În cadrul evenimentului au participat cadrele didactice din cadrul Facultății de Drept a USM și absolvenți ai ciclului I Licență a Facultății de Drept, USM, care și-au desfășurat sau își desfășoară studiile de master peste hotare.
Prin activitatea propusă, Comisia de Asigurare a Calității și-a propus să identifice acțiuni de îmbunătățire a practicilor de învățare/predare utilizate în cadrul Facultății de Drept și să racordeze activitățile realizate la practicile moderne de instruire în așa fel încât să sporească interactivitatea și eficacitatea procesului de studii, dar și să sporească internaționalizarea facultății.
Sesiunea a fost deschisă de Dna Ludmila DUMNEANU, președintele Comisiei de Asigurare a Calităţii a Facultăţii de Drept, USM, care a salutat prezenţa absolvenţilor Facultăţii de Drept, USM, a expus scopul și obiectivele organizării evenimentului, dar și oportunitatea beneficierii de acesta.
Totodată, Dna Veronica MOCANU, prodecanul Facultăţii de Drept, USM, a expus bucuria de a revedea absolvenţii Facultăţii de Drept, USM, la fel a salutat formatul întâlnirii, a apreciat organizarea discuțiilor, cu participarea absolvenţilor şi a corpului academic.
La ședință a fost prezent Dl Serghei Brînza, Decanul a Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova, care a accentuat interesul administrației Facultății de Drept de a organiza discuții continue cu absolvenții Facultății de Drept, dar și a prezentat deschiderea Facultății spre a identifica perspective de îmbunătățire a proceselor de predare/învățare din cadrul Facultății și depune efort în acest sens.
În cadrul ședinței au fost invitați spre participare 6 absolvenți a ciclului I Licență a Facultății de Drept, USM și anume: Patricia ZGHIBARŢĂ, Andrei ROGAC, Cristina DURNEA, Gabriel MÎȚABLINDA, Anastasia DONICA, Vlad BERCU, Ana GALUȘ. Având în vedere importanța, relatărilor dar și sugestiilor oferite, prin prezentul comunicat oferim spre informare ideile cheie expuse de către absolvenții noștri, după cum urmează:
Dna Ana GALUŞ a prezentat experiența de studii avută în Olanda în cadrul unui Program de master în domeniul Dreptului Uniunii Europene. Ana, a prezentat modalitățile de predare utilizate de universitatea gazdă, indicând că activitățile de instruire utilizate sunt orientate spre combinarea activității individuale de cercetare cu activități interactive de predare, de tipul vizitelor de studii, discuții cu specialiștii, procese simulate. Totuși, a atras atenția asupra faptului că ponderea activităților de predare/învățare este axată predominant pe activitățile individuale de cercetare, rolul cadrului didactic fiind orientat în special spre trasarea sarcinilor și orientarea cercetării. În calitate de sugestie pentru îmbunătățirea metodelor de predare/ învățare din cadrul Facultății de Drept a USM, Ana a propus evaluarea posibilității de a organiza vizite de studii virtuale, în așa fel încât prin acestea studenții să înțeleagă mai bine mecanismul de instituțional de funcționare a diferitor autorități.
Dna Patricia ZGHIBARŢĂ, a prezentat experiența de studii avută în Marea Britanie, în cadrul unui Program de master din cadrul Universității Cambridge. Astfel, Patricia a evidențiat importanța sarcinilor individuale de cercetare, axate pe lucrul și analiza documentelor juridice cu eventuala utilizare a acestora în cadrul activităților simulate de predare învățare. Totodată, Patricia, a prezentat formele de evaluare utilizate de către universitatea în care și-a făcut studiile, indicând că acestea sunt bazate principiul „open book”. Evaluarea este orientate pe activități complexe de verificare a cunoștințelor și nu implică verificări de cunoaștere a definițiilor, dar sunt orientate spre evaluarea înțelegerii procedurilor juridice și realizării independente a unor acțiuni de încadrare și/ sau interpretare juridică. Chiar dacă este o sarcină complicată, Patricia este de părerea că studiile juridice naționale pot fi îmbunătățite prin ridicarea standardelor de calitate, modificarea formelor de evaluare și implicarea mai activă a studenților în activitățile de învățare.
