MELNIC | BERCU Legal Advisors își menține angajamentul de a oferi informații juridice esențiale pentru dezvoltarea mediului de afaceri din Republica Moldova. În prezenta ediție, vă prezentăm principalele modificări legislative adoptate în luna februarie 2025 și impactul acestora asupra activității antreprenoriale.
I. Monitorul Oficial nr. 29-32 din 01.02.2025
/ în vigoare din 01.02.2025 /
Noul regulament stabilește mecanismul de compensare în mărime de 50% din diferența de preț (fără TVA), în urma majorării prețurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice, pentru o perioadă ce nu va depăși 3 luni (ianuarie-martie 2025), în limita bugetului disponibil.
Conform Ordinului, diferența de preț în urma majorării tarifelor reglementate la energia electrică reprezintă diferența dintre prețul pentru perioada compensată și tariful în vigoare în luna decembrie 2024.
Compensația se va acorda întreprinderilor (conform Legii 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi) care procură energie electrică la prețuri reglementate sau care nu au relații contractuale directe cu furnizorii de energie electrică, dar o procură de la un consumator angro sau în calitate de utilizator într-un sistem de distribuție închis al energiei electrice, care își desfășoară activitatea principală în anumite domenii și ale căror cheltuieli pentru energia electrică în anul 2024 au constituit cel puțin 3% din venit.
Totodată, Regulamentul concretizează că compensarea parțială se va aplica exclusiv întreprinderilor a căror activitate principală corespunde următoarelor domenii conform CAEM-2: secțiunea A. Agricultura, silvicultura și pescuit – clasa activităților economice eligibile 01.11-01.64, cu excepția 01.15: C. Industria prelucrătoare – clasa activităților economice eligibile 10.11-23.20, cu excepția 10.42; 11.01-12; 18.20-19.20; 20.30-20.59.
Eligibilitatea întreprinderilor se va determina în baza datelor din Declarația privind impozitul pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală precum și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21) pentru luna noiembrie 2024, prezentată de întreprinderi Serviciului Fiscal de Stat până la data de 31 decembrie 2024. Astfel, SFS va prezenta Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării informația corespunzătoare la adresa electronică indicată.
La rândul său, Agenția de Guvernare Electronică urmează să dezvolte o secțiune dedicată pe portalul guvernamental al unităților de drept „MCabinet” (mcabinet.gov.md) și aplicația guvernamentală integrată a serviciilor electronice EVO (evo.gov.md) prin intermediul căreia întreprinderile eligibile vor depune cereri de compensare pentru fiecare lună iar MDED le va procesa și va calcula valoarea compensației acordate.
În temeiul prevederilor Regulamentului furnizorii de energie electrică vor prezenta MDED datele cu privire la facturile emise întreprinderilor eligibile, volumul consumat /per NLC și categoria de energie electrică furnizată.
II. Monitorul Oficial Nr. 33-36 din 04.02.2025
/ în vigoare din 04.02.2025 (parțial) /
Noua lege modifică:
- Legea 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi;
- Legea 1515/1193 privind protecția mediului înconjurător;
- Legea 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului;
- Legea 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător;
- Legea 272/2011 apelor;
- Legea 107/2016 cu privire la energia electrică;
- Legea 209/2016 privind deșeurile;
- Legea 227/2022 privind emisiile industriale;
Modificările aduse urmăresc armonizarea cu noul cadru privind emisiile industriale, instituit de Legea nr.227/2022 privind emisiile industriale. În esență, acestea introduc conceptul de „autorizație integrată de mediu” și „autorizație de mediu”, care înlocuiește treptat unele autorizații sectoriale sau suplimentează domeniile reglementate, pentru a asigura o gestionare unitară a impactului activităților economice și industriale asupra mediului (aer, apă, sol, deșeuri etc.). Totodată, se actualizează terminologia referitoare la „valori-limită de emisie (VLE)”, înlocuindu-se vechile dispoziții privind normativele de emisii/deversări, în conformitate cu exigențele noii legi.
Un alt element important este procedura revizuită de autorizare și control pentru activitățile de gestionare a deșeurilor (colectare, sortare, valorificare, eliminare). Legea stabilește criterii detaliate pentru eliberarea, suspendarea sau retragerea autorizațiilor și introduce obligativitatea elaborării unor rapoarte de conformitate și de evaluare a activităților de gestionare a deșeurilor. În plus, se extinde perioada de tranziție (de la 12 la 24 de luni sau chiar până la 3 ani pentru unele categorii de operatori) pentru a permite societăților vizate să se conformeze noilor cerințe privind emisiile industriale, gestionarea resurselor de apă și a deșeurilor.
