Dreptul afacerilor

Ce înseamnă sustenabilitatea în afaceri, de ce este important ca companiile să devină sustenabile și cum pot face asta
08.04.2021 | Maria Ciornenchi

Maria Ciornenchi

Maria Ciornenchi

Sustenabilitatea în afaceri

Schimbările climatice ne afectează viața mai mult ca niciodată. Aceste schimbări sunt conștientizate și simțite mai ales de oamenii de afaceri. Cei mai mulți înțeleg că succesul lor depinde de contextul ecologic în care operează.

Mediul și condițiile climatice s-au schimbat semnificativ în ultimul timp și, chiar dacă instrumentele de prognozare au evoluat foarte mult, devin din ce în ce mai impredictibile. Aceasta se datorează, în mare parte, fenomenului de creștere a temperaturii atmosferei, așa numitul proces de „încălzire globală” care, la rândul său, este generat în măsură covârșitoare de activitățile umane.

Succesul și longevitatea afacerilor depind la propriu de starea mediului înconjurător. În activitatea lor, companiile consumă cantități mari de resurse naturale (apă, energie din surse epuizabile și neregenerabile, resurse forestiere (hârtie), etc.), iar viabilitatea lor depind de condițiile climatice și bunăstarea planetei, de disponibilitatea materiei prime provenite din natură, etc..

Soluția pentru companii pentru a reuși în condițiile unei planete cu resurse limitate, cu o populație globală în creștere și aflată în criză de mediu este integrarea și implementarea conceptului de sustenabilitate în planul afacerii.

Sustenabilitatea este definită drept capacitatea de a satisface nevoile prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi.[1] Este, de asemenea, definită ca starea de menținere a schimbărilor într-un mediu echilibrat de homeostază, în care exploatarea resurselor, direcția investițiilor, orientarea dezvoltării tehnologice și schimbările instituționale sunt în armonie și sporesc atât potențialul actual, cât și cel viitor.

Tripla linie de bază (The triple bottom line sau TBL)

Un model de afacere sustenabilă aderă la conceptul de tripla linie de bază (the triple bottom line). Conceptul de sustenabilitate sub formă de TBL a apărut acum aproximativ 30 de ani în gândirea economică a specialiștilor din vestul Europei. Această idee a venit ca răspuns la părerea majorității oamenilor de afaceri că doar profitul contează. Sintagma „tripla linie de bază” a fost inventată în 1994 de către economistul englez John Elkington. Ideea pe care a vrut să o transmită a fost că o companie poate activa nu numai într-un mod în care face bani, ci și în care îmbunătățește viața oamenilor și a planetei și că companiile trebuie să se angajeze să se concentreze pe mediu și oameni așa cum o fac pe profit.

Tripla linie de bază urmărește să evalueze nivelul de angajament al unei companii față de responsabilitatea socială corporativă și impactul acesteia asupra mediului în timp.

Așadar, evaluarea conform teoriei TBL se bazează pe:

– profit – măsura tradițională a profitului corporativ (contul de câștiguri și pierderi);
– oameni – cât de responsabilă social a fost compania de-a lungul istoriei sale;
– planetă – cât de responsabilă este compania în raport cu mediul.

Bineînțeles că aceste trei dimensiuni interacționează și se afectează reciproc, iar succesul uneia profită celorlalte. De exemplu, consumul redus sau inteligent de resurse scade costurile și crește rentabilitatea. Specialiștii spun că dacă o firmă urmărește doar profitul, ignorând oamenii și planeta, aceasta nu este complet conștientă și nu estimează corect costul total al derulării unei afacerii (the full cost of doing business).

Guvernanța de mediu, socială și corporativă (Environmental, social and corporate governance sau ESG)

Dincolo de impactul în reducerea provocărilor globale de mediu, sustenabilitatea poate duce la succesul afacerii. Mulți investitori folosesc astăzi criteriile de mediu, sociale și de guvernanță pentru a analiza impactul etic și practicile de sustenabilitate ale unei organizații. Trendul de investiții conform criteriilor ESG este în creștere și chiar s-a intensificat în ultimul timp.

Factorul de mediu se referă la performanța unei companii în domeniul mediului. Aici se analizează aspecte precum: amprenta de carbon, utilizarea resurselor naturale, managementul deșeurilor, respectarea legislației de mediu, etc.. Investitorii mai pot analiza cu ce riscuri de mediu se confruntă compania și modul în care le gestionează. Aceasta se poate întâmpla atunci când activitatea ei generează deșeuri periculoase sau emisii toxice. Factorii sociali se referă la modul în care compania respectă drepturile omului, a consumatorului, ai propriilor angajați. Relațiile acesteia cu furnizorii, clienții sau alți parteneri și cu comunitățile în care operează. Factorii de guvernanță reprezintă baza principiilor organizației, modul de conducere și administrare, cât de transparentă este, dacă nu se angajează în practici ilegale, etc..

Companiile care reușesc să obțină un rezultat bun, obțin un avantaj competitiv superior în fața investitorilor și nu doar.

