Dreptul afacerilor

JMD Business Law Review – Registrul electronic al angajaților, activitatea de asigurare și reasigurare, controlul emisiilor de compuși organici volatili
06.01.2020 | Victor Baciu

Victor Baciu

I. Proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea conceptului tehnic al sistemului informațional automatizat „Registrul electronic al angajaților”

Pe data de 3 ianuarie 2020, Ministerul Finanțelor a supus consultărilor publice proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea conceptului tehnic al sistemului informațional automatizat „Registrul electronic al angajaților”.

Părțile interesate în intervenția propusă sunt salariații și angajatorii din domeniul public și privat; inclusiv zilierii.

Autorii argumentează necesitatea intervenției prin faptul eliminării carnetelor de muncă urmare a adoptării Legii nr. 123/2017 și abrogării Hotărârii Guvernului nr. 1449/2017, precum și lipsei unui sistem electronic de evidență integrată și sistematizată a informației aferente persoanelor angajate.

De notat că respectivul concept a fost prezentat de către Serviciul Fiscal de Stat, pe parcursul anului 2019, către mediul de afaceri și cel asociativ.

În mod concomitent s-a încercat consacrarea legislativă a registrului prin intermediul unui proiect de lege privind modificarea Codului muncii, promovat pe parcursul aceluiași an de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

La acea etapă, mai mulți reprezentanți al mediului de afaceri și-au exprimat dezacordul cu operarea oricăror modificări asupra Codului muncii, considerând oportun întâi de toate definitivarea conceptului registrului electronic al salariaților și continuarea consultărilor publice în format extins, stabilindu-se în mod cert categoriile de date ce se propun a fi incluse în registru, și doar ulterior modificarea Codului muncii.

Prevederile proiectului de lege în partea referitoare registrul electronic al salariaților au fost criticate și de către membrii Grupului de lucru al comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător, proiectul obținând aviz negativ.

În urma analizei conceptului, se poate observa că Ministerul Finanțelor a venit în întâmpinarea solicitărilor angajatorilor, propunându-și la o primă etapă aprobarea conceptului de către Guvern și doar ulterior elaborarea și promovarea modificărilor asupra Codului muncii.

În cazul aprobării conceptului, contururile funcționale de bază ale registrului vor fi: (i) evidența angajatorilor; (ii) evidența salariaților; (iii) generarea extraselor privind raporturile de muncă; (iv) generarea rapoartelor; (v) generarea registrelor de evidență; (vi) generarea formularelor aferente raporturilor de muncă și veniturilor obținute.

De asemenea, la solicitarea mediului de afaceri, în ipoteza aprobării conceptului, vor fi excluse sau optimizate o serie de rapoarte existente la moment, precum: IRM-19, IPC-18, IALS18, INR14, etc.

Data limită pentru comentarii este 17 ianuarie 2020[1].

II. Proiectul de lege cu privire la activitatea de asigurare și reasigurare

La 30 decembrie 2019 a fost supus consultărilor publice proiectul de lege cu privire la activitatea de asigurare și reasigurare, elaborat de către Comisia Națională a Pieței Financiare și promovat de către Ministerul Finanțelor.

Părțile interesate în intervenția propusă sunt, în principal, societățile de asigurare și reasigurare, intermediarii în asigurări și reasigurări.

Autorii argumentează necesitatea intervenției prin faptul existenței obligației prevăzute în Acordul de Asociere RM-UE de transpunere în cadrul normativ național a prevederilor Directivei 2009/138/EC a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), dispoziții ce urmează a fi puse în aplicare în termen de șapte ani de la data intrării în vigoare a Acordului de Asociere.

Fiind elaborat în comun cu experții Băncii Mondiale, proiectul aduce modificări importante în ceea ce privește:

  • Condițiile de licențiere a societăților de asigurare și reasigurare;
  • Constituirea rezervelor tehnice de către societățile de asigurare și reasigurare;
  • Cerințele de capital minim ale societăților de asigurare și reasigurare;
  • Activitatea intermediarilor în asigurări și/sau reasigurări;
  • Competențele CNPF în calitate de organ de supraveghere.

Proiectul nu reglementează aspectele legate de încheierea și executarea contractelor de asigurare, societățile de asigurare și/sau reasigurare încheind contractele în condițiile dispozițiilor Codului civil.

De notat că prin intermediul Legii nr. 133/2018 în Codul civil au fost unificate dispozițiile privind contractele de asigurare, capitolul consacrat acestora întrând în vigoare începând cu 1 ianuarie curent.

Data limită pentru comentarii este 10 ianuarie 2020[2].

III. Inițierea elaborării proiectului hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind controlul emisiilor de compuși organici volatili rezultați din depozitarea și din distribuția benzinei de la terminale la stațiile de alimentare cu produse petroliere

Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului anunță despre inițierea elaborării proiectului hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind controlul emisiilor de compuși organici volatili rezultați din depozitarea și din distribuția benzinei de la terminale la stațiile de alimentare cu produse petroliere.

Părțile interesate în intervenția propusă sunt: (i) titularii de licențe pentru importul și comercializarea produselor petroliere; (ii) operatorii terminalelor petroliere și stațiilor de distribuție a carburanților; (iii) companiile de transport a produselor petroliere; (iv) companiile care deservesc sau livrează echipamente pentru terminale petroliere și stații de distribuție a carburanților.

Autorii argumentează necesitatea intervenției prin lipsa cadrului legal și a unui sistem de management care ar reglementa emisiile de compuși organici volatili (COV) de la depozitarea, încărcarea, descărcarea și distribuția benzinei de la un terminal la altul, de la un terminal la o stație de distribuție a produselor petroliere, necesar pentru stabilirea măsurilor care au ca scop prevenirea poluării aerului atmosferic cu COV și recuperarea vaporilor de la carburanți, emiși în atmosferă în timpul acestor operații.

De asemenea, aprobarea hotărârii Guvernului va asigura inclusiv transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei 94/63/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 1994.

În vederea conformării la noile prevederi și instalării sistemelor de recuperare a compușilor organici volatili, participanții la piața produselor petroliere vor suporta costuri suplimentare, care, ținând cont de practica statelor UE, pot fi de ordinul sutelor de mii de euro.

Analiza Impactului de Reglementare la proiect poate fi vizualizată accesând acest link.


[1] http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=7022
[2] http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=7009


Aflaţi mai mult despre ,


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.