În contextul „Zilei Internaționale împotriva violenței și bullyingului în școli”, studentele anului II a Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova, Șoitu Ana-Maria și Tonu Daria, au ținut o lecție de educație juridică cu genericul „Bullyingul în școli și mediul online”. Lecţia publică a avut loc la data de 25 noiembrie 2022, în Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din orașul Chișinău, cu sprijinul administrației liceului și al profesoarei diriginte.
Scopul evenimentului a constat în sporirea nivelului de sensibilizare și conștientizare a elevilor privind fenomenulbullyingului, precum și de a informa tinerii despre abordarea juridică a acestui flagel, inclusiv despre măsurile de protecție și de prevenire prevăzute de lege în acest domeniu.
La eveniment au participat elevii clasei a VI-A, însoţiţi de diriginta lor, doamna Lupașco Eleonora. Tinerilor li s-a explicat cum să distingă bullyingul de alte forme de violență în școală; ce este cyberbullyingul; care sunt consecințele acestor fapte; cum să prevină violența în mediul educațional și care sunt mecanismele juridice de protecție contra bullyingului și cyberbullyingului. De asemenea, elevii au fost îndemnați să dea dovadă de comportament respectuos față de colegi şi profesori, să îşi controleze limbajul pe rețelele de socializare, să manifeste o atitudine civică faţă de persoanele cu probleme şi să aibă încredere în justiţie, care este una protectivă, și nu represivă.
Participanții au adresat întrebări studentelor și au relatat propriile trăiri și viziuni vis-a-vis de tematica instruirii. La sfârșitul lecției, elevii au completat un chestionar vizând recunoașterea „Tipurilor și formelor de manifestare a bullyingului”.
Ulterior, la data de 1 decembrie 2022, în contextul susținerii lucrului individual la disciplina Delincvența juvenilă, Șoitu Ana-Maria și Tonu Daria au împărtășit colegilor de facultate și profesorului de curs, doamna Botnarenco Mihaela, dr. în drept, conf. univ., experiența lor de predare în liceu a acestei tematici sensibile și actuale.
Câteva concluzii, au trezit interes sporit:
– elevii au fost informați anterior despre bullying, în special, cu ocazia lecțiilor de educație civică, orelor de dirigenție, organizate în liceu;
– tinerii liceeni au evoluat în cazuri de bullying, situații în care, cei mai mulți, s-au identificat cu poziția de martor, doar unii – în poziția de victimă și niciunul nu s-a poziționat ca fiind agresor;
– cele mai frecvente cauze, reținute de către elevi, care au determinat acțiunile de bullying, ar fi: comparații/prejudecăți vis-a-vis de reușita școlară sau de aspectul fizic, impulsurile de moment;
– liceul aplică modalități de monitorizare/prevenire a cazurilor de bullying/marginalizare în școală;
– lecția de informare juridică pentru elevi a fost apreciată ca fiind salutabilă și utilă, în special, prin prisma conținutului juridic al informației transmise.
„Bullying-ul se poate manifesta oriunde se adună copiii, în mediul fizic sau online. De aceea, cu cât mai profundă va fi înțelegerea seriozității acestei probleme, cu atât frecvența și consecințele agresiunii vor fi mai reduse. Lupta cu acest fenomen este, în primul rând, responsabilitatea adulților. Mediul academic, părinții, îngrijitorii și alți profesioniști care lucrează cu copiii, precum și societatea civilă, autoritățile publice trebuie să-și conjuge eforturile, în vederea dezvoltării/îmbunătățirii și implementării programelor de prevenire și de intervenție”, a fost concluzia evenimentelor organizate.
Amintim că astfel de lecții de educație juridică, cu implicarea studenților, sunt organizate constant de către Departamentul Drept penal al Facultății de Drept a USM, în contextul realizării disciplinei Delincvența juvenilă.
Aflaţi mai mult despre Ana-Maria ȘOITU, Bullying, Daria TONU, Facultatea de Drept a Universității de Stat din Moldova, lecție publică, mediul online
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.