Revizuirea cadrului legal privind regimul străinilor în RM
25.10.2022 | JURIDICE MOLDOVA

Grupul de lucru nr. 4 Rеduсеrеa oсupării informalе și a fеnomеnului salariilor în pliс” din cadrul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru a examinat proiectul de lege ce vine cu propunerea de modificare a Legii nr. 200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova.

Documentul este elaborat de Ministerul Afacerilor Interne în vederea uniformizării cerințelor privind documentarea străinilor, facilitarea documentării acestora şi excluderii potențialelor riscuri de corupție.

Proiectul prevede schimbarea modului de dovadă a existenței spațiului de locuit a străinului în RM, prin trecerea de la autentificarea notarială a declarației privind oferirea spațiului de locuit la prezentarea actului ce atestă dreptul de proprietate sau de folosinţă asupra locuinţei, inclusiv contractul de locațiune. Modificarea normei va reduce și costurile aferente procesului de pregătire a actelor pentru documentarea străinilor.

Astfel, cererea de acordare a dreptului de şedere provizorie pentru cetățenii Uniunii Europene va fi însoțită de actul de identitate național (în original și copie) în temeiul căruia aceștia au intrat pe teritoriul RM, de actul ce atestă dreptul de proprietate sau de folosinţă asupra locuinţei, de certificat de cazier judiciar sau un alt document cu aceeași valoare juridică, de actele de stare civilă în original şi în copii. În cazul în care străinul are o şedere legală de cel puţin 2 ani într-o altă ţară decât ţara a cărei cetăţenie o deţine, acesta urmează să prezinte certificatul de cazier judiciar eliberat de autorităţile statului de reşedinţă, precum şi documentul ce confirmă dreptul de şedere.

În același timp, se propune completarea Legii nr. 200/2010 cu un articol ce reglementează refuzul acordării sau prelungirii dreptului de şedere provizorie. Astfel, această decizie se va emite dacă străinul nu întruneşte condiţiile de intrare în RM, dacă a prezentat documentele întocmite cu abateri de la normele stabilite sau conţin date false, nu a achitat taxele de stat pentru acordarea sau prelungirea dreptului de şedere provizorie, nu întruneşte sau nu a respectat condiţiile aferente scopului şederii etc. Autoritatea competentă pentru străini (Biroul Migrație și Azil) va comunica în scris solicitantului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii, despre decizia privind refuzul de acordare sau prelungire a dreptului de şedere provizorie în RM, indicând motivele care au stat la baza acesteia.

O altă prevedere vine cu prelunigrea dreptului de şedere provizorie pentru reîntregirea familiei cu cetăţeni ai RM, fiecărui membru de familie individual, pentru perioade a câte 5 ani.

Extinderea dreptului de ședere provizorie pentru activități umanitare de voluntariat, prevede prezentarea raportului anual de activitate al organizației, iar dreptul de ședere provizorie pentru activități umanitare de voluntariat va putea fi prelungit pentru o perioadă cumulativă de până la 3 ani, dacă străinul întrunește condițiile necesare.

În același timp, străinii sosiţi la muncă în baza contractelor individuale de muncă, vor putea ocupa exclusiv locurile de muncă vacante, anunţate şi înregistrate de către beneficiarul solicitant. Demersul cu actele necesare pentru acordarea sau prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă se depun la ghișeul unic personal de către beneficiarul solicitant de lucrări/servicii, cu prezența fizică sau prin intermediul serviciilor web ori de către reprezentantul legal al acestuia. În cazul rezilierii contactului individual de muncă înainte de termen, în decurs de 5 zile lucrătoare beneficiarul solicitant informează autoritatea competentă pentru străini privind revocarea dreptului de ședere.

Proiectul mai prevede că, cererile depuse de către străini pentru acordarea sau prelungirea dreptului de şedere provizorie în alte cazuri decât cele reglementate de lege,  se examinează în cadrul unei comisii speciale, instituită de către autoritatea competentă pentru străini, cu excepția celor care au dreptul la dobândirea cetăţeniei RM prin recunoaştere sau redobândire și celor care au la bază un demers al Preşedinţiei, Parlamentului sau Guvernului RM, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare.

Totodată, se propune exonerarea de la procedura obținerii invitației a străinilor titulari ai unui permis de ședere sau ai unei vize valabile (cu excepția vizei de tranzit), eliberate de Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, SUA și Canada.


Aflaţi mai mult despre , ,


Lasă un răspuns

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.