Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 189/2025 privind Consolidarea cadrului de protecție a drepturilor consumatorilor de servicii financiare (din 25 octombrie curent), a fost stabilită o nouă procedură de soluționare a petițiilor, iar CNPF vine cu unele concretizări pe acestă margine. Prin urmare, aceasta sunt următoarele etape care necesită a fi urmate:
Primul pas: Adresarea direct furnizorului
– Adresarea reclamației direct către furnizorul dumneavoastră de servicii financiare: bancă, asigurător, organizație de creditare nebancară, prestator de servicii de plată, societate de investiții etc.
– Păstrați o dovadă a depunerii reclamației (număr de înregistrare, confirmare de primire etc.).
Așteptarea răspunsului
– Furnizorul are la dispoziție 15 zile lucrătoare pentru a răspunde (dacă legea nu prevede termene speciale).
– Răspunsul trebuie să fie comunicat în scris.
– Lipsa răspunsului echivalează cu un refuz tacit.
Ce acțiuni se pot întreprinde dacă nu sunteți de acord cu răspunsul sau dacă nu ați primit un răspuns de la furnizor?
– Depuneți o petiție la Comisia Națională a Pieței Financiare, anexând dovada adresării reclamației către furnizor și răspunsul primit (după caz). Informații despre depunerea petițiilor la CNPF găsiți aici: https://tinyurl.com/4akfhsrh. Dacă petiția nu este semnată corespunzător, vi se va solicita înlăturarea neajunsurilor.
– Sau adresați-vă în instanța de judecată, conform procedurii civile.
Referitor la petițiile depuse direct la CNPF
– Petițiile depuse la CNPF, care nu au fost adresate în prealabil furnizorului, vor fi redirecționate către acesta, iar dumneavoastră veți fi informat(ă) despre acest fapt.
Examinarea petiției de către CNPF
– CNPF va examina petiția depusă și vă va comunica rezultatele examinării. În cazul în care sunt identificate clauze abuzive, CNPF va înainta o acțiune în instanța de judecată pentru constatarea nulității respectivelor clauze.
Cine poate depune reclamații ?
– Consumatorii de servicii financiare;
– Asigurații sau persoanele păgubite, inclusiv persoanele juridice, în cazul serviciilor de asigurare obligatorie RCA;
– Utilizatorii de servicii de plată și deținătorii de monedă electronică, inclusiv persoanele juridice.
– Clienții care nu sunt profesioniști, dar beneficiază de servicii pe piața de capital.
Aflaţi mai mult despre #Legea nr. 189/2025, #Petiții, #Reclamație, CNPF, Comisia Națională a Pieței Financiare, consumatori
















