Natalia Gavrilenco, profesoară de discipline juridice la Colegiul “Alexei Mateevici”, asistentă universitară la Facultatea de Drept USM în cadrul Departamentului Drept Procedural, promotoare a educației juridice altfel, membră activă al Centrului de Leadership pentru Justiție.
Tatiana Balan: Dna Gavrilenco, vă mulțumim, pentru că ne oferiți timp și disponibilitatea de a înregistra acest interviu.
Nătălița Gavrilenco: Cu mare respect, Tatiana. Este o oportunitate să împărtășesc perspectiva mea și să contribui la acest dialog.
Tatiana Balan: O întrebare din curiozitate, de ce Nătălița ? E un diminutiv pe care rareori îl găsim înscris exact în asemenea formă în actele de identitate…
Nătălița Gavrilenco: Este interesant să observi cum un diminutiv poate deveni atât de încorporat în identitatea ta și în relațiile cu cei din jur. Diminutivul „Nătălița” a devenit atât de omniprezent, încât s-a integrat, natural, în identitatea mea încă din copilărie, acaparând chiar numele meu oficial, Natalia. Această variantă a devenit atât de naturală, încât și studenții o utilizează în mod obișnuit.
Tatiana Balan: Ați absolvit Colegiul Pedagogic „Al. Mateevici”, specialitatea „Pedagogia învățământului primar”. De ce v-ați orientat anume spre pedagogie ?
Nătălița Gavrilenco: Probabil, gândul că pedagogia este înrădăcinată în familia mea devine evident, în contextul în care realizez că sunt cea de-a patra generație de profesori din linia noastră familială. Încă de la începutul carierei mele, am simțit că educația are un rol crucial în modelarea viitorului societății.
Tatiana Balan: Ulterior, dtră ați devenit licențiată în drept la USM, Facultatea de Drept. De la profesoară pentru clasele primare la juristă, o alegere diferită… Ce v-a determinat să schimbați calea în cariera profesională ?
Nătălița Gavrilenco: Schimbarea nu a fost întru totul o renunțare, ci mai degrabă o evoluție în carieră. Am ales să fac acest exercițiu unic în care dreptul și pedagogia se intersectează. Trebuie să menționez că am studii superioare atât în domeniul juridic, obținând licență și ulterior titlul de magistru în drept la USM, cât și în domeniul pedagogic, unde am absolvit Științe ale Educației la UPSC. Această combinație rar întâlnită reprezintă o parte esențială a identității mele profesionale, iar eu sunt un rezultat al acestei intersectări inedite.
Acum îmi continui studiile doctorale la „alma mater„.
Tatiana Balan: Se tot critică sistemul educațional din Republica Moldova. Dtră, lucrând în calitate de profesoară mai mulți ani, ce părere aveți vizavi de acest subiect ?
Nătălița Gavrilenco: Criticile aduse sistemului educațional din Republica Moldova au, într-adevăr, fundamentul lor, însă ar trebui să privim aceste critici ca o oportunitate de îmbunătățire.
În calitate de profesoară și susținătoare a digitalizării în educație, consider că deschiderea către această schimbare este esențială. Utilizarea tehnologiei în procesul de predare-învățare-evaluare poate aduce inovații semnificative și beneficii multiple.
Digitalizarea poate contribui la creșterea atractivității procesului educațional pentru elevi, facilitând accesul la informație și oferind metode variate de învățare. De asemenea, tehnologia poate să susțină personalizarea experienței de învățare și să ofere instrumente eficiente pentru evaluare.
Este important ca dialogul despre sistemul educațional să implice toate părțile interesate: cadrele didactice, elevii, părinții și decidenții politici, pentru a identifica soluții și a crea un mediu educațional mai eficient și incluziv.
Tatiana Balan: Ce v-a displăcut în anii de școală, facultate și, respectiv, ați abordat o altă metodă, atitudine dtră, fiind deja cadru didactic ?
Nătălița Gavrilenco: În anii de școală și facultate, unele aspecte care nu m-au satisfăcut au fost, în special, rigiditatea și standardizarea excesivă a procesului educațional. Simțeam că nu exista întotdeauna spațiu pentru creativitate și abordări individualizate.
Pun un accent deosebit pe interacțiunea deschisă și comunicarea eficientă cu elevii/studenții, încurajându-i să își exprime gândurile și întrebările. Am adoptat metode variate de predare, racordate la necesitățile acestora, și am promovat un mediu în care creativitatea și gândirea critică sunt încurajate.