III. Monitorul Oficial Nr. 40–42 din 07.02.2025
/ în vigoare din 07.03.2025 /
Noul regulament instituie cadrul de aplicare pentru serviciile de mediere garantată de stat, prevăzând reguli clare privind condițiile de selectare și contractare a mediatorilor, inclusiv relația lor cu Consiliul Național pentru Asistență Juridică Garantată de Stat și Oficiile teritoriale. Persoanele care solicită mediere gratuită trebuie să depună o cerere, însoțită de declarația de venit și alte documente doveditoare, la Oficiul teritorial competent, care va desemna un mediator din lista aprobată de Consiliul Național.
Actul stabilește și modul de remunerare a mediatorilor, aceștia fiind plătiți din fonduri publice în baza unor tarife calculate pentru fiecare etapă a procesului de mediere (prima întâlnire, semnarea contractului de mediere, participarea la ședințele de mediere, întocmirea tranzacției etc.). De asemenea, Hotărârea reglementează monitorizarea și controlul calității serviciilor de mediere, precum și sancțiunile aplicabile mediatorilor care încalcă obligațiile prevăzute (inclusiv rezoluțiunea unilaterală a contractului). Obiectivul final este facilitarea accesului la o justiție echitabilă printr-o procedură de soluționare alternativă a disputelor, în condiții de confidențialitate și imparțialitate.
IV. Monitorul Oficial Nr. 43-46 din 11.02.2025
Hotărârea nr. 21 din 05.02.2025 Băncii naţionale a Moldovei cu privire la nivelul ratelor dobânzilor
/ în vigoare din 05.02.2025 /
Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei (BNM) a adoptat, în ședința din 5 februarie, o serie de măsuri importante în cadrul politicii monetare. Astfel, rata de bază aplicată la principalele operațiuni de politică monetară pe termen scurt a fost majorată de la 5,60% la 6,50% anual.
Suplimentar, BNM a majorat și ratele dobânzilor la:
- creditele overnight, de la nivelul de 7,60 la sută anual la 8,50 la sută anual;
- operațiunile repo, la nivelul de 5,85 la sută anual la 6,75 la sută anual;
- depozitele overnight, la nivelul de 3,60 la sută anual la 4,50 la sută anual.
Comitetul Executiv al BNM, în ședința de politică monetară, a luat hotărârea de a majora rata de bază cu 0,9 puncte procentuale, având în vedere următoarele informații:
– Semnarea Scrisorii de Intenție între Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană privind acordarea unui pachet extins de sprijin pentru consolidarea rezilienței și independenței energetice a țării noastre. Acest pachet de sprijin vizează, de asemenea, diminuarea impactului ajustării tarifelor la energie electrică și gaze naturale asupra prețurilor de consum.
– Necesitatea temperării efectelor de runda a doua cauzate de modificarea tarifelor reglementate din lunile decembrie 2024 și ianuarie 2025 asupra inflației și ancorării anticipărilor inflaționiste cu scopul readucerii ratei anuale a indicelui prețurilor de consum în intervalul de variație de ±1,5 puncte procentuale de la ținta inflației de 5,0 la sută anual într-un termen rezonabil.
– Accentuarea incertitudinilor legate de evoluțiile economiei mondiale și a fluxurilor comerciale, în contextul global actual
V. Monitorul Oficial Nr. 47-49 din 13.02.2025
/ în vigoare din 13.03.2025 /
Potrivit Hotărârii, datele privind supravegherea pieței, inclusiv informațiile despre subiecții supuși controlului și despre autoritățile competente, vor fi incluse într-un sistem informațional. Din acest sistem vor face parte și cererile, notificările, precum și deciziile de suspendare a punerii produselor în liberă circulație.
Astfel, informațiile conținute în SI NICSP vor fi puse la dispoziţia autorităților de supraveghere a pieţei, Serviciului Vamal, autorităților de reglementare, biroului unic de legătură și autorităţii de coordonare, asigurând schimbul de date dintre autorităţile ce dețin competenţe în domeniul supravegherii pieţei.
