La momentul de față Regulamentul prevede că, anual, până pe data de 15 decembrie, Agenția Națională Transport Auto (ANTA) stabilește prin ordin, în baza analizei solicitărilor pentru perioada anului de gestiune, lista autorizaţiilor de categoria III pentru anul următor. Potrivit proiectului, Agenția va aproba în acest mod și lista autorizațiilor de categoria II, scopul fiind prevenirea deficitului anumitor tipuri de autorizații în trafic internațional. De asemenea, autorii propun posibilitatea operatorilor de transport rutier de a beneficia de autorizații de categoria II, chiar dacă dețin doar un autovehicul eligibil.
Totodată, camionul cu masa minimă de 12 t, cu sau fără remorcă sau ansamblul format dintr-un autotractor cuplat cu o semiremorcă, va fi eligibil pentru repartizarea autorizațiilor CEMT, dat fiind faptul că se propune revizuirea noțiunii de autovehicule eligibile.
În același timp, va fi reglementată noțiunea de leasing financiar în scopul prevenirii creării artificiale a parcului de autovehicule eligibile, ceea ce va obliga operatorii de transport rutier să încheie contracte de leasing financiar doar cu instituții bancare/OCN, fiind prevăzut expres transferul către locatar, la momentul expirării contractului, al dreptului de proprietate asupra autovehiculului.
La momentul de față o condiție pentru repartizarea autorizațiilor CEMT restricționate este efectuarea a cel puțin 3 curse într-un an calendaristic pe parcursul ultimilor 3 ani în una dintre țările restricționate pentru care se solicită permisiunea, în proiect fiind prevăzută modificarea până la 20 curse cumulativ în ultimii 3 ani.
Proiectul vine și cu stabilirea posibilității restituirii prealabile a autorizației unitare sau multiple utilizate, prin depunerea cererii în sistemul informațional „e-Autorizație transport”, cu anexarea autorizației utilizate scanate și a CMR completat.
În același timp, operatorul de transport rutier va restitui autorizația CEMT în original și carnetul de drum, la sediul Agenției în termen de până la 30 zile calendaristice din momentul expirării valabilității acestuia sau adoptării deciziei de retragere a acesteia.
Totodată, operatorul, în cadrul desfășurării operațiunii de transport prin servicii ocazionale în baza carnetului INTERBUS, ar putea fi obligat să raporteze fiecare cursa inițiată cu cel puțin 12 ore înainte, prin sistemul informațional „e-Autorizație transport”.
Conform datelor prezentate în Analiza Impactului de Reglementare a proiectului, anual în urma schimbului de autorizații cu statele partenere și primirea cotelor de autorizații multilaterale, ANTA eliberează anual peste 100 mii autorizații.
Proiectul urmează a fi examinat în cadrul ședinței Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător, iar ulterior va fi propus pentru consultări publice.
Aflaţi mai mult despre ANTA, autorizație multilaterală pentru transportul rutier internațional de mărfuri, CEMT, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.