În calitate de cadru didactic, am dorit să creez o atmosferă în care elevii să se simtă implicați și inspirați, să înțeleagă relevanța materiei și să dezvolte competențe, care să le fie utile în viața de zi cu zi.
Astfel, am încercat să transform experiența mea personală într-o oportunitate de a contribui la îmbunătățirea procesului educațional și de a oferi elevilor mei un mediu mai stimulant și interactiv.
Tatiana Balan: Cu ce obstacole v-ați confruntat ca tânără profesoară și cum ați caracteriza generațiile actuale de elevi și studenți ?
Nătălița Gavrilenco: Am avut o experiență în general pozitivă și nu am întâmpinat bariere semnificative. S-au ivit situații amuzante când am fost confundată cu o studentă. Un exemplu: nu mi se oferea cheia de la Departament.
Îmi exprim admirația pentru actuala generație de elevi și studenți, pentru încrederea pe care o au și pentru abilitatea lor de a-și stabili prioritățile. Cu toate acestea, mi-aș dori să observ mai multă diligență în întreg procesul de studiu. Este important să-i încurajăm să-și dezvolte nu doar competențele academice, ci și abilitățile de gestionare a timpului și de responsabilitate personală.
Tatiana Balan: Dtră ați candidat la funcția de membră în Colegiul pentru selecția și cariera judecătorilor al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). De ce ați decis să faceți acest pas și cum a fost experiența ?
Nătălița Gavrilenco: Recent, am decis să-mi retrag cererea din acest concurs, care se desfășoară mai bine de doi ani și încă nu există o finalitate. Această decizie a fost luată în contextul apariției unor oportunități noi. Este important de menționat că rămân implicată activ în proiectele din domeniul justiției. Cred că pot contribui activ la sistemul judiciar și aduce o perspectivă diversificată în luarea deciziilor importante, având statutul de liber profesionist.
Sunt antrenată în desfășurarea proiectului „Profesiile juridice în transformare: etică, reputație și colaborarea interprofesională”, în colaborare cu ABA ROLI. De curând, am fost antrenată de către Consiliul Europei în calitate de consultant național, pentru îmbunătățirea politicilor și practicilor de comunicare ale sistemului judiciar moldovenesc. La fel, sunt implicată în coordonarea proiectelor din cadrul asociației Centrului de Leadership pentru Justiție.
Aceste experiențe au consolidat convingerea mea că pot aduce contribuții semnificative în contextul reformelor din domeniul justiției.
Tatiana Balan: Vă vedeți în viitor îmbrățișând o profesie juridică (judecător, procuror, avocat…) ?
Nătălița Gavrilenco: În viitor, mă văd continuând ceea ce fac, (deoarece tot este o profesie juridică) într-un mod activ, dar poate nu într-unul tradițional, ca judecător, procuror sau avocat. În mediul academic, contribui activ la formarea viitoarelor generații de profesioniști în domeniul juridic. La facultate, coordonez cursul de „Organizarea Profesiilor Juridice”, unde încurajez ideea că există o varietate de profesii în afara celor tradiționale.
De asemenea, sunt autor a două manuale, reflectând angajamentul meu în cercetarea și promovarea diversității profesionale în domeniul dreptului. Primul manual, intitulat „Teoria și Activitatea de Grefă și Secretariat,” reprezintă o resursă esențială pentru studenții specializați în calificarea de grefier în Republica Moldova.
Cel de-al doilea manual, intitulat „Carieră în Drept – Prezentarea Profesiilor Juridice,” este un manual de ghidare în carieră care prezintă nu mai puțin de 15 profesii juridice, evidențiind diversitatea și opțiunile disponibile în acest domeniu.
Această abordare reflectă convingerea mea profundă că există multe căi valoroase în carierele juridice, dincolo de tradiționalele roluri de judecător, procuror și avocat.
Tatiana Balan: Având un ritm de viață foarte activ, cum vă încărcați bateriile și mențineți pozitivismul, chiar și atunci când simțiți că cedați moral și fizic ?
Nătălița Gavrilenco: Primul pas este să acord o atenție deosebită stării mele mentale, să-mi acord timp pentru reflecție. Pentru a-mi încărca bateriile, recurg la activități care mă relaxează și mă aduc într-o stare de bine, îmi acord o jumătate de zi liberă pentru odihnă și refacere.
Tatiana Balan: Mulțumiri, dna Gavrilenco, pentru gândurile bune, experiențele relatate și opiniile sincere !