Site icon JMD

Examinarea investițiilor de importanță pentru securitatea statutului. Ce reprezintă și cum funcționează.

Roman Ivanov

Adelina Braga

Examinarea investițiilor de importanță pentru securitatea statului este un concept pe larg utilizat în majoritatea statelor occidentale care a fost introdus recent și în legislația Republicii Moldova. Deși, la moment, mecanismul dat nu funcționează la “turații maxime”, contextul regional și geopolitic a impus autoritățile statului să-i acorde o atenție sporită acestui concept și, prin urmare, este rezonabil să ne așteptăm la dezvoltarea legislativă și organizatorică rapidă a acestuia, fapt care, inevitabil, va afecta atît comunitatea locală de afaceri, cît și potențialii investitori interesanți în Republica Moldova.

În calitate de un preambul istoric, institutul juridic al examinării investițiilor care reprezintă importanță pentru securitatea statului (în engleză Foreign Direct Investments screening sau FDI Screening) a fost introdus în legislația S.U.A. în anul 1975. Pe scurt, acest mecanism îi permite Comitetului pentru Investiții Străine (Committee on Foreign Investment) să examineze potențialele investiții străine în unele domenii economice ale Statelor Unite ale Americii considerate ca fiind strategice sau importante pentru securitatea statutului. În cazul în care, în urma unei astfel de evaluări, regulatorul va decide că investiția propusă nu corespunde unor criterii sau, în general, intereselor statului, acesta este în drept să impună o serie de restricții privitoare la această investiție, inclusiv blocarea tranzacției, instituirea managementului extern, restricțiilor de control și altele.

La nivelul Uniunii Europene conceptul de FDI Screening a fost introdus în anul 2019 prin Regulamentul (UE) 2019/452 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune. Deși conținutul Regulamentului, în mare parte, corespunde principiilor și abordărilor implementate în S.U.A., totuși, având în vedere specificul constituirii și funcționării Uniunii Europene acesta poartă, mai degrabă, un caracter general care permite statelor-membre să instituie reguli specifice de funcționare a mecanismului care, în orice caz, nu trebuie să deroge de la principiile statuate în Regulament.

Astfel, în unele state UE, funcția de regulator al FDI Screening este îndeplinită de către Consiliile de concurență (de ex. România), în altele, aceste funcții le dețin departamentele în cadrul unor ministere (de ex. Germania, Franța) sau entitățile separate și create specific în acest scop (de ex. Malta). În aceeași ordine de idei, sancțiunile ce pot fi impuse de către autorități diferă de la stat la stat și includ atît o eventuală blocare a investiției, solicitarea rezoluțiunii contractului investițional, cît și aplicarea unor amenzi sau chiar măsurilor de ordin penal.

Care este, totuși, situația în Republica Moldova? Statul moldav a aderat la acest mecanism în noiembrie 2021 odată cu aprobarea Legii nr. 174 privind mecanismul de examinare a investițiilor de importanță pentru securitatea statului din 11 noiembrie 2021 („Legea FDI”). Șapte luni mai târziu, în iulie 2022, Guvernul Republicii Moldova a modificat Hotărîrea Guvernului nr. 585/2016 din 12 mai 2016 și a creat regulatorul local din domeniul FDI Screening denumit Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională („Consiliul”).

Cum funcționează acest mecanism în Republica Moldova? Articolul 4 din Legea FDI prevede o listă exhaustivă de domenii considerate ca importante pentru securitatea statului. Aceste includ atît domeniile „clasice” cum ar fi, de exemplu, exploatarea infrastructurii din domeniile energiei, transporturilor, apei și canalizării, din domeniul aerospațial, al apărării, electoral, gestionarea aeroporturilor, a autogărilor, a traficului feroviar, a căilor navigabile interne, a porturilor și cheiurilor pentru traficul navigabil, administrarea registrelor publice ale statului, securitatea informațională, precum și unele domenii specifice cum ar fi, de exemplu, gestionarea deșeurilor radioactive sau studiile geologice al resurselor subsolului și/sau explorarea zăcămintelor de substanțe naturale utile.

În continuare, articolul 6 din Legea FDI prevede o listă de restricții în realizarea investițiilor în domeniile de importanță pentru securitatea statului, cum ar fi, de exemplu, atunci cînd potențialul investitor a fost implicat în activități de spălare a banilor și finanțarea terorismului, menține sau a menținut relații cu instituțiile/autoritățile altor state care cresc riscul sau reprezintă o amenințare pentru securitatea Republicii Moldova și altele. În final, pe partea materială a reglementărilor, articolul 3 din Legea FDI prevede o listă de forme ce pot lua investițiile ce fac obiectul reglementărilor date. Aceste forme pot fi atît cele „tradiționale”, cum ar fi, de exemplu preluarea controlului sau achiziția părților sociale/acțiunilor unei entități ce desfășoară activități în domeniile de importanță pentru securitatea statului, precum și unele forme mai specifice, cum ar fi contractarea unui împrumut extern de către aceste entități.

Din punct de vedere procedural, orice investiție propusă în una dintre domeniile importante pentru securitatea statului, având una dintre formele prevăzute de Legea FDI, face obiectul unei evaluări din partea Consiliului. O astfel de evaluare se efectuează prin prisma restricțiilor prevăzute, precum și a criteriilor enumerate la articolul 8 din Legea FDI. În urma analizei efectuate de către Consiliu și în baza informațiilor colectate, regulatorul este în drept, fie să aprobe investiția propusă, să refuze implementarea acesteia sau să o accepte condiționat.

În final, Legea FDI prevede și o lista de sancțiuni ce pot fi aplicate investitorilor care au realizat o investiție întrun domeniu care este important pentru securitatea statului, fără a solicita aprobarea din partea Consiliului. Similar altor jurisdicții, aceste sancțiuni includ solicitarea de rezoluțiune a contractului investițional, blocarea drepturilor de exercitare a voturilor sau chiar obligarea la înstrăinarea părților sociale/acțiunilor achiziționate (după modelul aplicabil băncilor comerciale).

Ca să sumarizăm, examinarea investițiilor de importanță pentru securitatea statului nu este ceva la ce se așteaptă business-ul moldav în viitorul apropiat. Este o realitate care în curând va deveni parte integrantă a oricărei investiții întrun domeniu considerat de Republica Moldova ca fiind important pentru securitatea sa.

Exit mobile version