Rambursarea prețului pentru biletele avia în cazul nefurnizării serviciului contractat
21.04.2020 | Vlad Bercu

 Vlad Bercu

Vlad Bercu

În contextul lockdown-ului internațional cauzat de COVID-19, m-am gândit să public acest material la care am lucrat cu ceva timp în urmă, sintetizându-l și ajustându-l la realitățile actuale. Sper că acest va fi util îndeosebi persoanelor care au avut achiziționate bilete avia la cursele din interiorul spațiului comunitar european, sau care au avut ca punct de plecare/sosire un stat membru UE.

În primul rând reținem că orice persoană care apelează la serviciile unei companii de zbor are calitatea de consumator, iar în Republica Moldova actul normativ care reglementează protecția drepturilor consumatorilor este Lege nr. 105-XV din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor. În cazul în care companiile aeriene care au sediu sau filială în Moldova vă încalcă drepturile, puteți să vă adresați Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Art. 6 lit. c) „Orice consumator are dreptul la remedierea sau înlocuirea gratuită, restituirea contravalorii produsului, serviciului ori reducerea corespunzătoare a preţului, repararea prejudiciului, inclusiv moral, cauzat de produsul, serviciul necorespunzător.”

De asemenea, orice clauză de adeziune, nenegociată la achiziționarea unui bilet (uneori pe site-urile companiilor avia, până la efectuarea check in-ului, vi se spune că dumneavoastră aveți biletul rezervat, în realitate îl aveți deja achiziționat o dată ce ați achitat prețul total al biletului)  este susceptibilă de a fi calificată drept abuzivă, în acest caz intervenind nulitatea absolută de protecție (art. 329 Cod civil). Un exemplu al unei astfel de clauze este cea prin care clientului i se înlătură dreptul de a i se rambursa suma totală pentru biletul achiziționat în cazul în care el este de clasă inferioară „Standard”.  În acest sens, a se vedea și intervenția domnului av. dr. Octavian Cazac la Dezbaterea JMD „Invocarea forței majore, între necesitate și abuz” (timeline – 1:20:00).

Pentru persoanele care se stresează privitor la perioada de timp în care pot să își apere drepturile, termenul de prescripție în cazul contractelor de prestări de servicii este cel general de 3 ani, având în vedere că nu există nici o prevedere specială în acest sens.

Principalul act normativ UE care reglementează drepturile minime ale pasagerilor în condițiile în care acestora li s-a anulat zborul este Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=RO) – „Regulament”.

Regulamentul stabilește care sunt acele pretenții care pot fi înaintate companiilor avia în cazul în care li se refuză îmbarcarea împotriva voinței lor;  zborul este anulat; zborul este întârziat.

Acest este aplicabil pentru următoarele zboruri:
– pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică Tratatul de instituire a Comunității Europene:
– pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul, exceptând cazurile în care aceștia au primit indemnizații sau compensații și au beneficiat de asistență în țara terță respectivă;
– în cazul în care operatorul de transport aerian al zborului respectiv este un operator de transport comunitar.

A se atrage atenția, termenul de „anulare”, în înțelesul Regulamentului, înseamnă neefectuarea unui zbor programat anterior și pentru care s-a făcut cel puțin o rezervare! Observăm că Regulamentul nu face distincție între anularea din vina operatorului cursei aeriene, sau ca urmare a unui impediment în afara controlului debitorului (terminologie utilizată în lumina Codul civil modernizat).

Articolul 5 din Regulament reglementează în detalii drepturile pasagerilor în cazul anulării zborului, iar art. 8 alin. (1) stabilește că rambursarea urmează să opereze în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate (spre exemplu în cazurile biletelor dus-întors).  Rambursarea urmează să se efectueze prin plata în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Problema apare privitor la dreptul pasagerilor de a primi o compensație în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1). În acest caz, consider că este aplicabilă excepțiia prevăzută de art. 5 alin. (3) din Regulament –  operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații în conformitate cu articolul 7, în cazul în care poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

Totuși, aceasta nu exclude posibilitatea plății altor compensații ca urmare a nerespectării termentului de rambursare a sumei totale pentru biletul achiziționat prevăzut la art. 8 alin. (1).

Sub aspect procedural, vă sugerăm când veți solicita rambursarea costului biletului avia, să prezentați următoarele informații:
– Datele personale ale pasagerului;
– Informații privind cursa (numărul zborului, compania operator, ora sosirii preconizată, copia biletelor);
– Informații de fapt (ex: dacă pasagerul a fost informat în privința drepturilor sale).

O utlimă sugestie, dacă companiile aeriene încearcă să vă oblige la respectarea numitor proceduri precum prezentarea personală la sediul acesteia, sau transmiterea unor documente semnate olograf prin poștă, șamd. Vă sugerez să nu riscați cu propria sănătate și să stați acasă, veți reuși să vă protejați drepturile ulterior în decursul celor 3 ani de prescripție.

#stayhomestaysafe


Aflaţi mai mult despre , , , , ,


Lasă un răspuns

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.