice va fi limitată la 15% din spațiul unui număr al ediției. Totodată, agenții economici care organizează jocuri de noroc cu risc social scăzut pot participa la activități de sponsorizare sau filantropie, iar numele acestora poate apărea publicitar în anumite condiții. Aceasta ar putea încuraja investițiile în sporturi de masă și alte evenimente sociale.
III. Monitorul Oficial Nr. 8-10 din 16 ianuarie 2025 (link)
- Legea pentru modificarea unor acte normative (asociatul unic) nr. 312 din 26.12.2024
/ în vigoare din 16.02.2025 /
Actul aduce o serie de modificări importante Legii nr. 1134/1997 privind societățile pe acțiuni, vizând eficientizarea și clarificarea guvernanței corporative. În primul rând, actul normativ include organul executiv pe lista membrilor care pot beneficia de recompense achitate din profitul net al societății. Această schimbare subliniază rolul activ al conducerii executive și aliniază mai bine interesele managerilor cu performanțele efective ale societății.
O altă modificare vizează modalitatea de adoptare a hotărârilor adunării generale, care devin valabile în formă scrisă și aplicabile inclusiv în cazul în care există un singur acționar. Totodată, în competența adunării generale intră și aprobarea, modificarea și completarea Codului de guvernanță corporativă, menită să ofere un cadru unitar de bune practici și reguli de administrare a societăților, mai ales în cazul celor cu participare de stat.
Nu în ultimul rând, legea elimină dispozițiile referitoare la încetarea automată a achitării indemnizației lunare pentru membrii organelor de conducere și control (consiliu, comitet de audit, comisie de cenzori) la data semnării procesului-verbal al adunării generale extraordinare, atunci când raporturile de serviciu ale acestora se încheie. Prin urmare, societățile vor reglementa mai riguros, în propriile statute și regulamente, detaliile privind indemnizațiile și încetarea mandatelor.
Actul conține și un șir de intervenții la Legea 135/2007 privind societățile cu răspundere limitată. Astfel, s-a inclus derogarea cu privire la limita de cel mult 200 de asociați, în cazul societăților care constituie vehicul investițional conform art. 2 din Legea 181/2023 privind serviciile de finanțare participativă.
Totodată, Legea nr.135/2007 este completată cu prevederea conform căreia va fi posibilă semnarea și aprobarea actului de constituire al societății (statutului) inclusiv de persoanele care dețin împuterniciri în acest sens. Se propune includerea derogării cu privire la încheierea și prezentarea în forme electronice a actului juridic de înstrăinare/dobândire în cazul înstrăinării unei părți sociale dintr-o societate ce constituie vehicul investițional conform art. 2 din Legea nr. 181/2023.
De asemenea, adunarea generală a asociaților capătă atribuții suplimentare, printre care aprobarea și modificarea Codului de guvernanță corporativă, aplicabil inclusiv SRL-urilor cu capital public integral sau majoritar, precum și adoptarea politicii de remunerare și examinarea raportului anual de remunerare pentru persoanele cu funcții de răspundere în cazul entităților de interes public. În plus, se clarifică și formalizează mai bine rolul deciziilor asociatului unic, care, în mod expres, vor fi întocmite în scris, aducând un plus de certitudine juridică și unitate de practică la nivelul SRL-urilor.
- Legea pentru modificarea Legii insolvabilităţii nr. 313 din 26.12.2024
/ în vigoare din 16.02.2025 /
Modificările, la propunerea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, vizează în principal accelerarea și eficientizarea procedurilor de insolvabilitate. Prin scurtarea termenului de adoptare a hotărârii de intentare a procesului de insolvabilitate de la 20 la 5 zile lucrătoare, legea dorește să combată tergiversările frecvente și să ofere creditorilor un răspuns mai rapid din partea instanței. În plus, permiterea desfășurării adunării creditorilor în regim online reprezintă un pas important către digitalizarea proceselor judiciare, reducând atât costurile, cât și durata procedurilor.
În vederea protejării intereselor creditorilor, actul normativ introducere cerința parcurgerii unei proceduri prealabile de recuperare a creanțelor, inclusiv mediere, înaintea depunerii cererii introductive. În același timp, creditorii pot depune cerere de deschidere a procedurii de insolvabilitate doar după ce au epuizat toate căile amiabile de recuperare. Modificările clarifică și situația contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, făcându-le mai ușor de recuperat și asigurând astfel protecția drepturilor angajaților la prestații sociale. De asemenea, se adresează cazurilor în care debitorul este o întreprindere de stat/municipală ori cu capital public majoritar, implicând mai activ autoritățile publice în gestionarea acestor entități.