Conform conceptului, SI NICSP va asigura înregistrarea şi prelucrarea tuturor informaţiilor privind activităţile desfăşurate şi măsurile corective aplicate de către autorităţile de supraveghere a pieţei; va recepționa notificările de suspendare a punerii în liberă circulaţie şi a datelor asociate de către Serviciul Vamal, precum şi evidenţa deciziilor pe marginea notificărilor de suspendare de punere în liberă circulație luate de către autorităţile de supraveghere a pieţei pentru fiecare eveniment. Totodată, prin intermediul sistemului se va asigurarea interacţiunea cu sistemele informaţionale de stat, departamentale, teritoriale, în mod special cu Registrul de stat al populaţiei și cu Registrul de stat al unităţilor de drept.
Registratorii de date în SI NICSP sunt persoanele responsabile din cadrul autorităţilor de supraveghere a pieţei specificate: Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor; Inspectoratul Național pentru Supravegherea Tehnică; Inspectoratul pentru Protecţia Mediului; Agenţia Navală; Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei; Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică; Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale; Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor; Autoritatea Aeronautică Civilă; autoritatea din subordinea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale responsabilă de supravegherea în domeniul transportului (autovehicule şi remorci ale acestora); autoritatea din subordinea Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare responsabilă de supravegherea în domeniul transportului (tractoare agricole sau forestiere pe roți); Serviciul Vamal și autoritatea de coordonare a activităţilor de supraveghere a pieţei.
Înainte de punerea în exploatare a Sistemului informaţional național de informare și comunicare pentru supravegherea pieței, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării va elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare Regulamentul privind modul de funcționare și de utilizare a Sistemului informațional național de informare și comunicare pentru supravegherea pieței.
VI. Monitorul Oficial Nr. 53-57 din 18.02.2025
/ în vigoare din 18.02.2025 /
Noua hotărâre a Guvernului cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice a fost elaborat de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în comun cu Agenția Servicii Publice și este necesar pentru alinierea la legislația europeană relevantă.
Astfel, vor fi introduse trei tipuri de autorizații noi precum: individuală, globală și autorizație generală națională, disponibile agenților economici în dependență de comerțul cu mărfuri strategice pe care îl desfășoară. Aceasta prevede Hotărârea Guvernului nr. 24 din 29 ianuarie 2025 cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice în Republica Moldova.
Astfel, în conformitate cu hotărârea, se stabilesc următoarele tipuri de autorizații pentru comerțul cu mărfuri strategice: (1) autorizații individuale, (2) autorizații globale și (3) autorizații generale naționale. Autorizațiile vor fi valabile pe întregul teritoriu vamal al Republicii Moldova.
Pentru obținerea autorizației pentru comerțul cu mărfuri strategice, solicitantul va depune la autoritatea emitentă, personal sau prin intermediul unui reprezentant împuternicit conform legii, pe suport de hârtie sau prin intermediul sistemului informaţional dedicat, cererea la care anexează și o serie documentele necesare stabilite.
Termenul de valabilitate a fiecărei autorizaţii pentru comerţul cu mărfuri strategice se determină de către Comisia națională de control al comerțului cu mărfuri strategice, în conformitate cu propunerea autorităţii emitente, bazată pe informaţia prezentată de către solicitant, dar care nu va depăşi 2 ani.
Componența Comisiei menționate mai sus va fi formată din 8 membri după cum urmează: ministrul dezvoltării economice și digitalizării, președinte al Comisiei; șef al Marelui Stat Major al Armatei Naționale, comandant al Armatei Naționale, vicepreședinte al Comisiei; șef al Secției autorizare și certificare din cadrul Agenției Servicii Publice, secretar al Comisiei; secretar de stat/secretar general adjunct al MAI; șef al Direcției generale din cadrul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova; șef adjunct al Departamentului venituri și control vamal din cadrul Serviciului Vamal; secretar de stat al Ministerului Afacerilor Externe; director adjunct al Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor.
Totodată, în scopul comerțului cu mărfuri strategice incluse în listele de mărfuri strategice supuse controlului sau mărfurilor considerate ca fiind strategice într-un stat străin şi care se află pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, autoritatea emitentă eliberează, la cerere, actele conexe ce urmează a fi prezentate autorității competente în ţara de destinaţie.