Dl Andrei ROGAC, este absolventul a două programe de master oferite de Marea Britanie: unul axat pe dreptul European și altul pe achiziții publice în Uniunea Europeană. Andrei a relatat despre construcția Planurilor de învățământ, indicând că acestea oferă studenților flexibilitate în alegerea disciplinelor de studii, masteranzii având opțiunea de a alege 4 discipline de studii din peste 100 de discipline. Iar în cazul, în care masterandul este interesat și în alt domeniu de studiu, suplimentar celor 4 domenii alese, masterandul beneficiază de oportunitatea de a frecventa orele de la oricare alt curs fără a obține credite și fără să fie examinat.
Pentru examenele de tip test, universitatea oferă studenților acces la banca de teste din ultimii trei ani și modul statistic de evaluare a previzibilității.
Având în vedere experiența acumulată, Andrei sugerează USM să revizuiască rolul profesorilor în procesul educațional, în așa fel încât titularii de curs să fie responsabili de predare, cercetare și dezvoltarea conținutului curricular, iar activitatea acestora să fie asistată de către personalul tehnic și asistenți. Această modalitatea ar putea contribui la ridicarea calității predării. Modelul englez cunoscut de Andrei, presupune că examenul anonimizat (ca și teza) este verificat în mod obligatoriu și de un profesor extern, ia personalul tehnic este folosit în calitate de supraveghetor.
Dna Cristina DURNEA, a realizat studiile de masterat în România, Cluj, iar în discursul oferit a prezentat experiența de învățare, indicând că în universitatea care și-a făcut studiile lucrul în grup presupunea și activități de trasare separată a sarcinilor, ori după părerea dumneaei acest lucru este un aspect necesar a fi considerat și în cadrul activităților din cadrul USM, ori astfel dezvoltă responsabilizarea studenților. La fel, Cristina, a vorbit și despre rolul și calitățile care le-a înțeles că ar trebui să fie caracteristice unui profesor universitar, acesta urmând să se împuie în fața studenților prin cunoștințe solide, experiențe practice, autoritate și nu în ultimul rând simțul umorului, ori acest aspect menține legătura umană între profesor și student. Totuși, Cristina a menționat că reușita unui student depinde în mare măsură de interesul și sârguința acestuia, ori procesul educațional trebuie abordat drept acord de implicare dintre toți participanții acestuia, inclusiv studenți, masteranzii cit și cadre didactice.
La fel, în vederea stimulării angajării masteranzilor, universitatea menține legături solide cu piața muncii, ofertele de muncă fiind distribuite în permanență masteranzilor. Drept urmare, absolvenții noștri au sugerat Facultății noastre inițierea unor colaborări mai strânse cu piața muncii, organizarea unor târguri de joburi, dar și axarea pe îmbunătățirea metodelor de evaluare a studenților, acestea urmând a fi axate pe formarea cunoștințelor și nu notare.
Dl Vlad BERCU, a absolvit masteratul în Carire Judiciare în România, Bucureşti, a avut o intervenție cu privire procesul educațional, menționând că, în mare parte, este un alt format, bazat pe învățare individuală. Au fost puse accente privind necesitatea respectării modelor și standardele de excelență.
Generalizând discuțiile din cadrul mesei rotunde, au fost formulate următoarele concluzii :
- Discuțiile cu absolvenții facultății sunt utile și această practică necesită a fi continuată, ori astfel administrația Facultății obține feedback real despre activitățile realizate dar și poate beneficia de sugestiile profesioniste ale absolvenților;
- Președintele Comisiei de Asigurare a Calității urmează să sintetizeze toate sugestiile și să le propuie spre discuție membrilor Comisiei;
- Membrii Comisiei de Asigurare a Calității vor dezvolta o strategie de îmbunătățire a activităților de predare/ învățare.