Cum devine o afacere sustenabilă

Primul pas către o afacere sustenabilă este conștientizarea problemelor de mediu și a faptului că companiile, ca și noi toți de altfel, depindem de starea mediului, de resursele naturale disponibile și de condițiile climatice. Conștientizarea acestor provocări nu trebuie să oprească companiile sau să le descurajeze, dimpotrivă, trebuie să fie privite de acestea ca o forță motrice în găsirea de soluții inovative și căi alternative de dezvoltare. Abordarea în mod sustenabil a unei afaceri implică a face mai mult decât este cerut de legi și reglementări.

Există multe măsuri care pot fi întreprinse de către o companie pentru ca aceasta să devină sustenabilă. Cele mai simple soluții practice pe care o companie poate să le implementeze sunt: să economisească resursele, să sorteze și recicleze deșeurile, să utilizeze echipamente electrice și electronice econoame, să utilizeze materiale ecologice, să încurajeze alte companii sustenabile prin contractarea lor și altele.

Cu toate acestea, o afacere sustenabilă presupune mai mult decât atât, aceasta presupune aplicarea de soluții inovatoare, care să îi creeze o imunitate relativă la riscurile industriei în care activează sau a mediului de afaceri în general.

Așa cum orice schimbare durabilă începe de la oameni, când vorbim de afaceri, există unii oameni care se află în poziții cheie pentru a face schimbări. Aceștia sunt proprietarii de afaceri și directorii sau președinții care posedă abilități organizaționale, știu cum să ia decizii strategice de sustenabilitate de la care să beneficieze afacerea, angajații, clienții și întreaga planetă. Aceștia au puterea de a schimba sau influența puterea politică și a stimula inovația. Sunt importanți în acest proces și administratorii sau managerii de afaceri care dețin informații unice asupra operațiunilor de zi cu zi ale unei companii și, datorită rolului lor mai practic, au o perspectivă și o înțelegere diferită despre cum să îmbunătățească sustenabilitatea afacerii. De asemenea, specialiștii în resurse umane pot juca un rol important în dezvoltarea, crearea și implementarea politicilor de sustenabilitate la nivel de companie. Este important ca aceștia să creeze o cultură care să reflecte valorile companiei și să facă angajații să se simtă confortabil pentru a-și împărtăși ideile, inclusiv cele referitoare la sustenabilitate. Echipa de resurse umane poate acționa ca un ambasador al acestor valori, ajutând angajații și noii recruți să se simtă recunoscuți și apreciați în eforturile către sustenabilitate. Un rol important îl au și angajații care, datorită faptului că lucrează direct cu bunurile, procesul de producere sau materia primă, ei sunt cei care știu exact cum sustenabilitatea poate fi impregnată la acel nivel. În acest sens, angajații trebuie să fie încurajați să împărtășească gândurile despre felul în care compania poate deveni mai durabilă.

Beneficiile unei afaceri sustenabile

Integrarea sustenabilității în afaceri nu este bună doar pentru mediul înconjurător sau societate în general – este bună și pentru afacere în sine. Câteva dintre numeroasele beneficii ale dezvoltării unei afaceri sustenabile sunt:

Reduce costurile afacerii

Deși s-ar părea că implementarea măsurilor de sustenabilitate presupune cheltuieli. Pe termen lung, acestea vor aduce economii generoase ceea ce va duce la micșorarea simțitoare a costurilor afacerii. De exemplu, achiziționare și plasarea panourilor solare pentru generarea energiei solare, este o investiție care, în câțiva ani, se recuperează și în continuare economisește banii companii care ar fi cheltuiți pentru energia tradițională. Un alt exemplu – utilizarea unei iluminări mai eficiente sau refolosirea creativă a materialelor existente. Cu cât afacerea devine mai sustenabilă, cu atât se cheltuie mai puțin pe energie și materiale.

Îmbunătățește reputația și imaginea companiei

Oamenii apreciază sustenabilitatea din ce în ce mai mult. Companiile cu valori ecologice înțeleg acest lucru și nu ezită să le prezinte public. Alinierea unei companii la practici sustenabile arată lumii că acesteia îi pasă nu doar de propriul profit, iar aprecierea nu se lasă așteptată. În cele din urmă, compania este cea care are cel mai mult de câștigat.

Avantaj competitiv

Companiile care au inclus sustenabilitatea în strategia lor au performanțe mai bune decât cele care nu o au. Specialiștii din domeniu mai spun că sustenabilitatea este un punct de plecare al inovațiilor organizaționale și tehnologice care aduc rezultate neașteptat de bune, iar asta este ceea ce caută majoritatea investitorilor.

Mărește profitul

Cu costuri reduse, tehnologii și procese inovative, reputație și imagine bună, cu mai mulți clienți și valori recunoscute, profitul este în creștere. Afacerile sustenabile atestă rezultate mai bune și, nemijlocit, câștigă mai mulți bani.

[1] Lucrarea „Viitorul nostru comun” sau Raportul Brundland din 1987 al Comisiei mondiale pentru mediu și dezvoltare.


Aflaţi mai mult despre , , , , ,


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.