Hotărârea publicată mai reglementează regimul de autorizație a operațiunilor clasice precum importul, exportul și tranzitul a mărfurilor strategice, dar și operațiunilor noi precum asistența tehnică, servicii de intermediere, transbordare și transportare, precum și eliberarea actelor conexe, certificatului internațional de import, certificatului utilizatorul final, certificatului de verificare a livrării și notificare.
Hotărârea Guvernului nr. 24 din 29 ianuarie 2025 cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice în Republica Moldova a fost publicată în Monitorul Oficial din 18 februarie curent și a intrat în vigoare la data publicării, fiind abrogate HG nr. 606/2002 cu privire la Sistemul naţional de control al exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice în Republica Moldova. Totodată, autoritățile competente în domeniul comerțului cu mărfuri strategice, în termen de trei luni, vor aduce actele sale normative în conformitate cu hotărârea publicată.
VII. Monitorul Oficial Nr. 62-65 din 20.02.2025
1. Legea pentru modificarea Legii nr.271/2017 privind auditul situaţiilor financiare
/în vigoare din 20.02.2025 /
Conform legii de modificare, pentru entitățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, răspunderea în timp pentru prejudiciile cauzate și suma ce poate fi solicitată pentru aceste prejudicii se stabilesc printr-un acord scris încheiat între entitatea de audit și entitatea auditată (sau solicitantul auditului).
Acest acord trebuie să respecte următoarele condiții:
a) acordul este încheiat conform legislației civile;
b) răspunderea entității de audit față de entitatea auditată, solicitantul auditului se extinde cel puțin pe durata termenului general de prescripție extinctivă stabilit de Codul civil;
c) limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat și cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat se decid de comun acord de către consiliul, organul executiv și organul de supraveghere ale entității auditate și se aprobă de către adunarea generală a acționarilor/asociaților sau de către fondatorul entității auditate;
d) informațiile ce țin de acordul privind limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat și cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat se includ în nota explicativă la situațiile financiare ale entității auditate.
Conform completărilor la art. 26 din Legea nr. 271/2017, prevederile acordului privind limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat și cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat nu sunt aplicabile în cazul comiterii cu intenție de către entitatea de audit a acțiunilor care au cauzat prejudicii entității auditate, solicitantului auditului ca urmare a exprimării unei opinii de audit necorespunzătoare în cazul în care situațiile financiare conțin denaturări semnificative.
Totodată, legea publicată prevede completarea art. 46 din Legea nr.271/2017 cu un nou alineat (alin. (6)) care stabilește că în cazul în care au fost încheiate contracte de audit cu mai multe entități de audit pentru efectuarea auditului situațiilor financiare pentru aceeași perioadă de gestiune și între acestea au existat divergențe de opinii cu privire la reglementările contabile, procedurile de audit sau alte divergențe în desfășurarea auditului, motivele divergențelor sunt explicate în raportul suplimentar adresat comitetului de audit.
/ în vigoare din 20.03.2025 /
Noua hotărâre stabilește cadrul legal pentru implementarea inovaţiilor în domeniul energiei, prin instituirea unui mecanism de testare inovativă ce se exercită în condiţii de transparenţă şi eficienţă. Documentul aprobă două reglementări complementare: (1) privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare și (2) referitoare la procedura de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă. În temeiul Legii nr.225/2024, hotărârea prevede formarea unei Comisii cu componenţa stabilită prin dispoziţie guvernamentală, care are atribuţii extinse de evaluare, monitorizare şi aprobarea proiectelor ce vizează optimizarea producţiei, transportului, distribuţiei, stocării şi consumului de energie, inclusiv din surse regenerabile. Regulamentul detaliază, pe de o parte, structura, funcţionarea şi procedurile interne ale Comisiei, inclusiv rolul secretariatului şi modalităţile de convocare şi desfăşurare a ședințelor, iar pe de altă parte, stabilește pașii procedurali pentru depunerea, examinarea şi aprobarea proiectelor inovative, precum şi pentru monitorizarea implementării şi evaluarea rezultatelor acestora. Astfel, hotărârea urmărește consolidarea sinergiei între politica națională în domeniul energetic şi alte politici conexe, facilitând inovaţia, protejarea consumatorilor şi alinierea la angajamentele internaționale ale Republicii Moldova.
