Jurisprudenţă

Puterea marketing-ului sau cum Liverpool a câștigat litigiul cu New Balance
14.11.2019 | Pavel Spatari

Pavel Spatari

Pavel Spatari

La data de 25 octombrie 2019, Înalta Curte a Angliei și Țării Galilor a pronunțat hotărârea, prin care a respins acțiunea înaintată de NEW BALANCE ATHLETICS (”New Balance”) față de clubul de LIVERPOOL FOOTBALL CLUB (”Liverpool”) și ATHLETIC GROUNDS LTD (”Nike”), cu privire la constatarea contractului de sponsorizare ca fiind încheiat.

În vara anului 2020 va expira contractul de sponsorizare dintre New Balance și Liverpool, care a fost încheiat în anul 2011. Acest contract prevedea că părțile se obligă să negocieze prelungirea contractului cu bună-credință și doar dacă le eșuează să găsească un acord, Liverpool putea negocia cu terții un contract de sponsorizare. Odată ce terțul înaintează o ofertă agreată de Liverpool, contractul îl obliga pe acesta din urmă să redreseze această ofertă către New Balance, care la rândul său avea 30 de zile lucrătoare pentru a notifica pe Liverpool dacă vor echivala oferta înaintată de terț sau nu. În caz de accept din partea New Balance, contractul dintre părți automat se încheia în acei termeni.

Din motiv că părțile nu au ajuns la un acord, Liverpool a început negocierea cu terții. Nike a înaintat o ofertă de 30 de milioane de lire sterline per sezon, plus 20% royalty din vânzarea tuturor echipamentelor Liverpool, plus bonusuri (4 mln pentru câștigul Champions League sau 2 pentru ajungerea în finală, 2 mln pentru câștigarea Premier League, mărfuri Nike gratuite în mărime de 2 mln, 19% reducere la toate mărfurile Nike).

New Balance a notificat Liverpool că acceptă această ofertă, însă aici și a intervenit disputa. Aceasta consta în faptul că Liverpool nu a fost de acord cu echivalarea indicatorilor financiari propuși de Nike. Aceștea afirmau că Nike, pe lângă indicatorii financiari, mai aveau și indicatori de marketing mult mai ridicați ca la New Balance și anume Nike se obliga să promoveze echipamentele Liverpool prin celebrități nu din lumea fotbalului – Lebron James, Serena Williams, Drake etc. Pe lângă aceasta, Nike se obliga să vândă echipamentele Liverpool în nu mai puțin de 6000 de magazine global, dintre care nu mai puțin de 500 să fie deținute/controlate de însuși Nike și cu un potențial total de vânzare în peste 13000 de magazine din toată lumea. De asemenea, Nike era obligată să vândă echipamentele în nu mai puțin de 51 de state, prin intermediul domenului ”NIKE.com”.

New Balance a încercat să argumenteze că aceștea au elaborat o strategie, prin care își măresc numărul punctelor de vânzări până la 6146, deci nu mai mic ca cel de la Nike. Reprezentanții Liverpool însă au afirmat că deschiderea unor noi magazine nu garantează vânzările de uniforme Liverpool, acesta și fiind prioritatea clubului de fotbal. Au mai argumentat că în multe magazine New Balance din Japonia și China nu se comercializează uniforma Liverpool (doar încălțămintea), ci alte mărfuri (haine de vacanță, ghete etc.), iar în magazinele din Serbia și Ecuador pe parcursul sezonului 2018/2019 nu a fost comercializat nici măcar un tricou Liverpool. Astfel, aceștea au afirmat că includerea acestor magazine în numărul total de 6146 ar fi o tentativă, contrar bunei-credințe, de a mări artificial numărul statistic.

Reprezentanții Liverpool au atenționat că piața de desfacere de care dispune Nike, precum și influenceri și alte mijloace de marketing de care dispune Nike, depășește considerabil potențialul New Balance.

Efectuând calculele economice în baza probelor aduse în instanță, Curtea a decis că oferta lui Nike este mai favorabilă și va aduce mai mult profit ca oferta lui New Balance. Decizia a fost declarată fără posibilitate de apel, considerându-se că nu există o șansă reală de succes în apel. Nike va deveni sponsorul oficial al Liverpool începând cu sezonul 2020/2021.


Aflaţi mai mult despre , , ,


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.