O altă schimbare notabilă privește bunurile excluse din masa debitoare, printre care: bunurile scoase din circuitul civil, bunurile, ce nu sunt pasibile de executare silită şi drepturile patrimoniale inalienabile ale debitorului, bunurile proprietate publică și cele atribuite în parteneriate public-private etc. Această delimitare urmărește să asigure folosirea corectă a bunurilor publice și să clarifice limitele urmăririi lor în cadrul procedurii de insolvabilitate. În fine, reglementările noi consolidează rolul reprezentantului debitorului și simplifică, totodată, gestionarea creanțelor garantate sau condiționate (inclusiv garant personal ori debitori solidari).
- Hotărârea cu privire la nivelul ratelor dobânzilor Băncii Naționale a Moldovei nr. 7 din 10.01.2025
/ în vigoare din 10.01.2025 /
Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei, în cadrul ședinței din 10 ianuarie 2025, a decis să majoreze rata de bază la principalele operațiuni de politică monetară pe termen scurt la nivelul de 5,60% anual (față de 3,6% în 2024). Totodată, BNM a stabilit următoarele rate de dobândă:
- 7,60% anual – la creditele overnight;
- 5,85% anual – la operațiunile repo;
- 3,60% anual – la depozitele overnight.
La baza deciziei a stat analiza și evaluarea informațiilor macroeconomice recente asociate mediului extern și intern, în special perspectivele accelerării inflației pe fondul sporirii tarifelor interne la gazul din rețea, energia termică și cea electrică, ajustate în decembrie 2024 și ianuarie 2025. Creșterea accentuată a prețurilor la resursele energetice vor genera presiuni inflaționiste suplimentare la adresa procesului inflaționist din perspectiva costurilor și prețurilor de producere, precum și a anticipărilor inflaționiste din partea gospodăriilor și agenților economici.
IV. Monitorul Oficial Nr.11-13 din 17 ianuarie 2025 (link)
Ordinul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare cu privire la cota de subvenționare a primelor de asigurare calculate pentru contractele de asigurare încheiate în anul 2025 nr. 4 din 13.01.2025
/ în vigoare din 17.01.2025 /
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a aprobat rata de subvenționare a primelor de asigurare pentru contractele încheiate în anul 2025, la nivelul de 70% din valoarea primelor de asigurare. Acest nivel de subvenționare este stabilit ținând cont de faptul că, în anul 2024, valoarea totală a subvențiilor pentru asigurări a fost de 60 de milioane de lei, ceea ce reprezintă 3,5% din Fondul Național pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală. Potrivit legii 183/2020 privind asigurările subvenționate în agricultură, rata subvenției se determină pe baza primelor de asigurare calculate în conformitate cu condițiile speciale de asigurare a riscurilor de producție în agricultură.
V. Monitorul Oficial Nr.22-24 din 30 ianuarie 2025 (link)
- Legea pentru modificarea unor acte normative (aspecte privind redresarea și rezoluția bancară) (nr. 314, 26 decembrie 2024)
Actul a fost elaborat de Banca Națională a Moldovei, cu participarea experților Băncii Mondiale, și a fost consultat cu Fondul Monetar Internațional. Acesta vizează instrumentul de recapitalizare internă, care are drept obiectiv garantarea faptului că băncile dispun de o capacitate suficientă de absorbție a pierderilor și de recapitalizare. Totodată, legea precizează condițiile de finanțare în cadrul aplicării instrumentelor de rezoluție, din contul Fondului de Rezoluție și al Fondului de Acoperire a Depozitelor Bancare.
De asemenea, a fost completată legislația privind redresarea și rezoluția băncilor cu două noțiuni distincte: „datorii care pot face obiectul recapitalizării interne” și „datorii eligibile”. Totodată, documentul prevede o serie de competențe suplimentare pentru Banca Națională a Moldovei, în calitate de autoritate de rezoluție. Instituția va putea interzice băncilor să distribuie fonduri proprii în anumite condiții.
Astfel, se introduce un nou indicator de referință – suma maximă distribuită, care va fi calculată de BNM. O altă competență se referă la impunerea suspendării obligațiilor de plată sau de livrare din orice contract la care banca este parte, în condiții specifice, înainte de declanșarea acțiunilor de rezoluție.
În termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Banca Națională a Moldovei, Comisia Națională a Pieței Financiare și Consiliul Concurenței vor elabora și adopta actele normative necesare pentru executarea acesteia.
Aflaţi mai mult despre agricultură, asociat unic, audit energetic, Banca Națională a Moldovei, drept corporativ, insolvabilitate, prestarea serviciilor, Societăți cu răspundere limitată, societăți pe acțiuni