/ în vigoare din 20.03.2025 /
Hotărârea stabilește cadrul normativ pentru gestionarea riscurilor aferente tehnologiei informației și comunicațiilor, securității informației și continuității activității, impus prestatorilor de servicii de plată conform Legii nr. 114/2012. Prin acest regulament se impune ca instituțiile să dispună de un cadru intern robust, integrând strategii și politici TIC aliniate la obiectivele generale de afaceri, care să reglementeze atât aspectele de guvernanță și organizare internă, cât și procedurile de identificare, evaluare, monitorizare și remediere a riscurilor. Reglementarea definește clar noțiuni esențiale precum apetit la risc, profil de risc TIC sau sistem informațional, și detaliază măsurile tehnice și procedurale necesare pentru protejarea integrității, confidențialității și disponibilității sistemelor critice. În plus, se impun cerințe riguroase de notificare și raportare către Banca Națională în caz de incidente majore, contribuind astfel la consolidarea supravegherii și la sporirea rezilienței operaționale a instituțiilor financiare în contextul unui mediu TIC dinamic și expus riscurilor.
/ în vigoare din 20.02.2025 /
Hotărârea aprobă un Regulament detaliat destinat prestatorilor de servicii de plată nebancari, inclusiv societăților de plată, furnizorilor de servicii poștale și societăților emitente de monedă electronică, pentru externalizarea funcțiilor esențiale. Textul transpune Ghidul EBA/GL/2019/02 și stabilește cerințe minime pentru încheierea contractelor de externalizare, pentru evaluarea și monitorizarea riscurilor, precum și pentru gestionarea și auditarea serviciilor prestate de terți. Astfel, sunt clar definite conceptele cheie – externalizare, externalizare în lanț, funcție semnificativă și subcontractare – iar contractele trebuie să conțină detalii specifice privind obiectul externalizării, obligațiile financiare, drepturile de audit și clauzele de securitate a datelor, precum și strategii de ieșire ce să asigure continuitatea operațională în situații de perturbare.
Pe lângă aceste prevederi contractuale, Regulamentul impune ca prestatorii să efectueze o evaluare riguroasă a furnizorilor de servicii, analizând modelul de afaceri, situația financiară, experiența și resursele acestora, cu un accent special pe protecția datelor cu caracter personal și pe asigurarea integrității și confidențialității informațiilor externalizate. Prestatorii trebuie să țină un registru actualizat al tuturor contractelor de externalizare, să documenteze evaluările de risc și să raporteze autorității de supraveghere orice modificări semnificative sau incidente care ar putea afecta performanța sau continuitatea serviciilor prestate. În final, organul de conducere al prestatorului este responsabil de implementarea și actualizarea periodică a politicii de externalizare, asigurându-se că resursele și mecanismele de control sunt suficiente pentru a gestiona eficient riscurile și conflictele de interese asociate, astfel încât serviciile de plată să rămână stabile și conforme pe toată durata contractelor încheiate.
VIII. Monitorul Oficial Nr. 66-69 din 21.02.2025
/ în vigoare din 21.02.2025 /
Noul act normativ stabilește Programul destinat compensării parțiale a creșterii prețului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova, vizând în special sectoarele prioritare. Programul urmărește să atenueze impactul negativ al majorării prețurilor reglementate, sprijinind competitivitatea și sustenabilitatea economică a întreprinderilor. În acest sens, se prevede acordarea unei compensații financiare echivalente cu 50% din diferența de preț dintre nivelul reglementat actual și prețul din decembrie 2024, cu un plafon maxim de 5 milioane de lei per beneficiar, pe o perioadă limitată până la 31 decembrie 2025, în condițiile bugetului disponibil.
Implementarea programului este structurată prin colaborarea între Agenția de Guvernare Electronică și Organizația pentru Dezvoltare Antreprenoriatului, care vor administra o platformă electronică dedicată colectării, procesării și validării cererilor de compensare, asigurând astfel transparența și eficiența procedurilor de evaluare. Condițiile de eligibilitate sunt clar definite, incluzând activitatea principală a întreprinderilor (conform anexei nr. 1) și limitele privind ajutoarele de minimis cumulare în ultimii ani, iar întreprinderile pot depune cereri repetate în anumite condiții. Controlul asupra executării acestui program este asigurat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, garantând respectarea normelor și corectitudinea procesului de compensare.
Aflaţi mai mult despre Audit, autorizație de mediu, autorizație integrată de mediu, dreptul mediului, emisiile industriale, energia electrică, mărfuri strategice, mediere, mediere garantată de stat, prestare servicii, securitatea informațională, supravegherea pieței